کد خبر: ۳۵۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
با صادرات یك میلیون و 275 هزار بشكه در ماه فوریه؛

صادرات نفت ایران به آسیا پس از اجرای برجام 25 درصد افزایش یافت

صادرات نفت ایران پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در دی ماه 1394، رو به افزایش گذاشته و تقاضای مشتریان برای خرید نفت ایران بالا رفته ، به گونه ای كه واردات نفت كشورهای آسیایی از ایران در این مدت 25 درصد رشد داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در ماه هایی كه از اجرایی شدن برجام می گذرد، بسیاری از مشتریان سنتی اروپایی خرید نفت را از ایران از سر گرفتند و خریداران آسیایی نیز واردات نفت را از ایران افزایش داده اند.

در دوران تحریم، كشورهای آسیایی شامل چین، هند، كره جنوبی و ژاپن، عمده ترین خریداران نفت خام ایران بودند و تنها مشتری غیرآسیایی نفت ایران، تركیه به شمار می رفت.
هر چند پس از رفع تحریم ها، كشورهای اروپایی تمایل خود را برای واردات نفت ایران ابراز كرده و چندین محموله نفت ایران نیز روانه پایانه های نفتی قاره سبز شد، اما آسیا همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود.

گزارش ها نشان می دهد میزان صادرات نفت ایران به كشورهای آسیایی، پس از رفع تحریم ها در ژانویه 2016(دی- بهمن 1394) افزایش یافته ، به گونه ای كه در ماه فوریه 2016(بهمن- اسفند1394) نسبت به ماه مشابه سال 2015 حدود 25 درصد رشد داشته است.
اداره كل اوپك و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز در گزارشی كه به تازگی منتشر كرد، اعلام كرده است، اطلاعات اولیه در زمینه حمل و نقل نفتكش ها نشان می دهد در ماه فوریه سال جاری، ایران توانست صادرات نفت خام خود را به كشورهای هند و كره جنوبی به دو برابر سطح پیش از تحریم ها افزایش دهد و این امكان وجود دارد روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران به بازار آسیا در ماه های آینده نیز ادامه یابد.

همچنین براساس این اطلاعات، مجموع واردات نفت خام چهار مصرف كننده بزرگ آسیا (چین، هند، ژاپن و كره جنوبی) از ایران در ماه فوریه 2016 به یك میلیون و 280 هزار بشكه در روز رسید كه حدود 300 هزار بشكه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.
چین در ماه فوریه 2016 به میزان روزانه 538 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد كرد كه نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن كه 532 هزار بشكه بود رشد 1.2 درصدی دارد.

هند نیز در ماه فوریه سال جاری میلادی روزانه 215 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد كرد كه نسبت به واردات 112هزار بشكه در ماه مشابه سال گذشته رشد 112 درصدی نشان می دهند.
صادرات نفت ایران به كره جنوبی نیز در ماه مذكور با رشد 95.4 درصدی از 144 هزار بشكه در فوریه سال 2015 به روزانه 283 هزار بشكه در فوریه سال 2016 رسید.
صادرات نفت ایران در ماه فوریه تنها به ژاپن كاهش داشت به طوری كه با كاهش دو درصدی از 244 هزار بشكه در روز در فوریه 2015 به 240 هزار بشكه در فوریه 2016 رسید.
مجموع صادارت نفت ایران به مشتریان آسیایی در ماه فوریه سال جاری میلادی 24.6درصد رشد داشته و از یك میلیون و 23 هزار بشكه در روز در فوریه 2015 به یك میلیون و 275 هزار بشكه در فوریه سال جاری میلادی بالغ شد.

ایران می كوشد با لغو تحریمهای بین المللی، به تدریج سهم از دست رفته خود را در بازارهای آسیا و اروپا احیا كند.
با اجرایی شدن برجام، پالایشگاه های آسیایی و اروپایی، مذاكره هایی را با ایران آغاز كردند تا بتوانند خرید نفت را از ایران افزایش دهند كه شماری از این مذاكره ها به نتیجه رسیده و منجر به امضای قرار داد نیز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین