کد خبر: ۳۶۱۷۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
تداوم تلاش‌ها برای باز کردن گره کور عراق؛

سرنوشت جبوری در دست دادگاه/ بی‌طرفی آیت‌الله سیستانی/ العبادی در پی تشکیل جلسه پارلمان

در حالی که قرار است جلسه پارلمان برای تعیین هیات رئیسه جدید امروز (دوشنبه) برگزار شود پیش‌بینی می‌شود دادگاه فدرال عراق امروز جلسه‌ای را برای صدور دستوری پیرامون اعلام قانونی بودن یا نبودن جلسه پارلمان عراق و اقدام برخی از نمایندگان در برکنار کردن رئیس پارلمان این کشور برگزار کند، منابع نیز در عین حال اعلام کردند که نمایندگان متحصن در پارلمان عراق با استقبال کمرنگ مرجعیت عالیقدر شیعیان روبه‌رو شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، پیش‌بینی می‌شود که امروز دستور دادگاه فدرال عراق در مورد قانونی بودن جلسه پارلمان که به برکناری سلیم جبوری رئیس پارلمان انجامید، صادر شود.

به گزارش ایسنا، همزمان و پس از درخواست نمایندگان متحصن برای برگزاری جلسه‌ای ویژه جهت انتخاب هیات رئیسه جدید به دلیل برکناری سلیم جبوری و دو معاونش، پارلمان عراق امروز وارد رقابت و دودستگی جدیدی می‌شود.

این گام پس از آن صورت می‌گیرد که نمایندگان متحصن از حمایت کمرنگی از مرجعیت عالیقدر شیعیان در نجف برخوردار شده‌اند.

در همین حال یک منبع در جریان صدر در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفت: اطلاعات حکایت از آن دارد که مقتدی صدر که روز گذشته از بیروت وارد بغداد شد با تعدادی از مسوولان و مقامات سیاسی و در راس آنها با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد کرد و مذاکرات وی بر آخرین تحولات سیاسی و تحصن نمایندگان متمرکز خواهد بود.

همزمان نشستی با حضور هیاتی از نمایندگان متحصن با شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا برگزار شد. خبرگزاری نون که نزدیک به مرجعیت عراق است به نقل از دفتر الکربلایی گزارش داد که وی فقط به آخرین تحولات سیاسی و دیدگاه‌های نمایندگان متحصن گوش داد اما هیچ‌گونه نظری در این خصوص مطرح نکرد و این مساله‌ای است که اسکندر وتوت یکی از نمایندگان تحصن‌کننده نیز بر آن تاکید کرد. اما فردوس العوادی، نماینده زن تحصن‌ کرده از ائتلاف همپیمانی ملی عنوان داشت که الکربلایی به این هیات اعلام کرد که مرجعیت شیعه از تحصن نمایندگان در داخل پارلمان استقبال می‌کند.

در همین حال ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی فاش کرد که برخی از کشورهای منطقه دست به مداخله‌ای برای ناکام گذاشتن طرح «اصلاحات واقعی» زده‌اند.

همزمان روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که شخصیت‌های سیاسی و همچنین شخصیت‌هایی از ائتلاف گروه‌های ملی وابسته به اهل تسنن دست به تحرکاتی در نزد سلیم جبوری می‌زنند تا وی را قانع کنند که استعفا دهد یا خروج امن برای وی تضمین شود.

این در حالی است که منابع پارلمانی در مصاحبه با روزنامه الحیاه گفتند که تماس‌ها و دیدارهای فشرده‌ای در محافل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ظرف ساعات گذشته صورت گرفت که به این توافق انجامید که سلیم جبوری در منصب خود بماند و به وی فرصتی برای جلسه پارلمانی با حضور تمامی نمایندگان از جمله نمایندگان متحصن‌ داده شود که در جریان این جلسه تمامی مسائل مورد بررسی قرار بگیرد.

این منابع عنوان داشتند که تعدادی از نمایندگان از گروه تحصن‌کنندگان خارج شدند که از جمله آنها 10 تن از نمایندگان ائتلاف گروه‌های ملی سنی بودند که جبوری نیز وابسته به این ائتلاف است.

نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در موضع خود پس از اختلافات با فراکسیون الدعوه وابسته به نوری مالکی بازنگری کرده‌اند.

منابع عنوان داشتند که جبوری تماس‌هایی با برخی از فراکسیون‌ها از نمایندگان متحصن برقرار کرده که در جریان این تماس‌ها تاکید کرده که وی اصراری برای باقی ماندن در این منصب ندارد بلکه برای اصلاح امور براساس قانون و توافق جهت بستن راه برای فروپاشی نهاد قانون‌گذاری و ممانعت از آشوب سیاسی در کشور تلاش می‌کند.

منابع افزودند که این توافق همچنین شامل این می‌شود که حیدر العبادی دولت جدید را ظرف روزهای آتی به پارلمان معرفی کند و فواد معصوم رئیس‌جمهور را ظرف ساعات آتی به نشست گسترده‌ای جهت اعمال آخرین اصلاحات در این سازش دعوت کند.

همزمان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از پارلمان عراق خواست تا هر چه سریعتر برای پشت‌سر گذاشتن موانع و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، تشکیل جلسه دهد.

العبادی بر لزوم رای‌دهی به اصلاح کابینه در روزهای آتی و دادن رای به هیات‌های مستقل در مرحله بعدی تاکید و تصریح کرد که اصلاح کابینه بخشی از اصلاحاتی است که شامل تغییر هیات‌های مستقل به دور از سهمیه‌بندی‌های سیاسی می‌شود.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری عراق با هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر برای تبادل دیدگاه‌ها و پشت‌سر گذاشتن بحران کنونی دیدار کرد.

همزمان فواد معصوم در دیداری دیگر با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق و رئیس ائتلاف همپیمانی ملی (شیعیان) در مورد تحولات اوضاع سیاسی در عراق گفت‌وگو کرد.

این دو مقام بر اهمیت همکاری میان گروه‌های و شخصیت‌های ملی جهت پشت‌سر گذاشتن بحران و احترام به قانون اساسی جهت تحقق اصلاحات و مبارزه با فساد در عراق تاکید کردند.

پیشتر از این نیز فواد معصوم با حیدر العبادی دیدار کرد که در این دیدار تحولات اوضاع امنیتی و سیاسی و پیروزی‌های نیروهای مسلح علیه داعش مورد بررسی قرار گرفت و این دو مقام بر لزوم فراهم کردن ثبات سیاسی و خروج از وضعیت دودستگی‌ها و اختلافات و ایفای نقش قانون‌گذاری و نظارتی توسط پارلمان تاکید کردند.

از سوی دیگر عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در دفترش با فرانک بیکر سفیر انگلیس در عراق دیدار کرد که در این دیدار تحولات بحران سیاسی در عراق و اوضاع امنیتی و جنگ علیه داعش و پیروزی‌های محقق شده علیه این گروه تروریستی مورد بررسی قرار گرفت و این دو مقام بر لزوم صورت گرفتن تلاش‌هایی جهت پایان یافتن بحران عراق از طریق راه‌های قانونی تاکید کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین