کد خبر: ۳۶۳۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
افرادی كه امروز كمیسیون برجام تشكیل داده‌اند، در دولت احمدی‌نژاد كجا بودند؟!

درخواست تركان از قوه قضائیه و مجلس: مقام‌های دولت احمدی‌نژاد محاكمه شوند

«اكبرتركان» مشاور ارشد رییس جمهوری از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه خواست مسئولان دولت قبل را به دلیل خرید اوراق قرضه از امریكا و سرمایه گذاری در یك«كشور متخاصم» محاكمه كنند./ وی گفت: باید سوال شود چرا از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته‌ایم.این افرادی كه امروز كمیسیون برجام تشكیل داده‌اند، آن روز كجا بودند؟!
آفتاب‌‌نیوز :
تركان امروز دوشنبه در واكنش به برداشت بیش از دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران توسط دستگاه قضایی امریكا گفت: «واقعیت این است كه در زمان دولت گذشته، در آمریكا كه یك دولت متخاصم است، سرمایه‌گذاری كردیم در حالی كه این كار تخلف بود و باید قوه قضاییه به این قضیه ورود كند.»

به گزارش آفتاب، وی افزود: علاوه بر این، اقدام به سرمایه‌گذاری توسط مسوولان وقت بانك مركزی ایران كه به خرید اوراق قرضه دولتی آمریكا به‌ عنوان یك كشور متخاصم انجامید با سیاست جمهوری اسلامی ایران در تضاد بوده است و مجلس باید به این قضیه رسیدگی می كرد.

مشاور ارشد رییس جمهوری با انتقاد از عملكرد مجلس در این زمینه گفت: «باید سوال شود چرا از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته ایم.این افرادی كه امروز كمیسیون برجام تشكیل داده اند، آن روز كجا بودند؟!»

وی با بیان اینكه در طول دوره احمدی‌نژاد، بی‌تدبیریهای زیادی رخ داد كه مساله توقیف دو میلیارد دلار دارایی ایران در امریكا تنها یك مورد آن است، تصریح كرد: این اقدام دولت قبل تخلف مشخص از قانون محسوب می‌شود و باید قوه قضاییه به این مسئله ورود كند.

مشروح گفت‌وگوی ایرنا با تركان را پیش‌رو دارید: 

*این روزها دولت یازدهم به دلیل آنچه دستاوردها یا ناكامی هایش در برجام و مسائل اقتصادی خوانده می شود، از سوی منتقدان تحت فشار است. وضعیت دولت یازدهم را پس از سه سال چگونه ارزیابی می كنید؟ 

تركان: آقایان 8 سال به اقتصاد، صنعت و تجارت كشور لطمه وارد كردند و امروز نگران اقدامات دولت یازدهم هستند كه این دولت از سوی ناچاری باید دنبال می كرد و چاره ای نداشت. ادعا می كنند دولت موفق عمل نكرده و به طرف خارجی امتیاز داده است و اكنون دستاوردی نصیب ایران نشده است و یا ادعا می كنند كه دولت عملكرد اقتصادی موفقی نداشته است اما هیچ گاه نمی گویند كه ما ویرانه ای را به دولت یازدهم تحویل دادیم!. هیچ گاه نمی گویند در طول دوره هایی كه تحریم ها را كاغذ پاره می دانستند 35 میلیارد دلار كجا رفت؟! البته می دانیم كه دولت روحانی باید پاسخگوی بی تدبیری دولت قبل باشد. 

اگر سیستم بانكی ما متلاشی شده به همین خاطر است. بدهی‌های سیستم بانكی مگر در این دولت درست شده است؟! این بدهی‌های هنگفت در دولت قبل ایجاد شده و تبعات آن گریبانگیر ما شده است. اگر ٣٥ میلیارد دلار منابع بانك مركزی به دست شركت نیكو بوده و غیر‌موجه هزینه شده، در دولت قبل بوده است. اگر ٥٤٠ میلیارد تومان جمعا دولت به بانك‌ها و سیستم بانكی و غیربانكی از جمله پیمانكاران و صندوق‌های بازنشستگی بدهكار است، در دولت پیشین بوده است. 

مثل این كه برخی افراد فراموش كرده‌اند كه اینها به دولت آقای روحانی به ارث رسیده است. من حاضر هستم در مورد تك‌تك آنها صحبت كنم كه بدهی‌های ارزی به بانك مركزی از طریق شركت نیكو و بدهی به پیمانكاران و صندوق‌های بازنشستگی از دولت قبل به ما رسیده است. تمام این موارد از برجام یا از ناتوانی دولت روحانی نیست .اینها اسمش ، ارثیه دولت روحانی است. 

من معتقدم عامل ناكارآمدی سیستم بانكی در وصل شدن به سیستم جهانی را نباید در اقدامات دوسال قبل جست بلكه باید درعملكرد 8سال پیش در قضیه پول شویی جستجو كرد. بالاخره زمان می برد تا ما با جهان اعتماد سازی كنیم. 

*مخالفان برجام معتقدند كه آمریكا بعد از توافق هسته ای، فشارها را بیشتر كرده و دولت روحانی در كنترل این فشارها ناتوان است.مثلا تصرف اموال ایران در آمریكا و یا تحریم های بیشتر. آیا این ادعا در مورد عملكرد دولت یازدهم درست است؟

تركان: در تبلیغات علیه دولت روحانی مسائل بسیاری گم شده است. واقعیت این است كه ما در آمریكا كه یك دولت متخاصم است سرمایه گذاری كردیم. اولا این كار تخلف محسوب می شود و باید قوه قضاییه به این قضیه ورود كند. ثانیا، اقدام به سرمایه‌گذاری توسط مسوولان وقت بانك مركزی ایران كه به خرید اوراق قرضه دولتی آمریكا به‌ عنوان یك كشور متخاصم انجامید با سیاست جمهوری اسلامی ایران در تضاد است. مجلس باید به این قضیه رسیدگی می كرد كه از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته ایم.

این افرادی كه امروز كمیسیون برجام تشكیل داده اند، آن روز كجا بودند؟! در همان زمان كه پرونده‌هایی در آمریكا علیه ایران مطرح بود، امكان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریكایی را مجاز دانسته بود. بنابراین، این اقدام دولت قبل، تخلف مشخص از قانون محسوب می شود و باید قوه قضاییه به این مساله ورود كند. درطول دوره احمدی نژاد ما با بی تدبیری های زیادی روبرو بودیم كه این فقط یك مورد آن است. 

*ارزیابی شما از اینگونه رفتار مخالفان دولت یازدهم چیست. آیا آنها می خواهند از دریچه مسائل اقتصادی پس از برجام، برای خود رای جمع كنند؟!

تركان: مرحوم فرج الله سلحشور فیلم حضرت یوسف (ع) را چند سال پیش ساخت. در آنجا به یك روایت قرآنی اشاره كرد كه در جریان داستان حضرت یوسف آمده است. اینكه پس از 7 سال وفور نعمت و فراوانی؛ 7 سال خشكسالی نصیب ملت مصر شد. اما اگر دقت كنید خود ما در طول سال های گذشته با اقدامات مان مسبب گرفتاری امروز سیستم بانكی و اقتصادی كشور شده ایم.به تعبیر بهتر، عامل قحطی و وضعیت نامساعد اقتصادی امروز ما، بی تدبیری دیروز ماست. 

امروز عربستان محصول و سرمایه حاصل از افزایش 7 سال پیش قیمت نفت را علیه ایران استفاده می كند. قیمت نفت برای هر دو كشور افزایش یافت و به بشكه ای فراتر از 100 دلار رسید. عربستان ذخیره سازی و سرمایه گذاری كرد و امروز حاصل سرمایه گذاری اش را در اختیار گروه های تروریستی قرار می دهد تا علیه منافع ایران اقدام كنند اما ما در طول دولتهای نهم و دهم چه كردیم؟! علاوه بر اینكه معلوم نیست آن پول ها چگونه هزینه شده است و اینكه ما چه استفاده ای از آن برده ایم؛ امروز دولت یازدهم 540 میلیارد بدهی دارد. 

این خشكسالی و بی بهره بودن امروز، محصول دولت‌های نهم و دهم است. اینها عدم موفقیت دولت روحانی نیست. دولت روحانی این مشكلات را شناسایی كرده و برای حل آن دارد در قالب برنامه ششم توسعه كشور اقدام می‌كند. 

ما به مانند داستان حضرت یوسف حالا با خشكسالی گسترده كه البته حاصل بی تدبیری دولت گذشته است، روبرو هستیم. از سوی دیگر، با فساد گسترده و فرار از مالیات روبرو هستیم. 

من معتقدم در جریان افشای اسناد پاناما هم باید بررسی شود كه دولت قبل چه نقشی داشته است؟!. قوه قضاییه باید به این موضوعات رسیدگی كند. نمی توانیم از این مسائل عبور كنیم و بگوییم حالا كارنامه دولت یازدهم را بررسی كنید. هر چند فكر می كنم ما در دولت تلاش كرده ایم كه تنها آواربرداری كنیم. 

تنها سه ماه است كه برجام مصوب شده و باید پرسید آیا در این مدت كوتاه، اقتصاد كشور پس از 36 ماه تخریب مداوم و قطعنامه‌هایی كه علیه ایران اجرا شد، بازسازی می‌شود؟ آیا توفیق اقتصادی به ضرر كشور است؟ وقتی عده‌ای فقط درباره تقابل با جهان صحبت می‌كنند معلوم است كه سرمایه‌گذاران خارجی به كشور نمی‌آیند و حتی سرمایه گذاران داخلی نیز تحریك می‌شوند كه وارد صحنه نشوند.

*سال 96 چه گروهی برنده انتخابات ریاست جمهوری می شود؟ آینده روحانی چگونه خواهد بود؟

تركان: بدون شك روحانی برنده انتخابات آینده است. البته علیه دولت تخریب و شایعه سازی فراوان انجام می شود اما هرآنچه در هفتم اسفند 94 اتفاق افتاد در خرداد 96 هم روی می دهد. می دانیم در اسفند ماه هم سرو صدای برخی زیاد بود اما وقتی به آرای آنها نگاه می كنیم متوجه می شویم كه مردم به چه كسانی اعتماد دارند. اصولگرایان چقدر هزینه و تبلیغات در انتخابات انجام دادند و اگر نتیجه را نگاه كنید می بینید با آن همه سرو صدا در شهری مثل تهران نفر چهلم و پنجاهم شدند. اینها چهره های نا شناخته ای نبودند اما مردم اینگونه آنها را رد صلاحیت كردند و كنار زدند. 

با این حال، اینكه مخالفان و منتقدان روحانی ، خود را در معرض رای مردم قرار دهند امتحانش ضرری ندارد. من از همه كسانی كه منتقد و مخالف سیاست های روحانی هستند دعوت می كنم تا در انتخابات آینده با روحانی رقابت كنند.

معتقدم منتقدان روحانی به جای تخریب ، باید در انتخابات 96 حاضر شوند و تفكرشان را به رای بگذارند. خوشبختانه، در كشور ما دموكراسی برقرار است و مردم به كارنامه روحانی رای می دهند. 

*یعنی دولت روحانی با چالشهای جدی در زمینه های مختلف روبرو نیست؟

تركان: چرا، ما در طول سال های گذشته با چالش ها، موانع و ضعف های متعددی روبرو بوده ایم. اینكه دولت یازدهم با چالش های متعددی روبرو است یك واقعیت است اما حل چالش ها و مشكلات نیازمند یك عزم ملی و همراهی سایر دستگاه هاست. متاسفانه در كشور ما چنین رویكردی كمتر به چشم می خورد. 

ما برای حل مشكلات كشور نیازمند همراهی تمام قوا، نهادها و دستگاه ها هستیم اما مشكل امروز ایران برداشت های متفاوت و رویكردهای گوناگون دستگاه ها نسبت به این چالش هاست، این موارد كار دولت را سخت تر می كند. كسانی به دولت انتقاد می‌كنند كه سیاست هایش بر اساس اقتصاد مقاومتی نیست. اما، زمانی كه با حرفهای‌شان اجازه سرمایه‌گذاری در كشور را نمی‌دهند آیا این رفتارشان تخریب اقتصاد مقاومتی به حساب نمی‌آید؟ البته این تبلیغات منفی كه به نظر كور می‌آید تاثیرگذار نخواهد بود چرا كه برنامه‌های اقتصادی دولت با وجود نقایص زیادی كه در كشور وجود دارد، منطقی و اصولی است.

*چالش های دولت روحانی چیست؟

تركان: دولت روحانی با چالش‌های یازده‌گانه‌ای مواجه است كه از آن جمله بحران آب، بحران نابودی محیط زیست، بحران انرژِی، یارانه، ناكارآمدی نظام بانكی، بنگاهداری و غیره است. البته اینها، محصول عملكرد یك یا چند دولت نیست بلكه سال هاست ما با آن دست به گریبان هستیم. 

اما بی تردید، بخشی از چالش های دولت یازدهم محصول عملكرد احمدی‌نژاد است. اینكه با تبلیغات كسی بخواهد واقعیت را وارونه نمایش دهد، نمی شود. اصولگرایان و منتقدان روحانی در دولت نهم و دهم كارنامه‌ای دارند كه باید مسوولیت آن را بپذیرند. روحانی برای حل چالش ها نیازمند یك عزم ملی و همراهی همه دستگاه هاست اما متاسفانه یك رویكرد مشخص در كشور وجود ندارد تا در قبال چالش ها در پیش گرفته شود. 

من معتقدم تنها راه حل مشكلات ایران اتخاذ یك تصمیم گیری مشترك در تمام نهادها و قواست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
11
مجلس؟؟؟؟؟
مجلس که...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
2
32
چه کسی دستور داده 2میلیارد دلار از آمریکا اوراق قرضه بخرند در حالیکه این کار نه عقلایی است و سابقه هم ندارد. یعنی کمک به اقتصاد کشوری متخاصم در حالی که کشور و مردم نیاز شدید به این پولها داشتند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
4
41
چرا خود دکتر احمدی نژاد محاکمه نشه...
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
36
6
اگه قراربرمحاکمه باشدکه شمابایدبارها محاکمه بشید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
5
31
احمدي نژاد: پول ها را گذاشتيم تا آمريكا بردارد و براي مردم ثابت شود كه آمريكا كشور بدي است
پاسخ ها
حمید عسگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
خیلی هم خنده دار نبود جو زده
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
5
7
اقای افتاب چرانظرات کاربران راسانسورمی کنید....
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
33
5
اقای ترکان یعنی شما نمی دانیداین اوراق درزمان دولت اصلاحات ازامریکا خریداری شده ان؟پس چرااطلاعات غلط به مردم می دهی؟وچرااحمدی نژادبایدمحاکمه بشه؟
سید صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
3
24
اگر یک نفر در امتحان کنکور حتی تصادفی و بدون عقل هم کنکور بزند مطابق قوانین احتمالات، چون از هر ۴ گزینه فقط یک گزینه درست است، با احتمال یک چهارم درست می‌زند و با احتمال سه چهارم غلط. اگر امتیاز هر سوال درست را مثبت ۳ و امتیاز هر سوال غلط را منفی یک فرض کنیم کسی که تصادفی عمل کند به طور میانگین نمره وی صفر می‌شود.

اما اگر کسی همه سوالها را غلط بزند معنایش چیست؟ بله! معنایش این است که او جوابهای درست را می‌دانسته و از عمد جوابهای غلط را انتخاب کرده است.

داستان محمود احمدی نژاد همین است. شما اگر یک برنامه کامپیوتری چند خطی که عدد تصادفی تولید می‌کند را برای تصمیم سازی کشور در آن ۸ سال می‌گذاشتید، بالاخره در برابر هر سه تصمیم غلط، گهگاهی یک تصمیم درست هم می‌گرفت! اما کسی که نود و چند درصد تصمیماتش غلط باشد اصلا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
6
23
باید احمدی نژاد در یک داد گاه علنی محاکمه بشود و برای اینهمه فساد و دزدی و چپاول و غارت پاسخگو باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
7
17
آقای ترکان برخلاف چهره خشنی که دارید بسیار انسان شریفی هستید این را سالها پیش در برخورد با پدرم که تحصیلکرده آمریکا بود و متاسفانه در دوران احمدی نژاد از سازمان گسترش اخراج گردید از نزدیک دیده ام
شما بهتر می دانید که اگر قرار بود قانون بطور کامل اجرا گردد دکتر احمدی نژاد ابتدا باید بابت عملکردش در دوران شهرداری تهران پاسخگو باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
5
16
می دانید چرا سرمایه گذاری کرد؟ احمدی نژاد در نظر داشت قیمت دلار را به ۱۰۰۰۰ تومان برساند به همین دلیل فکر کرد با یک تیر دو نشان زده است یعنی هم از دولت آمریکا اوراق قرضه خریده که سود آن ها را می گیرد و هم چون دارد قیمت ارز را بالا می برد به این طریق هم سود می کند
اما اینجا اتفاقا چیزی که مشخص می شود این است که احمدی نژاد در بازی با نرخ ارز کاملا حساب شده عمل کرده است و با یک عده افراد سودجو در داخل و خارج از کشور هم راستا عمل کرده است و موضوع بالا رفتن قیمت ارز در زمان او تنها ناشی از وضع بد اقتصادی و تحریم ها نبوده بلکه یک کار کاملا حساب شده بوده است
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
5
7
بالاخره یک نفر پیدا شد که حرف دل مردم رو در این مورد بزنه و درخواست احقاق حق کنه
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
7
وای خدا کاش میشد و ما امیدوار میشدیم مخصوصا علی آبادی و نزدیکانش توی تربیت بدنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
2
10
احمدى نژاد شيرازه جريان اصولكرايى است چگونه انتظار محاكمه را داريد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
2
دوستان سال 84 با یه نفر مشهدی در اتوبوس اشنا شدم خدا خیرش بده به من گفت یه روزی احمدی نژاد ... خواهد آمد یکی از دلایلش خالی کردن صندوق ذخیره ارزی است پس معلوم شد کم کم باید به حر فاش اعتماد کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
1
3
بدون شك روحانی برنده انتخابات آینده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین