کد خبر: ۳۶۳۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

آهنگی که 1000 سال شنیده نشد

بعد از بازسازی یک پروژه 20 ساله، سرانجام یک آهنگ باستانی که متعلق به هزار سال پیش بود، برای اولین بار شنیده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از دیلی‌میل، محققان یک آهنگ قدیمی را که روی یک برگ نسخه خطی متعلق به قرن یازدهم بازسازی کردند که از کمبریج به سرقت رفته بود حدود 142 سال تصور می‌شد، گم شده است. این آهنگ با نام «آهنگ تسلی» 23 آوریل در کلیسای کالج «پیمبروک» اجرا شد. محققان این آهنگ را از نمادهای نت‌نویسی موسیقی که معمولا در قرون وسطی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بازسازی کردند.

موسیقی این اجرای جدید براساس بخش‌های شاعرانه «تسلی فلسفه» اثر «بوئتیوس»، فیلسوف رومی تنظیم شده است. یکی از مهم‌ترین آثار قرون وسطی، در دوران زندان «بوئتیوس» در قرن ششم و پیش از اجرای حکم اعدام او به نگارش درآمد.

این اثر توسط افراد معروفی چون پادشاه آلفرد کبیر، چاسر و الیزابت اول ترجمه شده است. این موسیقی باستانی 1000 سال پیش به شیوه‌ای نگارش شد که از خطوط ملودی استفاده می‌شد اما این ملودی‌ها بین موسیقی‌دانان امروزی باید بار دیگر مشخص شود تا بتوان آن را زنده نگه داشت.

صدها آهنگ لاتین به شکل قدیمی از قرن نهم تا سیزدهم به جا مانده و ثبت شده‌اند که خواندن و اجرای این آثار در قالب موسیقی زنده کار آسانی نیست و به بازسازی‌هایی نیاز دارد. از آنجا که خطوط ملودی به کار رفته در زمان‌های باستان از قرن دوازدهم از بین رفته است، بازسازی دوباره این ملودی‌ها غیرممکن می‌نمود اما به تازگی گروهی از محققان توانستند این ملودی به ظاهر گم‌شده را بازسازی و در نهایت اجرا کند.

این برگه شامل ملودی‌های باستانی را یک دانشمند آلمانی در دهه 1840 میلادی به طور تصادفی از کتابخانه دانشگاه کمبریج کشف کرد. این برگه، قسمت مهمی از معماست که محققان مدت‌ها به دنبال حل آن بودند و در نهایت موفق به حل آن شدند.

این دانشمند آلمانی علائم موسیقایی را از میان آهنگ‌ها و نت‌های ملودی دنیا جمع‌آوری کرد و سپس آنها را با ملودی‌های زمان حال تطبیق داد. آنها با تلاش فراوان توانستند حدود 80 تا 90 درصد ملودی‌های آن را بازسازی کنند.

به گزارش آنا، در طول این سال‌ها، در دوره رنسانس و قرن نوزدهم، محققان بارها تلاش کردند که «تسلی فلسفه» را بازسازی کنند اما تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبود. به هر حال، سرانجام محققان در تحقیقی 20 ساله موفق به رمزگشایی از این ملودی شدند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین