کد خبر: ۳۶۱۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
با هدف تقويت روابط تجاری و صلح منطقه‌ای

موگرينی و هيات بزرگ سياسی-‌اقتصادی اروپا در ایران؛ برجام و پسابرجام بررسی می‌شود

فدريكا موگريني ايتاليايي مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به همراه يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي پس از ديدار هفته گذشته نخست وزيرايتاليا، وارد ایران شده است. وی در این سفر با مقامات ارشد ايراني درباره روابط و همكاري هاي سياسي و اقتصادي اين اتحاديه و مسائل مربوط به برجام و پس از برجام به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای انجام سفری یک‌روزه به تهران سفر کرده است بامداد روز شنبه وارد تهران شد.

به گزارش آفتاب، او قرار است صبح امروز در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند. او همچنین امروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و رایزنی خواهد کرد.

موگرینی را در سفر به تهران هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا همراهی می‌کنند و بر اساس آنچه که تاکنون مطرح شده علاوه بر رایزنی در مورد گسترش روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا و رفع موانع موجود صحبت در ارتباط با ایجاد دفتر از سوی این اتحادیه در تهران نیز یکی دیگر از موارد رایزنی مقامات دو طرف خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در جریان این سفر یک بیانیه عمومی بین موگرینی و ظریف به امضا برسد و همچنین احتمالاً چند توافقنامه دیگر نیز به خصوص در حوزه نفت و انرژی به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، موگرینی امروز تهران را ترک خواهد کرد ولی تعدادی از کمیسیونرهای همراه وی برای انجام رایزنی‌های بیشتر با همتایان ایرانی خود در تهران خواهند ماند.

اين دومين بار است كه مقام ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 موسوم به برجام كه از آن به عنوان موفقيت ديپلماسي در حل يك مساله مهم بين المللي ياد مي كنند و يك ترم مهم در عرصه مذاكره محسوب مي شود‌، به ايران سفر مي كند.

روابط اتحاديه اروپا و ايران پس از برجام مي‌رود تا فصل جديدي را تجربه كند و به گفته مقامات اين اتحاديه اكنون زمان تعامل مجدد ايران و اين اتحاديه اروپايي فرار رسيده است. 

ايران و اتحاديه اروپا طي سال‌هاي اخير روابط بسيار پر فراز و نشيبي تجربه كردند و تحت تاثير برخي متغيري ها سياسي و گاه فشار برخي نيروهاي افراطي غربي ها از ثبات برخوردار نبوده و به عبارتي اين روابط فرايندي كوتاه مدت داشته است. 

بااين حال هردو طرف در بدترين شرايط روابط ، همواره بر اين عقيده بودند كه همكاري طرفين به دليل جايگاه و موقعيت سياسي و اقتصادي و حتي فرهنگي در منطقه و معادلات بين المللي حائز اهميت است. 

موقعيت سوق الجيشي و ژئوپليتيك ، تاريخ تمدن ، قدرت و نقش بالقوه و بالفعل در ثبات و امنيت منطقه و ظرفيت هاي اقتصادي بويژه در حوزه انرژي ايران موجب شده تا روابط و همكاري با كشورمان براي اين اتحاديه و تمام كشورهاي عضو آن از اهميت ويژه و مهمي برخودار باشد. 

از سوي ديگر روابط و همكاري با اتحاديه اروپا به عنوان يك اتحاديه مهم كه داراي موقعيت سياسي و اقتصادي خاص در جهان است، براي ايران حائز اهميت بوده و از دير باز اين اتحاديه برغم همه فراز و نشيب ها، حجم بالايي از تجارت و همكاري اقتصادي كشورمان را تشكيل مي داد. 

يكي از موضوعاتي كه طي سال هاي اخير بر روابط و همكاري هاي دوطرف سايه افكنده و روابط و طرفين را تيره كرد، مساله فعاليت هاي هسته اي ايران بود كه با ارجاع پرونده به شوراي امنيت در سال 2006 ميلادي آغاز شد و سال ها ادامه يافت.

در اين دوره ، سياست هاي اتحاديه اروپا با سياست هاي امريكا همسو شده و ما شاهد نوعي هم گرايي و اشتراك مواضع اين اتحاديه و كاخ سفيد بوديم كه اوج آن در دوران رياست جمهوري جورج بوش پسر بوده است و با ارجاع موضوع فعاليت هاي صلح اميز هسته اي تهران به شوراي امنيت سازمان ملل، قطعنامه هاي شديد به تصويب رسيد و به دنبال آن تحريم هاي ناعادلانه عليه ايران به سركردگي آمريكا وضع شد و اتحاديه اروپا نيز بسرعت به آن پيوست و روابط دو طرف بشدت تيره و تار شد و بسردي گراييد. 

البته در همين دوره نيز كشورهاي عضو اروپا موضع واحد و مشتركي نداشتند و روابط و همكاري با ايران را براساس منافع ملي خود تعريف كرده و از تصميمات مصوب اتحاديه و فشارهاي آمريكا تبعيت كامل و همه جانبه نمي كردند و تلاش داشتند كه روابط تجاري و اقتصادي با تهران را حفظ كنند. 

با برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، روابط و مناسبات ايران و اتحاديه اروپا وارد مرحله جديدي شد و سياست اعتدال و ميانه‌روي و تعامل سازنده و برابر با جامعه بين المللي همرا ه با احترام به حقوق متقابل دكتر روحاني، با استقبال كشورهاي اروپايي روبه‌رو شد. 

كاترين اشتون مسوول وقت سياست خارجي اتحاديه اروپا در نخستين روزهاي رياست جمهوري دكتر حسن روحاني با ارسال نامه ي تبريك به ايشان از وي دعوت كرد تا مذاكرات با گروه موسوم به 1+5 را از سربگيرد و وزيران خارجه آلمان، روسيه و فرانسه نيز از بيانات حسن روحاني در خصوص حل مسالمت آميز هسته اي استقبال كردند.

ديوان دادگستري اروپا در شهريور 1392 تحريم شركت كشتيراني جمهوري اسلامي و 17 شركت ديگر را لغو كرد و در مهر ماه هيات پارلماني اروپا وارد تهران شد. رويكرد جديد با رايزني‌ها و مذاكرات فشرده ايران و گروه 1+5 در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در شهريور و مهر 1392 ادامه يافت و سرانجام در 3 آذر منجر به توافق 6 ماهه ژنو شد. 

تعامل و رايزني و مذاكره شيب تندي پيدا كرد و سرانجام ، پس از 28 ماه ديپلماسي سخت و مستمر در ساعت 22 به وقت محلي روز شنبه 26 دي ماه 1394 محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران و فدريكا موگريني نماينده 1+5 و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا آغاز اجراي رسمي برجام را به طور مشترك در بيانيه‌اي اعلام كردند.

در پي آن آمد و شد مقامات ، نمايندگان سياسي، اقتصادي تجاري و پارلماني اروپايي به تهران روند سريع و كسترده اي پيدا كرد و نمايندگان شركت هاي بزرگ براي مذاكره به ايران آمدند تا درباره آينده همكاري هاي اقتصادي گفت وگو كنند و از سوي ديگر مقامات دولتي و نمايندگان شركت هاي اقتصادي و تجار نيز براي مذاكره به اروپا رفته اند. 

سفر هيات اقتصادي تجاري آلمان به رهبري معاون صدراعظم و وزير اقتصاد دارايي اين كشور، سفر لوران فابيوس وزير خارجه سابق فرانسه ، سفرهيات هاي اسپانيا، يونان، رييس جمهوري اتريش و نخست وزير ايتاليا به تهران از جمله امد وشد ديپلماتيك غربيها به ايران بوده است. 

بسياري از دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا علاقه دارند كه به اقتصاد 400 ميليارد دلاري ايران وارد شده و بازار جديدي در اين كشور پيدا كنند و بر اساس گزارش رويترز، ديپلمات‌ها گفته‌اند كه 28 عضو اتحاديه همچنين راه‌هاي كمك به ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را مورد بررسي قرار دادند.

در همين راستا ماتئو رنتزي نخست وزير ايتاليا پس از سفر دكتر روحاني به رم ، سه شنبه گذشته با يك هيات 250 نفره وارد تهران شد و حال فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به تهران مي ايد و اين دومين سفر او پس از توافق هسته‌اي با ايران به شمار مي‌آيد.

گزارش ها حاكي از آن است موگريني که در راس هياتي از اتحاديه اروپا راهي ايران شده، اميدوار است بتواند پس از توافق هسته‌اي سال گذشته با اين سفر موجب تقويت روابط تجاري و صلح منطقه اي شود.

وي در سفر به ايران به گسترش همكاري هاي تجاري اميد بسته است و در بيانيه اي گفت: اين ديدار يك گام مهم به سمت تقويت روابط اتحاديه اروپا و ايران از طريق تعاون و همكاري است. 

بروكسل دربيانيه اي اعلام كرد كه اتحاديه اروپا مايل به ايفاي نقش حمايتي ' در مورد تلاش ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني و همچنين علاقه مند به واردات انرژي از ايران به منظور كاهش اتكا به روسيه است. 

موگريني هدف از سفر به ايران را احياي روابط ‏دو جانبه اتحاديه اروپا و ايران عنوان كرد و در روزنامه آلماني «هاندلز بلات» با انتشار ‏مقاله‌اي تحت عنوان «چرا گفت‌وگو با ايران اهميت دارد» نوشت: ايران نقش تعيين‌كننده‌اي در شكل‌دهي ساختاري كه به‌طور ‏روزافزون بر همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي تكيه مي‌كند، دارد.‏ 

او با اشاره به اينكه امروز همكاري اتحاديه اروپا و ايران از هر زماني مهم‌تر است، با تاكيد بر اهميت ويژه همكاري سازنده با تهران ‏در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، نوشت: اتحاديه اروپا به يك چنين همكاري سازنده‌اي بسيار علاقه‌مند است. روابط ما با ايران در ‏گذشته براي مدتي طولاني عمدتا تحت ‌الشعاع نگراني از برنامه هسته‌اي قرار گرفته بود. اين موضوع هم به ما و هم به ايران صدمه زد.‏ 

'موضوعات مهمي وجود دارند كه مواضع دو طرف در باره آنها متفاوت است اما نتايج ‏سال‌هاي اخير نشان داد كه دلايلي براي خوشبين‌بودن وجود دارد و حاكي از آن است كه آنهايي كه به اين مساله شك داشتند در اشتباه ‏بوده‌اند. ما نه فقط در مساله هسته‌اي ايران به يك توافق رسيديم و بيش از يك دهه سوءاعتماد ومذاكرات سخت را پشت سر گذاشتيم ‏بلكه فراتر از آن، سازمان انرژي اتمي توانست تنها شش ماه بعد از اين توافق تاييد كند كه ايران تمامي تعهداتش را به اجرا گذاشته ‏است.'‏ 

به گزارش ایرنا، وي با تاكيد بر اينكه هر دو طرف بايد تمامي مفاد توافق‌نامه هسته‌اي را تا زمان اعتبار آن، به اجرا بگذارند، افزود : هم اكنون مي‌توان ‏به اين نكته اشاره كرد كه توافق هسته‌اي وين يك جو جديدي را به وجود آورد كه همه از آن سود مي‌برند.‏ 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین