کد خبر: ۳۵۹۶۵۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
درآمد افسانه‌ای ۸۰۰ميلياردی فروش نفت دولت احمدی‌نژاد چه سرنوشتی پيدا كرد؟

روحانی كميته حقيقت‌ياب «غارت‌ملی» تشكيل دهد/اسناد‌مهم فسادهای‌اقتصادی رو نشده

دولت بايد يك كميته حقيقت‌ياب تشكيل بدهد تا دقیق‌تر مشخص شود درآمد افسانه‌ای حدود۸۰۰ميلياردي فروش نفت چگونه هزینه و چه سرنوشتي پيدا كرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دكتر عبدا... رمضان‌زاده است، سخنگوي دولت اصلاحات كمتر در فضاي رسانه‌اي كشور حضور دارد و ترجيح مي‌دهد به زندگي شخصي‌اش بپردازد. در اين گفت‌وگو ایشان به سوالاتی درباره تفاوت شرايط سياسي و اجتماعي دولت روحاني نسبت به دولت اصلاحات، چالش‌هاي پيش روي دولت آقاي روحاني در جهت توسعه سياسي، ضرورت ترميم كابينه آقاي روحاني، وعده يارانه‌اي ۲۵۰هزارتوماني و رياست لاريجاني يا عارف بر مجلس دهم پاسخ گفت.

 به گزارش آفتاب، رمضان‌زاده گفته است: آقاي روحاني در ابتداي تشكيل دولت خود تلاش كرد چالش‌هاي سياست خارجي و مساله تحريم‌ها را مرتفع كند كه به نظر من استراتژي مناسبي بود. براي ايجاد تحولات تاثيرگذار در يك جامعه در ابتدا بايد زمينه‌هاي آن را مهيا كرد. به همين دليل آقاي روحاني در ابتدا تلاش كرد زمينه‌هاي تحولات سياسي و اقتصادي را در ايران به وجود بياورد. نكته ديگر اينكه توسعه سياسي و توسعه اقتصادي بايد به صورت همزمان و به صورت تكمیل‌كننده يكديگر صورت بگيرد تا يك جامعه شكل پويا و روبه جلويي به خود بگيرد. اگرچه آقاي روحاني در عملياتي كردن برنامه‌هاي خود روند كندي را طي مي‌كند اما در اولويت بندي‌هاي خود شيوه مناسبي را برگزيده است. رويكرد كند عملياتي كردن برنامه‌هاي دولت نيز به شخص آقاي روحاني باز نمي‌گردد و بلكه بيشتر به كابينه محافظه‌كار ايشان مربوط مي‌شود. به نظر من چالش‌هاي آقاي روحاني در شرايط كنوني همان چالش‌هاي روز اولي است كه به رياست‌جمهوري رسيدند و هيچ تفاوتي نكرده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «آقاي روحاني در ابتداي تشكيل دولت خود با چه چالش‌هايي مواجه بود؟ در شرايط كنوني با چه چالش‌هايي مواجه است؟»، گفت: مهم‌ترين چالش آقاي روحاني برهم ريختگي نظم اقتصادي كشور بود. آقاي روحاني در ابتداي تشكيل دولت خود با يك اقتصاد از هم پاشيده روبه رو بود كه همه مسائل كشور را تحت تاثير خود قرار داده بود. به همين دليل دولت تدبير و اميد براي ساماندهي به اين وضعيت مجبور شد وقت و انرژي زيادي صرف كند و موانع داخلي و خارجي را يكي پس از ديگري از بين ببرد. مهم‌ترين موانع خارجي دولت آقاي روحاني تحريم‌هاي بين‌المللي بود كه عرصه را بر اقتصاد كشور تنگ كرده و تجارت با ساير كشورهاي جهان را مختل كرده بود. مهم‌ترين موانع داخلي نيز وجود رانت خواراني بود كه در شرايط تحريم‌ها به وجود آمده بودند و صدمات جبران‌ناپذيري به اقتصاد كشور زدند. با اين وجود آقاي روحاني موفق شده تاحدود زيادي به وضعيت اقتصادي كشور سامان بدهد. اين در حالي است كه برجام هنوز به صورت كامل انجام نشده و در نيمه‌هاي راه خود قرار دارد و ممكن است در آينده با چالش‌هاي جديدي مواجه شود.

وی در اظهار کرد: دولت اصلاحات با يك اقتصاد روبه رشد مواجه بود و دغدغه زيادي در جهت مسائل اقتصادي نداشت. اين در حالي است كه آمارها بيانگر اين نكته است كه عملكرد اقتصادي دولت اصلاحات نسبت به همه دولت‌ها بهتر بوده و اقتصاد كشور در طول سال‌هاي ۷۶تا۸۴ در يك مسير منطقي و مثبت حركت كرده است. با اين وجود دولت آقاي روحاني با يك اقتصاد فروپاشيده مواجه بود و به دليل مطالبات زياد اقشار مختلف مردم در اين زمينه مجبور شد اولويت اول خود را به حل مشكلات اقتصادي مردم اختصاص بدهد. حل مشكلات اقتصادي نيز در يك فضاي ناامن بين‌المللي امكان پذير نبود و به همين دليل دولت تدبير و اميد در ابتدا تلاش كرد اين فضاي ناامن را به يك فضاي امن براي فعاليت اقتصادي تبديل كند. به نظر من مهم‌ترين دستاورد آقاي روحاني مساله برجام بوده است.

به نظر من زمانه تغيير كرده و نمي‌توان توقع داشت دغدغه‌هاي مدني و سياسي دولت آقاي روحاني مانند دولت اصلاحات باشد. به هر حال دولت اصلاحات در يك فضاي خاص سياسي ظهور كرد و اغلب نخبگان فكري و سياسي به صورت خودجوش به دولت كمك مي‌كردند؛ در حالي كه آقاي روحاني به تنهايي بار دولت را به دوش كشيده و فاقد يك تيم فكري قوي و منسجم بوده است. نكته ديگر اينكه شرايط اجتماعي، فرهنگي و سياسي كنوني از بسياري از جهات با شرايط دولت اصلاحات متفاوت است. در دو سال گذشته نيز آقاي روحاني فرصت كافي براي ساماندهي تيم همراه خود را نداشته است. به نظر من آقاي روحاني براي حركت بهتر در مسير آينده حتما بايد يك اتاق فكر منسجم تشكيل بدهد و از نيروهاي تحول خواه و جلو برنده جامعه استفاده صحيح‌تري كند.

به نظر من موانع پيش روي آقاي روحاني دشوار‌تر از موانع رئيس دولت اصلاحات است. در دولت اصلاحات جدال بين نيروهاي سياسي دو جناح سياسي در كشور بود؛ اين در حالي است كه در شرايط كنوني جدال بين نيروهاي رانت خوار تحريم‌ها با دولت آقاي روحاني است كه با برجام منافع خود را در خطر مي‌بينند. كنار گذاشتن اين عده از صحنه سياسي به مراتب سخت‌تر از نيروهاي فكري و سياسي است. اين عده به به این روش عادت كرده‌اند و به همين دليل مقابله با آنها بسيار سخت خواهد بود. به نظر در شرايط كنوني مهم‌ترين دغدغه آقاي روحاني بايد مقابله با رانت خواري و حرام خواری باشد. آقاي روحاني بايد با جديت يك كميته حقيقت ياب «غارت ملي» تشكيل دهد تا تكليف مردم با كساني كه از تحريم‌ها كاسبي كرده‌اند هر چه زودتر مشخص شود.

سخنگوی دولت اصلاحات در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اینکه «در شرايط كنوني مهم‌ترين دغدغه اجتماعي جامعه ما بيكاري، فساد اجتماعي، فساد دستگاه اداري و رانت خواري است»، افزود: رئيس‌جمهور نمي‌تواند از آنها غفلت كند و به دغدغه روشنفكران جامعه بپردازد. نبايد به خاطر مسائل سياسي ديگر مسائل مهم كشور را در اولويت‌هاي بعدي قرار داد. مسائل سياسي تنها بخشي از مشكلات كشور را تشكيل مي‌دهد و نه همه آنها را.

وی در پاسخ به سئوالی درباره عملکرد دولت روحانی در مبارزه با فساد، گفت: دولت آقاي روحاني در اين زمينه عملكرد قابل قبولي داشته است. آقاي زنگنه به صراحت و از طريق تريبون صدا وسيما اعلام كرد شخصي مانند بابك زنجاني به تنهايي نمي‌توانسته چنين حجم عظيمي از سرمايه‌هاي كشور را به تاراج ببرد و حتما افراد ذي نفوذي از وي حمايت مي‌كرده‌اند. دولت بايد يك كميته حقيقت‌ياب تشكيل بدهد تا دقیق‌تر مشخص شود درآمد افسانه ای حدود۸۰۰ميلياردي فروش نفت چگونه هزینه و چه سرنوشتي پيدا كرده است.

چرا از عبارت «غارت ملي» استفاده مي‌كنيد؟

من نام ديگري براي اين مساله نمي‌توانم انتخاب كنم. برخي از اين افراد پول‌هايي را به جيب زده‌اند كه در ۲۰۰سال نيز كسي نمي‌توانست به چنين ثروتي دست پيدا كند. در نتيجه نام اين اقدامات غارت است. اصطلاحاتي مانند اختلاس، پولشويي و رانت‌خواري براي فسادهاي اقتصادي كوچك و متوسط به كار مي‌رود. اين در حالي است كه بسياري از فسادهاي افشا شده رقم‌هاي ميليارد دلاري دارد. به نظر من آقاي روحاني هنوز اسناد مهم خود را در اين زمينه منتشر نكرده است. اگر كابينه آقاي روحاني همراهي بيشتري با ايشان كند و دست از محافظه‌كاري بردارد مردم به خوبي به عمق فاجعه‌اي كه در ۸ سال گذشته در كشور رخ داده آگاهي پيدا خواهند كرد.

احمدي‌نژادی ها با وعده يارانه۲۵۰هزارتوماني خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ آماده مي‌كنند. از گوشه و كنار نيز خبر مي‌رسد برخي از محافظه‌كاران براي شكست آقاي روحاني نسبت به بازگشت احمدي‌نژاد بی تمايل نیستند. ارزيابي شما از اين مساله چيست؟

در مرحله اول بايد نسبت به روند هدر رفتن بيت المال رسيدگي شود تا تكليف مردم با عملکردآقاي احمدي‌نژاد مشخص شود. دستگاه ذی‌ربط باید تكليف مردم را مشخص كند كه در دولت احمدي‌نژاد چه كساني در ايران قدرت را در اختيار داشتند و از اين قدرت چه استفاده‌هايي كرده‌اند. هنوزنتیجه شكايت‌هاي كميسيون اصل ۹۰ مجلس از احمدي‌نژاد منتشره نشده است. اين در حالي است كه درباره فروش نفت در دولت قبل همچنان مسائل پيچيده‌اي وجود دارد. مساله ديگر اينكه نخبگان جامعه و هواداران دولت آقاي روحاني بايد از اصولگرايان بخواهند كه تكليف خود را با فاسدين مشخص كنند. اگر اين اتفاق رخ بدهد مردم تكليف خود را در انتخابات۹۶خواهند دانست. آقاي روحاني بايد به صراحت با مردم سخن بگويد كه چرا در كشور ۵ميليون بيكار وجود دارد و نرخ تورم در كشور در دولت قبل به۴۰درصد رسيد. دليل افزايش آمار طلاق در جامعه در هشت سال گذشته چه بوده است؟مطالبه اصلي مردم ايران از آقاي روحاني شفاف‌سازي است.

ارزيابي شما از انتخابات هفتم اسفند به چه صورت است؟ به نظر شما راي معنادار مردم در هفتم اسفند چه پيامدهايي براي كشور به همراه خواهد داشت؟

مردم در انتخابات هفتم اسفند به جاي اينكه به اشخاص راي بدهند به يك مسير و هدف والا راي دادند. به نظر من هفتم اسفند يك نقطه عطف بزرگ در تاريخ تحولات سياسي و اجتماعي ايران خواهد بود. بنده با عده‌اي كه عنوان مي‌كنند ژنرال‌هاي جريان اصلاحات موفق نشدند وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شوند و به همين دليل جريان اصلاحات از نيروهاي جديد و بي‌تجربه خود استفاده كرده موافق نيستم. ما در جريان اصلاحات ژنرال و سرباز نداريم. من اساسا با تقسيم‌بندي چهره‌هاي سياسي به افراد دسته اول و دسته دوم مخالف هستم. جريان اصلاحات افرادي را به مردم معرفي كرده كه شايستگي حضور در مجلس و نمايندگي مردم را داشته است. در انتخابات هفتم اسفند نخبگان فكري جامعه با استفاده از ابزارهاي مدرن آگاهي‌هايي لازم را به مردم دادند و مردم نيز با آگاهي مسيري را انتخاب كردند كه دغدغه‌هاي آنها را در آينده مرتفع خواهد كرد. اين مساله دستاورد بسيار بزرگي بوده و جريان اصلاحات نيز به دنبال همين دستاورد بوده كه به آن رسيده است. مردم تبليغات انتخاباتي را درك مي‌كنند. به نظر من معناي اينگونه واكنش‌هاي اجتماعي را بايد مورد مطالعه و بررسي قرار داد. مردم ايران مدت‌هاست از عوام فريبي و عوام گرايي فاصله گرفته‌اند. مردم در هفتم اسفندماه نشان دادند تصميم‌گيرنده نهايي درباره سرنوشت كشور خودشان هستند و اجازه نمي‌دهند ديگران براي آنها تصميم‌گيري كنند.

برخي از اصلاح‌طلبان معتقدند در شرايط كنوني علي لاريجاني گزينه مناسب‌تري براي رياست مجلس دهم خواهد بود و بهتر مي‌تواند مطالبات اصلاح‌طلبان را مديريت كند. به نظر شما جريان اصلاحات در چنين شرايطي چه تصميمی بايد اتخاذ كند؟

مجلس شوراي اسلامي مظهر تكثر سياسي در جامعه ايراني است. به نظر من مهم‌ترين خصوصيت مجلس دهم اين است كه چوب لاي چرخ دولت نخواهد گذاشت. اين در حالي است كه مجلس نهم گاهی به شكل‌هاي مختلف در مسير حركت دولت مانع قرار مي‌داد. بنده براي آقاي لاريجاني احترام زيادي قائل هستم و معتقدم عملكرد ايشان در مجلس نهم و همچنين در فضاي سياسي كشور بسيار مدبرانه و عاقلانه بوده است. با اين وجود معتقدم در شرايط كنوني آقاي عارف براي رياست مجلس مناسب است.

منبع: آرمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
2
25
دکتر روحانی ملت چشم امیدشان شما و تیمتان هستید
هر چه زودتر دست افراد نالایق و چپاول گر و کم سواد را
از بیخ و بن قطع کن
خیلی از دنیا عقب ماندیم
کشورهای عربی از ما زدن جلو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
1
16
اين چپاولگراني كه مي گوييد داراي قدرت هستند و براحتي نمي توان آنان را حذف نمود
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
5
دکتر روحانی عزیز ملت چشم امیدشان شما و تیمتان هستید
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
8
آقای روحانی مردم خواهان اصلاحات واقعی هستند و حمایتت می کنند.
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
8
رییس جمهور منتخب ملت ایران
امیدوارم 1 -ثابت قدم باشید 2 -خداوند یار و یاور شما و تیم تان باشد 3- در این راه بدونه هیچگونه واهمه ای و هیچگونه چشمپوشی پیگیر باشید .
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
5
دکتر روحانی عزیز ،نماینده بحق و منتخب ملت ایران زمین،دعای مردم و حمایت پروردگار بدرقه راهت باد.به امید پیروزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
2
0
لابد مثل پرونده ی بورسیه ها یا پول کثیف که یک مشت هیایهو کردید همش خالی بندی بود برای منحرف کردن ذهن عوام از مذاکرات ننگین هسته ای.
فسادهای روشده و نشده همش مربوط به حزب وزیرن کارگزاران و اضلاحات است.
شب بخیر کرسنت.
شب بخیر ماهان.
شب بخیر استات اویل.
ناشناس
|
France
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
2
بنظر بنده عارف بهترین گزینه برای ریاست مجلس می باشد مردم تغییر و اخلاق مند می خواهند و می خواهند آن را لمس کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
3
...همه باید پاسخگو باشن...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین