کد خبر: ۳۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد:

مجوز دادستان‌به‌پلیس: برخورد با رانندگان‌مست، کشف‌حجاب‌کرده و ویراژ‌دهندگان

جعفری با اعلام این­که دادستانی تهران طی مجوزی به پلیس اذن داده است که در سه مورد شامل رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در اتومبیل و رانندگی غیر متعارف مانند ویراژ دادن، خودرو را متوقف و اقدامات لازم را جهت انعکاس مراتب به مقام قضایی به عمل آورند، اعلام داشت: در این موارد پلیس مکلف است طبق دستور صادره اقدام نماید.
آفتاب‌‌نیوز :
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: پلیس در جرایم مشهود مکلف به اقدام است و صرفاً در جرایم غیرمشهود باید طبق دستور قضایی اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، روز یکشنبه مورخ 5/2/1395 جلسه‌ای با حضور فرمانده پلیس راهور و معاونان وی، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی و سرپرستان دوایر نظارت زندان دادسرای عمومی تهران، دادستان­های شهرستان­ها و روسای دادگاه‌های عمومی بخش استان تهران، به ریاست دکتر جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه یکی از وظایف پلیس، انجام وظیفه­ ذاتی خود است گفت: پلیس در جرایم مشهود مکلف به اقدام است و صرفاً در جرایم غیرمشهود باید طبق دستور قضایی اقدام نماید.

در ابتدای این جلسه، دادستان تهران در فلسفهی تشکیل این جلسه، با تأکید بر این­که تصادفات از مسائل مهم است که کنترل آن، انعکاس تلاش­های پلیس و دادسرا در پیش‌گیری از این حوادث در پی دارد و با اعلام این که یکی از اقدامات دادستانی تهران طی چند سال اخیر، رصد اخبار تصادفات و انعکاس برخی از این موارد به مقامات مربوط بوده است، به برخی از این آمارها اشاره کرد تا اهمیت موضوع که موجب شده به عنوان اولین جلسه­ی موضوعی دادسرای تهران در سال 1395 تعیین شود، روشن گردد.

دادستان تهران با خاطر‌نشان کردن آمارهای مربوط به حوادث رانندگی از این جهت که از علل عمده­ مرگ و میر در کشور است، همکاری و هماهنگی پلیس و دادستان­ها را در مقابله با این حوادث ضروری است.

جعفری با اعلام این­که دادستانی تهران طی مجوزی به پلیس اذن داده است که در سه مورد شامل رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در اتومبیل و رانندگی غیر‌متعارف مانند ویراژ دادن، خودرو را متوقف و اقدامات لازم را جهت انعکاس مراتب به مقام قضایی به عمل آورند، اعلام داشت: در این موارد پلیس مکلف است طبق دستور صادره اقدام نماید.

دادستان تهران در موضوع رانندگی حین مستی، با تأکید بر انتظار عموم بر عدم مشاهده چنین مواردی گفت شرب خمر از گناهان کبیره است و اخباری که از نواحی دادسرای ارشاد و راهور داریم، نشان می­دهد که در این بخش باید کار بیش‌تری انجام شود که از دو جنبه‌ی آموزش مردمی و برخورد با جرم برخوردار باشد.

در ادامه جلسه، سردار مهری فرمانده پلیس راهور ضمن تشکر از دادستان تهران به لحاظ تشکیل این جلسه، اظهار امیدواری کرد که نتیجه­ این جلسات زمینه‌ پیش­گیری از حوادث رانندگی را فراهم آورد.

وی سپس به ارائه­ آماری در این خصوص پرداخت و گفت برنامه­ سازمان بهداشت جهانی در سال‌های 2010 تا 2020، اقدام جهت کاهش حوادث رانندگی است.

فرمانده پلیس راهور کشور، کنترل سرعت، بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی، برخورد با رانندگان مست و تعبیه صندلی کودک در خودروها را از برنامه‌های اعلامی توسط سازمان بهداشت جهانی در پیش‌گیری از تصادفات اعلام کرد و در خصوص اقدامات پلیس ایران در موارد مذکور افزود: این­ موارد در آیین‌نامه مربوطه به عنوان تخلف درج شده و به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

وی موضوع حوادث رانندگی را یک دغدغه­ی جهانی خواند و با خاطر نشان کردن این موضوع که در سال 1384، 28700 نفر طی حوادث رانندگی در سطح کشور کشته شدند و مقایسه‌ی این آمار با فوتی‌های سال 1394 که 16090 نفر می‌باشد، این روند کاهشی یازده هزار نفری را به رغم چند برابر شدن خودروها طی این سال‌ها، موید اقدامات پلیس، بهبود وضعیت جاده‌ها و ایمنی خودروها دانست.

سردار مهری با اعلام این که در سال 1384 حدود هفت میلیون خودرو و در سال 1394 حدود هفده میلیون خودرو ده میلیون موتورسیکلت شماره­ گذاری شده است و اشاره به شاخص جهانی حوادث رانندگی که به ­ازای هر ده هزار وسیله نقلیه 7 نفر فوتی می‌باشد، اظهار داشت: در پایان سال 1393 این عدد در کشور ما به 6 نفر رسیده است.

در بخش دیگر این جلسه، دادستان تهران به جمع­بندی مطالب مطروحه پرداخت و با مهجور خواندن موضوع تصادفات در سیستم قضایی، این جلسه را سر آغاز توجه دادسرای تهران به این موضوع دانست و از سرپرستان نواحی و دادستان‌های شهرستان‌های تهران خواست با تشکیل چنین جلساتی با پلیس ناحیه و حوزه قضایی خود، سعی در پیش‌گیری از وقوع حوادث رانندگی نمایند.

دادستان تهران حضور قضات محاکم در چنین جلساتی را ضروری خواند و با اعلام این ضرورت که پلیس راهور لازم است آمار حوادث رانندگی را به طور ماهیانه برای دادستان ارسال نماید، چنین اقدامی را زمینه‌ی بررسی میزان اختلاف آمار قضایی و آمار پلیسی خواند.

جعفری دولت‌آبادی راهکار دیگر جهت بهبود عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیرامون حوادث رانندگی را آموزش و همایش تخصصی خواند و ضمن این که رسیدگی تخصصی به پرونده‌های قضایی مربوطه را ضروری به شمار آورد، اظهار داشت: به عنوان نمونه، دادسرای راهور رسیدگی به پرونده‌های تصادفات در غرب تهران را بر عهده دارد و چنان چه زمینه از جمله تأمین ساختمان فراهم شود، در شرق تهران نیز ناحیه‌ای از دادسرا برای رسیدگی به این امر اختصاص خواهد یافت.

وی از جمله مزایای تمرکز پرونده­های تصادفات در یک یا چند ناحیه از دادسرا را، ایجاد رویه قضایی واحد دانست.

جعفری دولت‌آبادی از قضات محاکم خواست برای رانندگان متخلف به ویژه کسانی که در حال مستی یا با استفاده از مواد روان‌گردان موجب فوت یا ایراد صدمه بدنی به دیگری شده‌اند، مجازات بازدارنده و هم‌چنین مجازات تکمیلی در نظر بگیرند.

وی هم‌چنین به معاونان دادسرا و دادستان شهرستان‌ها تأکید نمود که مطالبه‌ مجازات تکمیلی در کیفرخواست برای چنین مواردی ضروری است.

دادستان تهران با اعلام سه نفر از معاونان خود برای تشکیل کارگروه مشترک با پلیس، از سردار مهری نیز خواست که نمایندگان خود را برای حضور در این کارگروه معرفی نماید تا با تشکیل جلساتی حداقل هر دو ماه یک بار، هماهنگی میان پلیس و دادسرا در مقابله با حوادث رانندگی محقق شود.

جعفری دولت‌آبادی ورود سایر دستگاه­ها از جمله وزارت کشور را به موضوع ضروری خواند و ضمن این که از تداوم این جلسات حداقل دو بار در سال خبر داد، به سردار مهری پیشنهاد نمود در بازدیدهای شبانه که معاونان دادسرای تهران از سطح شهر انجام می‌دهند، افسران راهور نیز با آن‌ها همراه شوند.

وی مزیت این همراهی را، نظارت بر وضعیت خیابان‌های شهر به ویژه از حیث رانندگان کامیون­ها که در شب بی‌محابا رانندگی می‌کنند، خواند و هم‌چنین پیشنهاد نمود که تحقیق روی علل تصادفات در پرونده‌ها به عنوان کار مشترک پلیس و دادسرا مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران نقش ادارات بیمه را نیز در این موضوع مهم خواند و اعلام نمود که در جلسات آتی از مسوولان بیمه نیز دعوت خواهد شد.

دادستان عمومی تهران اقدام پیرامون سد معبر را داخل در وظایف ناحیه 7 دادسرا که به جرایم شهرداری‌ها رسیدگی می‌کند، اعلام کرد و از سرپرستان نواحی خواست پلیس را در این امر یاری دهند.

وی اقدام پلیس در آموزش مردم از طریق تهیه‌ انیمیشن­ها را بسیار اثر گذار دانست و ضمن این که از کاهش این بعد آموزشی طی سال اخیر انتقاد نمود، اظهار داشت آموزش­ها باید هدفمند باشد.

جعفری دولت‌آبادی در پایان جلسه با اعلام خواست دادستانی تهران مبنی بر این که «پلیس پر قدرت در معابر حضور داشته باشد» و چهره­های و منظره‌های نامناسب مانند متکدیان، آوره‌ها و... از شهر پاک شود، اظهار داشت: تحقق این هدف در بخشی به حمایت دادسرا بر­می­گردد که ما حمایت خواهیم کرد.

دادستان تهران هم‌چنین از دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران خواست مشابه بخشنامه‌ دادستانی تهران در مقابله با رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در خودرو و رانندگی غیرمتعارف را صادر نموده تا بر اساس آن اقدام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین