کد خبر: ۳۶۱۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷

بازگشت آلمان‌ها به راه‌آهن ایران بعد از 90 سال

وزیر راه و شهرسازی ایران که در راس هیاتی به چند کشور اروپایی سفر کرده در جریان دیدار با وزیر حمل‌ونقل کشور آلمان شرایط را برای بازگشت آلمان‌ها به عرصه حمل‌ونقل ایران بررسی کرد و به نظر می‌رسد آغاز دوباره همکاری‌های ریلی دو کشور یکی از اصلی‌ترین نتایج این سفر خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
 کشور اروپایی آلمان که در ماه‌هایی که از نهایی شدن برجام گذشته بارها در هیات‌هایی سیاسی و اقتصاد عزم تهران کرده و مذاکراتی برای از سرگیری همکاری‌های اقتصادی با کشورمان داشته است، در طول روزها گذشته برنامه خود برای نهایی کردن برخی از این همکاری‌ها را ارائه کرده که به نظر می‌رسد عرصه حمل‌ونقل و امور زیرساختی یکی از اصلی‌ترین این بخش‌ها باشد.

آلمانی‌ها که در طول تمام دهه‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های امور زیرساختی شناخته شده است و از ساخت آزاد راه‌های مختلف و توسعه راه‌آهن سریع‌السیر گرفته تا ارتقاء لجستیک مدیریت فرودگاه یکی از رتبه‌های برتر در این عرصه را به خود اختصاص داده‌اند می‌توانند برای ایران مقدمات یک تحول بنیادین در عرصه حمل‌ونقل را فراهم کند.

این موضوع در جریان مذاکره دو طرفه وزرای راه‌ و شهرسازی و حمل‌ونقل ایران و آلمان مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفته و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک آلمان‌ها بتوانند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری و اقتصادی ایران آغاز به کار کند.

آنچه که در این بین اهمیت زیادی دارد بحث احتمال همکاری‌های راه‌آهن دو کشور بر سر مسائل زیرساختی است. آلمانی‌ها که از نخستین ماه‌های مطرح شدن نام راه‌آهن در ایران در حوالی سال 1306 شمسی همکاری‌های خود را با کشورمان آغاز کرده و حتی در پروژه‌هایی در جنوب کشور کارهایی را انجام دادند بار دیگر می‌توانند در این عرصه به ایران کمک جدی کنند.

اگر در 9 دهه پیش ایران آماده می‌شد مفهوم راه‌آهن را وارد اقتصاد‌ش کند اینبار زمانش رسیده که با توسعه زیرساختی کار برای محوریت یافتن قطار از مسافرت‌های بین‌شهری اوج بگیرد و در این بین آلمانی‌ها شانس زیادی برای همکاری با راه‌آهن ایران خواهند داشت.

به گزارش ایسنا،این احتمال زمانی افزایش پیدا می‌کند که وزیر حمل‌ونقل آلمان به مدیریت دولتی راه‌آهن این کشور اشاره کرده و اعلام می‌کند در قرار‌دادهای آینده امکان همکاری‌های گسترده بین دو راه‌آهن کشورهای ایران و آلمان وجود خواهد داشت.

هرچند هنوز در این زمینه توافق اجرایی قطعی به امضاء نرسیده و این موضوعی است که مقامات ایرانی سخت به دنبال برطرف کردن آن هستند، اما اعلام سفر معاون وزیر حمل‌ونقل آلمان به ایران در آینده نزدیک و قول همکاری‌های دوطرفه به یکدیگر نشان از آن دارد که صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور یک مهمان اروپایی جدید خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
بر خلاف تصور عامه مردم ، شرکت سازنده راه آهن تهران خرمشهر، در زمان رضاخان یک شرکت دانمارکی بنام کامکس است (دفتر این شرکت در کپنهاگ پایتخت دانمارک هنوز هم دایر و فعال است)و بعد از آن نیز جهت تامین لوکوموتیو و بخشی از تجهیزات و آموزش پرسنل ، کشور سوئد نقش اصلی را داشته است. و ورود آلمانیها به راه آهن پس از افتتاح آن و برای برخی امور لجستیکی و پشتیبانی فنی (بدلیل مشابهت سیستم کاری و صنعتی آلمان با دانمارک و سوئد) بوده است. اما مردم ایران دانمارکیها و سوئدیها رابدلیل شباهت به آلمانها، آلمانی میدانستند. آلمانیها در گذشته در تاسیس و راه اندازی صنایع ایران حضور خوبی داشته اند، اما در راه آهن نقش اصلی با کشورهای دانمارک وپس از آن سوئد است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین