کد خبر: ۳۶۱۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

۴۵۰ شهر و ۸۵۰۰ روستا در معرض سیل

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: درحال حاضر حدود ۴۵۰شهر و ۸هزار و ۵۰۰ روستای کشور درمعرض وقوع سیل هستند.
آفتاب‌‌نیوز : معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: درحال حاضر حدود ۴۵۰شهر و ۸هزار و ۵۰۰ روستای کشور درمعرض وقوع سیل هستند.

به گزارش تسنیم پرویز گرشاسبی اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های آبخیزداری کاهش مخاطرات سیل است و درحال حاضر حدود 450 شهر و 8 هزار و 500 روستای کشور در معرض وقوع سیل قرار دارند.

وی افزود: در بالادست حوزه‌های آبخیز این شهرها و روستاها باید عملیات آبخیزداری انجام شود تا از جریانات سیل که با فرسایش خاک و آورد‌های چوب و سنگ است، جلوگیری‌کند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه "30میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در وضعیت بحرانی از لحاظ سیل است" ادامه داد: از ابتدای سال 38 تا به امروز برای حفظ خاک و جلوگیری از وقوع سیل 27 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

ذخیره 400 تا 1000 مترمکعب آب در هر هکتار عملیات آبخیز و آبخوان‌داری

گرشاسبی تصریح کرد: انجام عملیات آبخیز و آبخوان‌داری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیل، باعث نفود آب در زمین و تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود به‌طوری که در هرهکتار عملیات آبخیر و آبخوان‌داری 400 تا 1000 مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

وی در تعریف آبخیز و آبخوان‌داری گفت: آبخیزداری عملیات حفظ و حفاظت آب و خاک در بالادست رودخانه‌ها است و آبخوان‌داری پخش سیلاب در حوزه‌های پایین‌دست حوزه‌ها است، یعنی زمانی که (در مسیر سیل) شیب کم می‌شود و آب به دشت می‌رسد ما عملیات نفوذ را انجام می‌دهیم.

قرارگیری 14میلیون هکتار عملیات آبخیزداری دربرنامه ششم

گرشاسبی یادآورشد: دربرنامه پنجم توسعه قرار بود که 8میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود اما در این مدت تنها 3میلیون هکتار عملیات آبخیز انجام شده است و به‌دلیل فقدان منابع مالی نتوانستیم این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز 14میلیون هکتار برای آبخیزداری پیش‌بینی شده است که در صورت تأمین منابع مالی عملیاتی می‌شود.

وی در ارتباط با هزینه‌های مالی انجام پروژه‌های آبخیزداری گفت: برای تحقق عملیات 14میلیون هکتار آبخیزداری در برنامه ششم توسعه، نیازمند 14هزار میلیارد تومان و در هرهکتار یک‌میلیون تومان مورد نیاز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین