کد خبر: ۳۵۶۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

پرونده های پر سر و صدای فساد/ بابک زنجانی چگونه به ثروت رسید؟

بابك زنجاني پرونده اي پيچيده و گسترده دارد . داستانش تنها به فروش نفت خام و باز پس ندادن پول حاصل از آن ربط پيدا نمي كند . او در پرونده مرتضوي ، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي دولت دهم نيز دخيل است . چند فقره چك تضميني...
آفتاب‌‌نیوز : اعتماد در گزارشی به بررسی 11 پرونده فساد مالی که در دولت گذشته اتفاق افتاده است.گزارشی جذاب که بخش هایی از آن هر روز منتشر خواهد شد.

داستان : 10 هزار ميليارد تومان

عنوان: پرونده بدهي نفتي

متهم رديف اول: بابك زنجاني


متهمان ديگر : "م . ش" متهم رديف دوم پرونده كه تابعيت دو گانه دارد . "ح.ف.ه " متهم رديف سوم پرونده و متهم چهارم نيز پس از گذراندن شش ماه حبس آزاد شده است .

ركوردشكنان جديد تازه فساد مه آفريد را از سكوي اول بلند كردند . آنها كه رقم فسادشان 10 هزار ميليارد تومان ، در يك فقره اعلام شده است . ب- ز كه اين روزها ديگر كسي ابايي از اعلام نامش ندارد، به گوش خود شنيد كه برايش تقاضاي اعدام شده است . بابك زنجاني ، ويولن زن اسپورت پوش بلند پرواز ، آغازي شبيه مه آفريد داشت ، با اين تفاوت كه جز خودش نام ديگري از آنها كه در پرونده دخالت داشتند، منتشر نشده است . آنها كه قرار بود وزارت نفت را  عاري از حضور مافيا كنند خود بزرگترين عمليات مافيايي تاريخ وزارتخانه را رقم زدند . سال 1384 نشاني چنداني از فعاليت هاي اقتصادي اش نبود . تاجر پوست كه در تركيه نيز مزه زندان را چشيده بود و طعم تلخ ورشكستگي را در كام داشت به واسطه نزديكي به حلقه قدرت ، موقعيت بي چون و چرايي را از آن خود كرد ؛ وقتي تاجر نفت شد و به اسم دور زدن تحريم ها محموله هاي نفتي خام ايران را تحويل گرفت تا در بازارهاي جهاني بفروشد، كه نمايندگان بخش خصوصي در نشست هاي بي‌حاصل و بدون نتيجه با مقام هاي وزارت نفت تلاش مي كردند اثبات كنند راه شكست تحريم ها به بازي گرفتن بخش خصوصي است .

اگر فاضل خداداد متهم پرونده اختلاس 123 ميليارد توماني بانك صادرات بيش از يك دهه لقب بزرگترين مفسد اقتصادي را حفظ كرد و شهرام جزايري تا سال ها نقل محافل خبري ماند، مه آفريد خيلي زودتر از آنچه تصور مي شد از صندلي اول بلند شد تا جايش را به بابك زنجاني بدهد . همسر اول مه آفريد اميرخسروي در تنها مصاحبه‌اي كه با نگارنده داشت وقتي با اين پرسش روبرو شد كه شنيدن رقم سوء استفاده 2 هزار و 800 ميليارد توماني چه واكنشي را در شما ايجاد كرد، گفت:" فكر كردم يعني شوهر من اين قدر بزرگ است؟" بزرگي اش در اين حوزه نامعقول اما دوام نداشت . چند ماهي از زندگي اش باقي مانده بود كه خبر دستگيري بابك زنجاني و انتقالش به اوين را شنيد.  كسي خبر ندارد بابك زنجاني و مه آفريد در زندان يكديگر را ديدار كردند يا خير ، هر چه بود دو پادشاه فساد در يك اقليم نگنجيدند و اندك زماني از ورود دومي نگذشته بود كه اولي با دار ملاقات كرد .

بابك زنجاني پرونده اي پيچيده و گسترده دارد . داستانش تنها به فروش نفت خام و باز پس ندادن پول حاصل از آن ربط پيدا نمي كند . او در پرونده مرتضوي ، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي دولت دهم نيز دخيل است . چند فقره چك تضميني از سازمان تامين اجتماعي بابت قرارداد واگذاري 138 شركت كم بازده اين سازمان به هلدينگ تحت مالكيتش دريافت كرد و سرنوشت چك ها معلوم نيست . چك ها رقمي برابر با 3.5 ميليارد يورو يا 17 هزار ميليارد تومان است . با طناب مرتضوي ته چاه رفت و ماند . حضورش در دفتر مرتضوي يكي از پرچالش ترين جلسات علني تاريخ با حضور رييس مجلس و رييس دولت را رقم زد . 15 بهمن سال 1391 ، مجلس شوراي اسلامي شاهد روزي متفاوت بود . برخي از آنچه در مجلس گذشت تحت عنوان درگيري شديد رييس دولت و مجلس ياد كردند . احمدي نژاد مي گفت مگر رييس دولت بايد تحت امر رييس مجلس باشد .شعله اول در تامين اجتماعي روشن شد و به استيضاح شيخ الاسلام منتهي شد . قبل تر از استيضاح اما اتفاق بزرگ رخ داده بود . نواري نه چندان قابل شنيدن از جلسه خصوصي مرتضوي ، فاضل لاريجاني و بابك زنجاني كه از سوي احمدي نژاد "ز" خوانده مي شد در مجلس منتشر شد و به دليل گويا نبودن مكالمات احمدي نژاد خود در نقش دوبلور حضور يافت و همزمان گفته ها را از روي نوشته مي خواند . شيخ الاسلام راي اعتماد نگرفت و آتش بر پا شده اما دامان زنجاني را بدجوري سوزاند .

داستان بابك زنجاني هيجان و فراز و فرودهاي فراوان دارد . اين طرفدار دو آتشه قرمزها در فوتبال ، هم خريد تيم راه آهن را در كارنامه دارد و هم سرمايه گذاري براي فيلمسازي . هم در توليد لوازم آرايشي فعال بود و هم در بانكداري،  دامنه فعاليت هايش به ايران ختم نمي شد . مالزي ، تركمنستان، دوبي و ... نيز شركت هايي از وي را در خود جاي داده بودند . شايد امروز بتوان عنوان كاسب تحريم را در كنار اسمش نشاند . پرونده اش تنها به ساختمان قديمي وزارت نفت در خيابان طالقاني و ساختمان بلند مرتبه تامين اجتماعي در خيابان آزادي ختم نمي شود . يك پاي فعاليت هايش به تركيه گره مي خورد و مردي به نام رضا ضراب . زنجاني حلقه اي است كه پرونده فسادهاي متعددي در دو سال اخير با هم وصل كرده است . ردپايش در بسياري از حوزه ها ديده مي شود . اين داستان اما به فعاليت هاي نفتي اش بر مي گردد . ويولن را مدتها قبل زده بود اما صدايش 9 دي ماه سال 1392 به گوش رسيد .

 با شكايت وزارت نفت دستگير و زنداني شد . متهم بود به پس ندادن پول نفت . اول بدهكار معرفي شد اما كم كم پرونده اش ابعادي وسيع تر يافت . نفت خام ايران را فروخته و پولش را نداده است . رقم را خودش ناقابل مي خواند . مي گويد پول خرد ته جيبش است اما حالا همين پول خرد براي مردي كه سال 1392 سرمايه اش را 25 هزار ميليارد تومان معرفي كرد، دردسرساز شده است . به قيمت امروز چيزي در حدود 10 هزار ميليارد تومان بدهي دارد . حدود 128 هزار تومان به ازاي هر ايراني ، اگر جمعيت ايران 78 ميليون نفر فرض شود .

او حتي در زندان نيز وضعيتي متفاوت از ديگر زنداني ها دارد . اين تفاوت آنجا اشكار مي شود كه اميرعباس سلطاني، عضو كميته پيگيري پرونده زنجاني مي گويد: " 10 نفر از عوامل زنجاني دستگير شده اند، اين نشان مي دهد او حتي در زندان از ما جلوتر است . " اين تنها سلطاني نيست كه پاي وزراي احمدي نژاد را در پرونده فساد زنجاني به ميان مي كشد و تاكيد مي كند پاي چهار وزير دولت دهم گير است، برخي ديگر از كساني كه در مجلس پيگيري اين پرونده را در دستور كار دارند اين مطلب را تاييد كرده اند اما با اين حال هنوز جزييات بيشتري از اين پرونده آشكار نشده است . رييس دولت نهم حساسيت خود بر "نفت" را از روزهاي اول تبليغات انتخاباتي نشان داده بود . بيرون كردن مافياي نفت و آوردن نفت سر سفره هاي مردم . مافياي نفت اصطلاح ابداعي وي بود كه بعدها هر بار با آن روبرو مي شد از توضيح در موردش طفره مي رفت . وقتي وزيري هامانه اولين وزير نفت دولت نهم از مسند وزارت خداحافظي كرد تا صندلي را به نوذري بسپارد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اينكه مافياي نفت چه شد لبخند تلخي زد و گفت: " احتمالا من مافياي نفتي بودم كه رفتم " . بابك زنجاني در حالي از لابلاي پرونده هاي فساد اقتصادي سر برآورد و وزارت نفت را با چالشي عظيم روبرو كرد كه در دوره هشت ساله دولت نهم و دهم، چهار وزير به خود ديد و يك سرپرست ، تلاش احمدي نژاد براي دريافت سرپرستي وزارت نفت رد اين ميان ناكام ماند و مجبور شد صندلي سرپرستي را در حساس ترين دوره به حلقه اي از حلقه يارانش ، علي آبادي بسپرد، آن هم در حساس ترين دوره تاريخي ، وقتي ايران رييس اوپك بود . بالاخره اين تحريم هاي نفتي بود كه آتش را در تنور به خاكستر نشسته نفت ايران روشن كرد و زنجاني را با دست پر روانه ميدان كرد تا دست خالي اش را تحويل بگيرد .

بابك زنجاني در حالي شماري معكوس براي پايان را آغاز كرده است كه هنوز كسي نمي داند پول ها كجاست.  يك سال پيش جهانگيري وقتي روبروي خبرنگاران اعتماد نشست تا از عزم دولت در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي سخن بگويد ، تاكيد كرد هيچ خط قرمزي در اين مسير براي دولت متصور نيست و سئوال اساسي در پرونده زنجاني اين است كه پول فروش نفت كجاست. با 10 ميليون دلار در يك مملكت كودتا مي كنند تا دولت تغيير كند ، با 2 ميليارد و هشتصد ميليون دلار چه مي توان كرد؟

بند دوم اين سوال جهانگيري هر چند پاسخ دارد اما هنوز كسي پاسخ بند اول را نمي‌داند .

حالا او كه از اوج تا حضيضش 6 سالي بيشتر طول نكشيد، در حالي روزهايش را به شب مي رساند كه نمي داند سرنوشتش مانند تمام كساني است كه به فساد اقتصادي متهم مي شوند يا چون جزايري مي تواند از دام برهد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین