کد خبر: ۳۶۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲

گزارش سایت اتحادیه اروپا از سفر موگرینی به تهران

پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا در گزارش خود از سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر به ایران نوشت:‌ فدریکا موگرینی به رهبری این هیأت بلندپایه به تهران رفت تا یک شروع جدید در روابط دو جانبه را ثبت کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ايسنا به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در سفر موگرینی، مسوول سیاست خارجی و نایب رییس کمیسیون اروپا به ایران به همراه یک هیأت بلندپایه متشکل از هفت کمیسیونر که روز شنبه انجام شد، دو طرف توافق کردند تا همکاری دو جانبه‌شان را تقویت کنند و هم‌چنین تاکید کردند که به طور کامل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی که در ژوییه سال 2015 در وین میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، متعهد هستند.

موگرینی در تهران گفت: هدف ما گفت‌وگویی است که از هر لحاظ در حوزه‌های مربوط به منافع مشترک‌مان جامع و مبتنی بر همکاری است و شهروندان ما نیز منافع مشترک دارند. گفت‌وگویی که می‌تواند در هر زمینه‌ای که می‌دانیم اختلاف نظر داریم ضروری و باز باشد تا بتوانیم یک زمینه مشترک بیابیم که در نهایت در حرف و عمل سازنده باشد.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این سفر بر سر افزایش همکاری‌ها در حوزه اقتصادی، انرژی، آموزش، مهاجرت، محیط زیست و حمل و نقل توافق کردند. آن‌ها هم‌چنین تصمیم گرفتند گفت‌وگوها درباره حقوق بشر را آغاز کنند. بنابراین، از این پس شاهد تبادل سفر هیأت‌ها از سوی هر دو طرف خواهیم بود.

سیاست خارجی نیز در این سفر در اولویت‌ دستور کار قرار داشت. موگرینی در این باره گفت: ما در همکاری‌ها برای تقویت امنیت منطقه و تبدیل آن به رویکردی سازنده در تمام ابعاد منطقه دارای منافع مشترک هستیم و به ویژه باید تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه را در اولویت‌ قرار دهیم.

وی افزود:‌ دو طرف هم‌چنین می‌خواهند روی مسأله یمن به طور جدی با یکدیگر همکاری کنند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که سفر این هیأت بلندپایه به ایران نمادین نبوده و اما به طور قطع تاریخی است، تاکید کرد که سفر آن‌ها فصلی جدید در روابط دو طرف باز کرده که برای مردم اروپا و ایران نتایجی سازنده به همراه دارد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به منظور تسهیل برنامه این همکاری با چشم‌انداز مهیا کردن شرایط گشایش دفتر هیأت اروپایی در آینده یک تیم را به تهران خواهند فرستاد. این اقدام به تقویت روابط و اجرای برنامه‌های همکاری آینده کمک خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین