کد خبر: ۳۵۴۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶

اصلاحیه وزارت علوم درباره سخنان فرهادی درباره رشد علمی ایران

در مصاحبه مطبوعاتی که روز چهارشنبه نوزدهم اسفند ماه جاری در وزارت علوم برگزار شد، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص رشد علمی ایران مطالبی را مطرح فرمودند که عناوین برخی از رسانه ها حاکی از استنباط های نادرست همکاران رسانه ای از این مطالب بود.
آفتاب‌‌نیوز :
روابط عمومی وزارت علوم به منظور رفع سوء برداشت های احتمالی، قسمتی از سخنان وزیر محترم را در همین ارتباط، عیناً از نوار پیاده کرده و به آگاهی دغدغه مندان توسعه علمی ایران عزیز می رساند:

"در سال 2014 و 2015 رتبه ایران از نظر کمیت تولید علم، 16 بوده ، در حالی که از نظر رشد علمی رتبه چهارم را در سال های 2014 و 2015 داشته ایم که در مجموع ،خوب بوده است. هر چند سرعت رشد علمی در دنیا کم شده است؛ به این دلیل که وقتی کشورها از سطح پایین به سطح بالاتر می رسند، رقابت شان با کسانی می شود که یا در سطح خودشان و یا در سطح بالاتر از آن هستند.

با این اوصاف، از نظر سرعت رشد رتبه جهارم را داشته ایم. ما در سال گذشته 4/4 درصد رشد علمی داشتیم که رشد علمی ما بعد از روسیه، هند، و چین بوده است . حال اینکه در همین مدت 12 کشور منجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند و ژاپن رشد منفی داشته اند

درست است که آهنگ رشد علمی کم شده، ولی در مجموع، ما رشد خوبی داشته ایم. اینها آمار کمیٌت تولید علم است. ما نمی توانیم رشد و توسعه علمی کشورمان را با گفتمان غالب کمیٌت بسنجیم و باید گام های دیگری را در جهت ارتقای کیفیٌت برداریم مثل پژوهش، گسترش همکاری های بین المللی و تبدیل علم به ثروت و قدرت که این بحث ها دارد دنبال می شود. "

همان طور که ازگفتمان غالب متن بر می آید، تأکید وزیر محترم علوم بر کم شدن رشد علمی در جهان و وضعیت مطلوب کشور ما در این خصوص بوده وعبارت گفته شده نیز به صراحت بیان می دارد که کشور ما با رشد 4/4 درصدی دارای رتبه چهارم از نظر رشد علمی در جهان است.

وزیر علوم در نشست سالانه با خبرنگاران چه گفت؟

گفتنی است نشست خبری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با خبرنگاران رسانه های گروهی، روز چهارشنبه با حضور دکتر شریعتی معاون آموزشی، دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر در همکاری های علمی بین المللی و دکتر یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در تالار شهید مفتح برگزار شد و وی ضمن ارائه از بخشی ازگزارش عملکرد وزارت علوم، به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ گفت.

درآغاز این نشست محمد فرهادی به اقدامات صورت گرفته در خصوص بازنگری دروس در حوزه معاونت آموزشی این وزارت اشاره کرد و گفت:600 برنامه درسی دانشگاهی در یک سال اخیر مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی افزود: در مجموع 2۱۶۸ برنامه درسی در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش عالی در در کشور وجود دارد و در سال ۹۴ نیز ۲۸ برنامه درسی جدید تدوین و تصویب شده است.

وزیر علوم اظهار داشت : بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته ، برنامه حدود ۶۰۰ رشته‌ تحصیلی موجود در آموزش عالی نیازمند بازنگری بوده‌اند زیرا از زمان ایجاد آنها بیش از 10 سال گذشته بود. در یک سال گذشته ۳۲۲ رشته دانشگاهی بصورت ۱۰۰ درصدی بازنگری شده‌اند و۲۷۰ رشته نیز تا حدود ۷۰ درصد مورد بازنگری قرار گرفته‌اند که روند بازنگری این رشته‌ها در دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و از سال تحصیلی جدید، برنامه های درسی جدید در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

دکتر فرهادی از تعیین تکلیف ۹هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی تعامل خوبی با یکدیگر دارند.

وی افزود : در زمینه‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی با مشکل مواجه است نیز موضوعات در حال بررسی و تکمیل است. به طور مثال این دانشگاه به دنبال رفع مشکلات تعداد اعضای هیئت علمی و فضای آموزشی است.

وزیر علوم گفت: آئین‌نامه پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان در سال ۹۴ مورد بازنگری قرار گرفت تا زمینه شناسایی مناسب برای استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها صورت گیرد و این افراد بتوانند راحت‌تر در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند و در برخی از رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های علوم پایه که با مشکل عدم استقبال از سوی متقاضیان ورود به دانشگاهها مواجه هستیم برنامه ریزی های جدیدی صورت گرفت که بر اساس یکی از این برنامه ها که آیین نامه آن نیز تصویب شد دانشجویان ممتاز رشته های علوم پایه می توانند مستقیما پس از دوره کارشناسی وارد دوره دکترای تخصصی شوند.

فرهادی در ادامه این نشست به برنامه وزارت علوم برای تقویت زیرساخت‌های پژوهشی کشور اشاره کرد و گفت: «شبکه آزمایشگاهی علمی کشور (شاعا) فعال شده است و تاکنون اطلاعات ۱۴۴۶ آزمایشگاه و ۱۸ هزار و ۲۴۰ ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی در این شبکه به ثبت رسیده است و ۲۹۳ دانشگاه، پژوهشگاه، موسسه پژوهشی و پارک علم و فناوری عضو شبکه شاعا شده‌اند.

وی گفت: ۳۷0میلیارد تومان تسهیلات به ۲۸۲هزار دانشجو در سال 94 پرداخت شده است که از جمله این وامها پرداخت مبلغ 4میلیون وام ازدواج به هر دانشجو است، و علیرغم مشکلات دولت، اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری نسبت به سال گذشته 78درصد رشد داشته است.

وزیر علوم گفت: علاوه بر وامهای رایج دانشجویی، صندوق رفاه دانشجویان در زمینه اشتغال دانشجویی نیز شروع به پرداخت وام کرده است .

دکتر فرهادی به ساماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه داشته است، و 830 هزار رکورد را ثبت کرده است ، همچنین سامانه "همانندجو" برای مقابله با سرقت‌های علمی توسط این پژوهشگاه طراحی شده است .

وی همچنین به فعالیت‌های بین‌المللی وزارت علوم در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: «کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و هیات‌های مختلفی در کشورمان حضور داشتند. کرسی های زبان فارسی که در کشورهای خارجی فعال است از ۲۹ کرسی به ۵۰ کرسی ارتقا یافته است و ۳۰۳۰ دانشجوی دکترا و کارشناسی‌ارشد در کرسی‌های خارج از کشور در حال آموختن زبان فارسی هستند.

فرهادی به پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «در این زمینه نیز برنامه‌های زیادی اجرا شده و از توان ایرانیان نخبه خارج در دوره‌های آموزشی داخل بهره‌گیری شده است، به طوری که ۲۵۴ نفر از استادان ایرانی خارج از کشور در سال جاری در دانشگاه‌های ما تدریس کرده‌اند، همچنین ۴۲۹ نفر از استادان ما در کنفرانس‌های بین‌المللی در سال جاری شرکت کردند.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه بین‌المللی با دانشگاه‌های معتبر علمی منعقد شده است، و هدف ما افزایش همکاری بین دانشگاهی بویژه در برگزاری دوره‌های مشترک در سطح دکتری و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مشترک است.

فرهادی به مقاوم‌سازی ساختمان‌های دارای قدمت دانشگاهی اشاره کرد و گفت: زیربنای بیش از ۴۰ هزار متر مربع از این ساختمان‌ها امسال مقاوم‌سازی شده است.

وی به تشکیل بنیاد حامی علم و فناوری اشاره کرد و افزود: ۵۰ بنیاد خیریه حامی علم و فناوری در دانشگاه‌ها تشکیل شده است که در زمینه ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی، خوابگاه، فضای ورزشی و حتی بورسیه کردن دانشجویان نخبه به وزارت علوم کمک می کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست از رشد علمی 4.4 درصدی کشور طی سال گذشته میلادی خبر داد و گفت: ایران بعد از کشورهای روسیه، هند و چین رتبه چهارم دنیا را کسب کرده است.

وزیر علوم گفت: طی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایران از نظر تولید علم در جایگاه شانزدهم و از نظر رشد علمی در جایگاه چهارم جهان قرار گرفت.

فرهادی تاکید کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن رشد علمی منفی داشته اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به نهایی شدن آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس آیین نامه ، علاوه بر مقالات، اختراعات، ابتکارات، پژوهش های بنیادی و طرح های کاربردی برای رفع مشکلات کشور نیز امتیاز دارند.

وزیر علوم در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: این طرح شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که رتبه بندی دانشگاه های کشور یکی از موضوعات آمایش آموزش عالی است که بر اساس آمایش، دانشگاه ها در ۵ سطح رتبه بندی خواهند شد.

وی عنوان کرد: در مجموع ۲ هزار و ۸۸۰ مرکز آموزشی دولتی و غیر دولتی در کشور وجود دارد که طبق طرح آمایش آموزش عالی این مراکز باید ساماندهی شوند.

وزیر علوم اضافه کرد: مهمترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی، مدیریت منطقه ای آموزش عالی، ایجاد ده منطقه آموزش عالی در کشور، تفویض اختیار به دانشگاه ها و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین