کد خبر: ۳۶۱۹۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
دبیر كمیسیون مشترك ایران و تركیه تشریح كرد

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به تركیه

دبیر كمیسیون مشترك ایران و تركیه در تشریح سفر رئیس جمهوری به تركیه گفت: در این سفر تفاهم نامه ها و توافقات مختلفی در زمینه هایی همچون انرژی، گردشگری، صنایع و معادن، علوم و فناوری، افزایش همكاری های بانكی و افزایش حجم صادرات ایران به تركیه صورت گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مهدی محتشمی با بیان اینكه تركیه یكی از مهمترین همسایگان ما از لحاظ اقتصادی و ارتباط با اروپا و همسایگان شمالی است افزود: از لحاظ تاریخی هم ما و هم تركیه به یكدیگر با احترام و به عنوان كشورهای تاثیر گذار نگاه كرده ایم ، به این صورت كه برای ما تركیه دروازه ورود به اروپا و غرب و برای تركیه ایران دروازه ورود به خلیج فارس، شرق و تبادل با كشورهای آسیای میانه بوده است.
قائم مقام امور بین الملل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاكید براینكه گسترش روابط و همكاری های دوجانبه میان ایران و تركیه در همه دولت ها در دستور كار بوده است گفت: تلاش برای افزایش همكاری ها حتی در این برهه از زمان كه مسایل ناگواری در منطقه شكل گرفته است از دستور كار سران و مقامات دو كشور خارج نشده است چرا كه هر دو كشور به خوبی از نیازمندی های یكدیگر به هم با خبرند و می دانند كه برغم اختلافات سیاسی باید تعاملات اقتصادی، تجاری، بانكی، فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ نموده و آن را گسترش دهند.
محتشمی افزود: در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت همراه به تركیه تفاهم نامه ها و توافقات مختلفی در زمینه های انرژی، گردشگری، صنایع و معادن، علوم و فناوری، بیمه تامین اجتماعی،امور گمركی و همكاری های مرزی، حمل و نقل ، افزایش همكاری های بانكی و سرمایه گذاری و افزایش حجم صادرات ایران به تركیه صورت گرفته است.
به گفته قائم مقام وزیرارتباطات در امور بین‌الملل بر اساس موافقتنامه هایی كه در این سفر با حضور رئیس جمهوری و برخی از وزرا و معاونین رئیس جمهوری به امضاء دو طرف رسید، طرف ترك از عضویت كامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی و همچنین از آغاز مذاكرات همكاری ایران واعضای سازمان تجارت جهانی حمایت كامل بعمل خواهد آورد.
به گفته وی دو طرف در این سفر تمایل خود را برای امضای موافقتنامه كامل تسهیل تجاری تا پایان سال 2016 اعلام كردند.
قائم مقام وزیرارتباطات در ادامه گفت: دو كشور بر همكاری صنعتی وتجاری در زمینه محصولات پتروشیمی توافق كردند و بر این اساس بر تشویق سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی اعم از تولید، بازاریابی وصادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای بین المللی تاكید كردند.
به گفته محتشمی دو كشور با توافق بر سرمایه گذاری های مشترك مقرر داشتند ضمن تشویق سرمایه گذاری در هر دو كشور، هر گونه تلاش و كوشش خود را برای گسترش وحمایت از سرمایه گذاری های مشترك از طریق مكانیزم های مورد توافق را انجام دهند.
برگزاری همایش معرفی سرمایه گذاری طرف مقابل در هر دو كشور در سال 2016 هم از دیگر بندهای مورد توافق دو طرف در سرمایه گذاریهای مشترك بود. در زمینه همكاریهای بخش خصوصی هم دو طرف بر افزایش تعداد هیات های تجاری ابراز تمایل نمودند.
در زمینه همكاری های بانكی هم دو كشور ضمن ابراز رضایت به منظور انعقاد تفاهم نامه های همكاری جهت تشویق بخش های بانكی بین دو كشور در راستای یكپارچگی بیشتر توافق كردند.
اقدامات لازم را در خصوص ابلاغ به بانكهای ترك جهت افزایش روابط كارگزاری با همتایان ایرانی خود در تمامی زمینه ها وابلاغ به سیستم بانكی ایران در راستای برقراری روابط بانكی موثر با بانكهای ترك انجام دهند .
محتشمی با تاكید براینكه طرف ترك از برداشته شدن تحریم های ایران به شدت استقبال كرده و برای گسترش كامل روابط بانكی خود در همه زمینه ها با طرف ایران ابراز تمایل كرده است گفت: تبادل نظر برای افتتاح شعبه های بانك های تركیه در ایران و بالعكس یكی از محورهای مورد توافق در این سفر بوده است. بررسی وضعیت درخواستهای دریافتی از بانكهای ایرانی جهت تشكیل پرونده های این بانكها بر اساس قوانین جاری تركیه از دیگر بند های همكاریهای بانكی بوده است.
محتشمی افزود تمایل اگزیم بانك تركیه به منظور اعطای خطوط اعتباری به بانكهای منتخب ایرانی در قبال صدور تضمین دولتی از سوی ایران پس از برقراری سازوكار تسویه برای قراردادهای صادراتی وبازپرداخت تسهیلات از طریق بانك كارگزار از دیگر بند های توافقات انجام شده بود.
به گفته وی همكاری صندوق ضمانت صادرات ایران واگزیم بانك تركیه برای تسهیل جریان تجاری و سرمایه گذاری میان دو كشور از طریق پوشش های اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری نیر مورد تاكید قرار گرفت.
همچنین مقرر شد بانك توسعه صادرات ایران واگزیم بانك تركیه به منظور همكاری متقابل جهت تامین مالی قراردادهای صادراتی در كشورهای ثالث اقدامات وهمكاریهای لازم را انجام دهند.
در این سفر فعالیت های سه شعبه بانك ملت در تركیه آغاز شد.

** توافقات صورت گرفته در بخش انرژی
قائم مقام وزیرارتباطات در امور بین‌الملل در خصوص توافقات صورت گرفته در بخش انرژی هم گفت : در حوزه نفت وگاز مقرر شد ضمن توسعه وافزایش همكاریها در زمینه های هیدروكربنی از مشاركت شركتهای نفتی دولتی ترك در مناقصات بلوكهای اكتشافی شركت ملی نفت ایران استقبال شده و شركتهای دولتی وخصوصی جهت همكاری مشترك در زمینه تجارت نفت وارائه خدمات نفتی تشویق شوند.
محتشمی با اشاره به اهمیت فروش نفت و گاز به تركیه گفت: تشویق شركت ملی نفت ایران وشركت TPIC تركیه برای مذاكره درباره خرید نفت خام ایران و تبادل كارشناس وبهره مندی از تجارب یكدیگر و استفاده از تكنولوژی های جدید هم مورد تاكید قرار گرفت.
به گفته محتشمی مشاركت ایران در بیست و دومین كنگره جهانی نفت در استانبول جولای 2017 و بررسی زمینه های همكاری برای شركتهای دولتی وخصوصی هر دو كشور در ارتباط با تشكیل كنسرسیوم ویا مشاركت برای حضور در پرژه های انتقال گاز ایران وتركیه و همچنین توزیع آن بصورت مشترك از دیگر بندهای توافقات در بخش نفت وگاز بود.
به گفته وی در حوزه معدن نیز بر توسعه همكاری در زمینه های علوم زمین و معدن وهمچنین فرصتهای اكتشافی برای هدایت مطالعات مشترك زمین شناسی، تبادل كارشناسان وتجربیات در زمینه علوم زمین به ویژه اكتشافات معدن و انتقال تكنولوژی های نوین روز در بحث اكتشاف و حفاری تاكید و توافقاتی صورت گرفت.
قائم مقام وزیرارتباطات در امور بین‌الملل در خصوص تفاهم نامه همكاری در حوزه برق هم گفت: تدوین سیاستها وبرنامه ریزی های دو جانبه انرژی، توسعه تبادل اطلاعات واستراتژیها،تجارت برق وتشویق شركتها،سازمانها وموسسات خصوصی و دولتی،موسسات پژوهشی ومالی هر دو كشور به منظور مشاركت در بخش های برق (احداث نیروگاههای حرارتی،برق آبی،پروژه های انتقال برق و)انرژیهای تجدیدپذیر( با تخصیص اولویت به انرژیهای بادی وخورشیدی) در ایران وتركیه مورد تاكید قرار گرفت.
به گفته وی انجام فعالیتهای مشترك با هدف افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی دو كشور، تسهیل انجام پروژه های تحقیقاتی مشترك، برگزاری كارگاههای آموزشی، همكاری در ارایه خدمات مهندسی برای احداث پروژه های نیروگاههای تجدیدپذیر در دو كشور از دیگر بندهای مورد توافق دو كشور در حوزه برق بود.
همچنین دو كشور توافق كردند ظرفیت تبادل برق بین شبكه های برق خود را از 450 مگاوات فعلی به 700 مگاوات در مرحله اول از طریق احداث ایستگاههای كنورتوری برق یكنواخت پشت – به پشت در وان و دوبیازیت (تركیه) به 1300 مگاوات در مرحله دوم بر اساس توجیه پذیر بودن نتایج مطالعات مربوطه كه به انجام خواهد رسید ومقادیر بیشتر در مرحله سوم افزایش دهند.
محتشمی درباره توافقات در حوزه صنعت هم گفت :تاكید بر ضرورت ایجاد مكانیسم موثر اصلاح همكاری های صنعتی وتبادل اطلاعات در مورد پروژه های مرتبط ، تبادل فرصتهای همكاری در زمینه های مناطق صنعتی، پاركهای صنعتی و برگزاری نشست برای مذاكرات امكان سنجی همكاریهای مناطق صنعتی بین دو كشور مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
به گفته وی دو كشور در خصوص تقویت روابط با بنگاههای كوچك و متوسط از طریق یك برنامه اقدام مشترك به توافق رسیدند.
به گفته محتشمی در حوزه استاندارد سازی هم مقرر شد همكاری در زمینه های مرتبط در یادداشت تفاهم ایجاد مكانیزم های مشاوره و همكاری در زمینه های مقررات فنی،استانداردسازی،اندازه شناسی وارزیابی انطباق بین دو كشور(2010) را به انجام برسانند.

** بخش حمل ونقل وارتباطات،گمرك وهمكاریهای مرزی
به گفته جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، در حوزه حمل ونقل هم دو كشور با برگزاری هشتمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای حمل ونقل دو كشور در اردیبهشت یا تیرماه سال 1395 در تهران موافقت كردند.
وی افزود در همین خصوص مقرر شد در سفری كه وزیر مربوطه تركیه ای به ایران خواهد داشت بحث سوخت و معضل صف كامیون ها در مبادی ورودی و خروجی كشور حل و فصل گردد.
در خصوص حمل نقل جاده ای هم توافق شد موضوعات مورد نظر در هشتمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای حمل نقل دو كشور مورد بحث وبررسی قرار گیرد.
به گفته محتشمی در حوزه حمل ونقل ریلی هم مقرر شد جزئیات همكاری ریلی از قبیل مسافر،بار،حمل ترانزیت،فن آوری اطلاعات وغیره در اجلاسهای جداگانه تحصصی بررسی و انجام مطالعات فنی در رابطه با تعریف مسیرهای دقیق خط ریلی جدید بین تركیه وایران اعلام شود.
در حوزه حمل ونقل دریایی نیز دو طرف با برگزاری چهارمین كمیته مشترك همكاریهای بندری ودریایی دو كشور موافقت كردند. همچنین در حوزه هوانوردی و حمل نقل هوایی با برگزاری اجلاس مشترك هوانوردی دو كشور در اولین فرصت توافق شد.
به گفته جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، در حوزه خدمات پستی و فناوری اطلاعات وارتباطات هم با برگزاری دومین جلسه هماهنگی فركانسی بین دو كشور در اسرع وقت در تركیه و سرعت بخشیدن به اجرای كامل یادداشت تفاهم همكاری های پستی2014 –انكارا و افزایش وبهینه سازی ظرفیت ترافیكی بین دو كشور برای ترافیك صدا ودیتا توافق شد.
همكاری برای برگزاری كارگاه های آموزشی وسمینارهای مشترك با موضوع حقوق مالكیت معنوی در هر دو كشور هم از بندهای مورد توافق در حوزه مالكیت معنوی بود.
وی در ادامه گفت: در حوزه گمرك هم جهت اجرایی نمودن تبادل اطلاعات در راستای سند یادداشت تفاهم بین تركیه وایران در زمینه تبادل الكترونیكی داده ها در رابطه با جابجایی بین المللی وسایط نقلیه وكالاها (2015 تهران) توافق شد و بر سرعت بخشیدن به فرآیند نوسازی دروازه مرز زمینی كاپیكوی- رازی مورد تاكید قرار گرفت.
محتشمی افزود: استقبال از افزایش ظرفیت تردد از مسیر های خروجی و ورودی دروازه های مرز زمینی گوربلاغ-بازرگان برای كامیون ها و موافقت با برگزاری پنجمین نشست روسای روسای گمرك در هفته اول ماه مه سال 2016 از دیگر موارد مهم مورد توافق در حوزه گمركی بود.
جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، ادامه داد: تجهیز و تكمیل گذرگاه مرزی سرو ـ اسن دره به عنوان سومین گذرگاه مرزی ایران و تركیه نیز یكی دیگر از محورهای مذاكره بین طرف های ایرانی و تركیه ای بوده است.

** گسترش همكاری های فناورانه
محتشمی مذاكره و انجام تفاهمات مهم در حوزه علوم و فناوری را یكی دیگر از محورهای اصلی در سفر رئیس جمهوری به تركیه بر شمرد و گفت: توافقاتی میان طرفین مبتنی بر گسترش همكاری های علمی، فناوری و تحقیقاتی میان دو كشور بعمل آمد. در بخش های مختلف از جمله در خصوص انتقال فناوری های روز دنیا و گسترش همكاری ها میان موسسات تحقیقاتی ایران و تركیه نیز توافقاتی صورت گرفت. براساس این توافقات مقرر شد زمینه همكاری موسسات تحقیقاتی، پژوهشی مشابه با یكدیگر در دو كشور آماده، تقویت و تسهیل شود.
به گفته جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، تشكیل كمیسیون مشترك علمی، فناوری و تحقیقاتی میان ایران و تركیه و پیگیری و راه اندازی آن در كوتاه ترین زمان از دیگر مواردی بود كه دو طرف در این دیدار بر سر آن به توافق رسیدند. همچنین مقرر شد دو مركز مترولوژی و استاندارد ایران و تركیه در زمینه های مختلف از جمله بستر سازی برای توسعه صنعت مواد غذایی حلال در سطح منطقه و جهان و در حوزه بیوتكنولوژی با یكدیگر همكاری نمایند.

** حوزه گردشگری
جانشین وزیر در كمیسیون مشترك ایران و تركیه با اشاره به اینكه حوزه گردشگری یكی از مهمترین بخش هایی بود كه در این سفر مورد توجه قرار گرفت گفت: طرف ایرانی همواره نسبت به این موضوع كه حجم گردشگری كه از ایران به تركیه می رود قابل مقایسه با طرف ترك نیست خواستار تلاش هایی برای رونق گرفتن بخش گردشگری از سوی طرف ترك بود كه این توافق هایی در همین خصوص در این سفر به دست آمد.
به گفته محتشمی از جمله مقرر شد تا طرفین بر اجرایی شدن موافقتنامه مربوط به جلوگیری از قاچاق اشیاء فرهنگی و تاریخی و توسعه روابط گردشگری تاكید كرده و تمهیداتی را برای افزایش حجم گردشگری به سمت ایران اتخاد نمایند.
وی گفت: طرفین در این دیدار تلاش در اجرای مفاد سند امضاء شده در سال گذشته در زمینه های توسعه سرمایه گذاری بخش های خصوصی دو كشور در احداث هتلها و امكان اقامتی برگزاری تورهای تلفیقی از كشورثالث به تركیه و ایران را ضروری دانستند. گسترش نمایشگاه های گردشگری دو طرف، برگزاری چهارمین كمیته فنی مشترك بین دو كشوربا حضور بخش خصوصی دو طرف ،فعالیت تبلیغاتی مشترك در جهت هدفمند كردن مقاصد گردشگری فرهنگی و مذهبی به اتباع دو كشور از دیگر توافقات طرفین در این دیدار بود.

** برای اولین بار قرارداد تامین اجتماعی با یك كشور خارجی
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری در امور بین الملل یكی دیگر از دستاوردهای این سفر را عقد قرارداد تامین اجتماعی برای اولین بار میان ایران و یك كشور خارجی بیان كردو گفت: در این سفر طرفین ضمن تاكید بر گسترش همكاری های دو جانبه در خصوص تامین حقوق كارگران ایرانی و ترك كه متقابلا برای كارو امرار معاش به كشورهای ایران و تركیه سفر می كنند مقرر شد تا توافق نامه های بیمه ای به منظور تضمین فعالیت ها و همكاری ها میان دوكشور منعقد شود.
به گفته محتشمی دو طرف تاكید كردند همبستگی میان كشورهای اسلامی زمینه ساز بسیاری از همكاری ها و تسهیل فعالیت های نیروی كار هر دو كشور خواهد بود. همچنین ایران و تركیه بر انقعاد توافق نامه تامین اجتماعی و تقویت امكان سرمایه گذاری، انتقال دانش بیمه و تسهیل اعزام نیروی كار و نیروی انسانی میان دو كشور و حفظ حقوق آنها در صورت بروز حوادث به توافق رسیدند.

** سایر همكاریها
وی با اشاره به توافقات دو كشور در حوزه فرهنگ و گردشگری گفت: همكاری جهت برگزاری نمایشگاه تخصصی فرهنگ،گردشگری وصنایع دستی ایران در كشور تركیه از طریق هماهنگی با وزارت امور خارجه دو كشور متبوع وسازمانها و برگزاری چهارمین كمیته فنی مشترك گردشگری در سال 2016 در تركیه و در سال 2017 در ایران مورد توافق قرار گرفت.
به گفته جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، در حوزه همكاری در زمینه صنایع دستی هم بر ضرورت برگزاری چهارمین و پنجمین كمیته فنی مشترك همكاری گردشگری در سال 2016 تاكید شد.
محتشمی ادامه داد: در حوزه آموزش هم بر تسهیل پذیرش اساتید زبان های فارسی و تركی در دانشگاههای دو كشور وتسهیل فرایندهای صدور ویزا واعطای بورسیه متقابل و سالیانه در رشته های زبان در سطوح تحصیلات تكمیلی و پژوهشی تاكید شده است.
به گفته وی در حوزه بهداشت هم دو كشور بر تشكیل كارگروه اجرایی به منظور اتخاذ تصمیم در خصوص روند اجرای تفاهمات دو جانبه 1394 در حوزه سلامت و تنظیم برنامنه عملیاتی مربوطه تاكید كردند.
جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، افزود: اما در توافقات حوزه كشاورزی طرفین بر گسترش همكاری های كشاورزی در همه بخش ها همچون گذشته تاكید كردند. علاوه بر حوزه های مورد نظر طرفین تفاهم نامه هایی را برای گسترش همكاری ها در بخش دامپزشكی و تجارت، موضوعات تحقیقات، بذور هیبرید، شیلات، مدیریت جنگل و مرتع و حفظ نباتات اولویت های ایران برای توسعه همكاری های كشاورزی دو كشور بود

** در حوزه جنگلداری هم بر اجرای یادداشت تفاهم در زمینه منابع طبیعی وآب خیزداری 2010 تاكید شده است
به گفته محتشمی در حوزه آب و آب وفاضلاب و دو كشور توافق كردند برای پیگیری توافقات بیست وچهارمین كمیسیون مشترك دو كشور وبرگزاری كارگروه مشترك ظرف سه ماه تشكیل شود.
جانشین وزیر ارتباطات در كمیسیون مشترك ایران و تركیه، افزود: همچنین گسترش همكاری در چارچوب یادداشت تفاهم همكاری بین سازمانهای رادیو تلویزیون دو كشور 2008 و تمایل برای تبادل برنامه های تلویزیونی از جمله فیلم،سریال،مستندو انیمیشن از دیگر توافقات این یادداشت تفاهم همكاری دو كشور بود.
وی همچنین به دیدار وزیر دادگستری كشورمان با طرف تركیه ای خود اشاره كرده و گفت قرارداد معاضدت قضایی و دیگر امور مرتبط با مسایل قضایی و حقوقی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این سفر بود.
قائم مقام وزیرارتباطات تصریح كرد دو كشور در حوزه همكاری تامین اجتماعی هم بر امضا 'موافقتنامه بین دو كشور برای تامین اجتماعی' وسند 'ترتیبات اداری برای اجرای موافقتنامه تامین اجتماعی' توافق كردند
به گفته محتشمی در حوزه همكاری در زمینه امور زنان وخانواده هم دو كشورتعامل وتبادل تجربیات بین نهاد ها وموسسات مسئول ومتولی دولتی توسعه خدمات وحمایت های مربوط به امور زنان و خانواده دو كشور وبرگزاری نشست های و دوره های آموزشی جهت تبادل تجربیات بین بخشها و موسسات مرتبط با حوزه زنان وخانواده دو كشور مورد تاكید قرار دادند.
وی ادامه داد: همكاری های ورزشی از دیگر توافقات این یادداشت تفاهم همكاری دو كشور بود كه بر اساس آن توافق شد كمیته كاری مشترك به منظور تسریع در اجرایی نمودن یادداشت تفاهم امضا شده در سال 2010 تشكیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین