کد خبر: ۳۶۳۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

کسانی‌که قبلاً تحریم‌‌ها را نعمت‌خدا می‌دانستند، تلاش می‌کنند که آن را برگردانند

در آستانه روز جهانی کارگر، دبیرکل خانه کارگر و جمعی از نمایندگان تشکل‌های کارگری به همراه جمعی از مسؤولین و مدیران مربوط به جامعه کارگری و کارگران واحدهای گوناگون تولیدی کشور، با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- در این دیدار که به مناسبت هفته کارگر و در فضای سرشار از صمیمیت انجام شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به روز جهانی کارگر، گفت: این کار یکی از اقدامات جالب جامعه‌ی بشری است که کارگران سراسر دنیا در یک روز، حقوق خود را در مقیاس بین‌المللی مطالبه می‌کنند.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این که «کارگران ایران نیز همراه کارگران جامعه‌ی جهانی این روز را گرامی می‌دارند و حتی هفته‌ای به نام کارگران دارند»، به دیدارهای همه ساله خویش در این ایام با آنان اشاره کرد و گفت: هر وقت چهره‌های شاداب و مصمم کارگران را می‌بینم، روحیه می‌گیرم.

ایشان با ابراز تأسف از وجود بیکاران در جامعه، به تشریح امتیازات جغرافیایی، تاریخی و معادن و منابع ایران پرداخت و گفت: واقعاً نباید در ایران بیکار داشته باشیم و همه‌ی مسؤولان در همه‌ی بخش‌ها باید برای ریشه‌کنی این معضل تلاش کنند که فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، یک اقدام ملی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به نقشی که کارگران در همه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی، از زمان مبارزه تا پیروزی، تثبیت، دفاع مقدس، دوران سازندگی و مقاطع پس از آن داشتند، گفت: به عنوان یکی از مسؤولان نظام که در مسؤولیت‌های مختلف انقلاب و نظام بودم از کارگران راضی هستم و امیدوارم کارگران نیز از من راضی باشند. (پس از این جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آقای عبدالله خرسند یکی از کارگران بازنشسته، از میان جمعیت برخاست و گفت: آقای هاشمی، ما محبت‌های شما را فراموش نمی‌کنیم و بگذارید حرف دل کارگران را با این‌‌دل نوشته خود بگویم که: بار دگرم ندا ز رأفت کردی/ ما کارگران را به نزد خویش دعوت کردی/ ای یار باوفای امام و رهبری و حامی کارگران/ شرمنده‌ایم که در تمام این سال‌ها به ما محبت کردی/ هر بار که آمدیم نزدت، کما فی السابق احسان به خوشرویی و خرسند به رسم عادت کردی)

ایشان با اظهار تشکر از محبت‌های این کارگر عزیز و همه ی کارگران ایران اسلامی، به  قرائت آیه «لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» پرداخت و فراز و فرود اوضاع کشور در تمام سال‌های پس از انقلاب را نتیجه کارهای فردی و جمعی، همه اقشار جامعه و مسؤولان دانست و گفت: به یاد داریم که در سال‌های پس از جنگ، چون اراده فردی و جمعی بر رونق اقتصادی بود، به تبع آن اشتغال آفرینی رونق داشت و متأسفانه در مقاطعی به جای نگاه جامع به تولید، جامعه را به سوی مصرف کنندگی سوق و با بی‌توجهی به تولیدات داخلی، بیکاری را در جامعه افزایش دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر حفظ آثار همه کارهای خوب و بد در کارنامه اعمال انسان و اشاره به مصداق قرآنی «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّه خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً يَرَهُ»، گفت: مطمئناً کسانی که با سوء مدیریت‌ها، کار و کارگران کشور را در این سال‌ها دچار بحران بیکاری و جوانان تحصیلکرده را از اشتغال مناسب محروم کردند، در محضر جامعه‌ و دادگاه عدل الهی مؤاخذه خواهند شد.

ایشان در ادامه سخنان خویش به نقش تأثیرگذار کارگران و معلمان در جامعه اشاره کرد و گفت: ذات این دو قشر به گونه‌ای است که نمی‌توانند مستکبر باشند و حق‌الناس بر گردن آنها نیست، بلکه همیشه به گردن جامعه حق دارند.  

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «باید حق این دو قشر پرداخته شود»، با یادآوری نقش معلمان و کارگران در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب، گفت: نجابت این دو قشر به گونه‌ای است که اعتراضاتشان را هم محترمانه می‌گویند و مسؤولین باید به این امر توجه کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأمین معیشت را خواسته کارگران و معلمان دانست و گفت: کرامت انسانی باید در این راه حفظ شود و وقتی این دو قشر با زحمت فراوان کار می‌کنند، انتظار دارند که جامعه هم به آنان توجه نماید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش، با ارائه تحلیلی از علل رکود تولید در جامعه و نقش تحریم‌ها در این مسیر، گفت: متأسفانه بعضی از کسانی که قبلاً در مقام مسؤولان جمهوری اسلامی، تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، وقتی در دو انتخابات نظر جامعه را دیدند، به جای اصلاح گفتار و رفتار خویش با کارشکنی سیاسی در کارهای دولت تلاش می‌کنند که تحریم‌ها را برگردانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «تحریم عامل گسترش فساد می‌شود»، به تلاش‌های یک عده محدود در تمام 8 سال گذشته برای سوء استفاده از تحریم‌ها پرداخت و گفت: جانبداری از تحریم، تبلیغ قاچاق و سوء استفاده از نیاز جوانان تحصیلکرده جامعه و خانواده‌ها به اشتغال است و متأسفانه شاهد بودیم که چگونه در دولت گذشته بجای توجه به تولید، جامعه را به واردات وابسته کرده بودند که وقتی تحریم گسترش یافت، رکود تورمی و فلاکت حاصل از آن جامعه را فراگیر گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به یکی از کارگرانی که خواستار توجه بیشتر نظام به کارگران و ترمیم دستمزد آنان شده بود، گفت: همه‌ی مسؤولین نظام، به خصوص دولت با تمام وجود می‌خواهند که معیشت دو قشر زحمتکش جامعه یعنی معلمان و کارگران با حفظ ارزش اجتماعی آنان، تأمین شود، اما می‌دانید که علاوه بر بیماری ساختاری که دولت گذشته با حذف بسیاری از شوراهای عالی و نهادها ایجاد کرده بود، در زمانی که بیشترین درآمد نفتی تاریخ ایران را داشتیم، 500 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت برجای گذاشت.

ایشان با اشاره به درآمد 700 هزار میلیارد دلاری دولت سابق، گفت: بجای توجه به کارگران و نگاه کلان به آینده کشور، با پرداخت غیر کارشناسانه‌ی یارانه‌ها، جامعه را تشویق به مصرف‌گرایی می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیمه کاره رها کردن بسیاری از بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی را که نیاز اصلی کارگران کشور بود، یکی از مصادیق بارز حیف و میل کردن درآمدهای نفتی کشور دانست و گفت: اگر بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در سراسر کشور تجهیز می‌شدند و با تمام توان در خدمت کارگران و مستمری‌بگیران بودند، یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر مظلوم که مسائل بهداشت و درمان است، برطرف می‌شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تأمین اجتماعی را یکی از کارهای خوب دوران سابق دانست و با اشاره به اصلاحاتی که در انقلاب اسلامی برای بهتر شدن کارهای این سازمان انجام گرفته است، گفت: متأسفانه درآمدها و حتی سرمایه‌های این سازمان که مالک اصلی آن کارگران مظلوم جامعه و مستمری‌بگیران بودند، در جای مناسب صرف نشده است.

ایشان در ادامه سخنان خویش با گرامیداشت یاد همه‌ی شهدای کارگر و معلم، تعداد بالای شهدای این دو قشر را نشانه‌ی اخلاص و صداقت گفتاری و رفتاری آنان دانست و گفت: در زمان دفاع مقدس علاوه بر حضور در خطوط مقدم، در پشت جبهه نیز با حضور در کارخانه‌های نیمه تعطیل و کلاس‌های درس مشغول جهاد بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از برنامه‌های نظام در سال‌های پس از جنگ، به خصوص تدوین سیاست‌های سازندگی کشور که از سوی امام راحل به مسؤولان یادآوری شده بود، گفت: با شروع دوران سازندگی، علاوه بر تأسیس شهرک‌های صنعتی در اقصی نقاط کشور که مردم و جوانان را تشویق به حضور در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی می‌کرد، در بحث واگذاری‌ها هم به گونه‌ای عمل شده بود که کارگران با احساس مالکیت و یا داشتن سهمی در مالکیت کارخانه‌ها، برای رونق تولید بکوشند که متأسفانه این طرح نیز در دولت نهم و دهم به گونه‌ای مخدوش اجرا شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که بازنشستگی به معنای بیکاری نیست، به امتیازات بالقوه کشور برای بکارگیری مجدد کارگران پرداخت و گفت: قانون مربوط به کارگران که پس از انقلاب اسلامی اصلاح شد، بر این نکته تأکید می‌نماید که باید از تجارب ارزنده‌ی نیروهای انسانی استفاده شود.

پس از این سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک نفر از دل جمعیت برخاست و گفت: «قانون همیشه بود و هست، اما گویا مجری قانون نبوده است»، گفت: بله، حرف دل مرا با زبان کارگری گفته‌اید، که واقعاً چنین بود.

ایشان با تأکید بر نقش ارزنده‌ی کارگران در جمهوری اسلامی، با یادآوری مسایل مربوط به نفت و اعتصاب کارگران نفتی در ماه‌های آخر مبارزه و نقش آن اعتصاب در تسریع سرنگونی رژیم پهلوی، گفت: اعتصاب کارکنان نفت، کمر رژیم پهلوی را شکست و حامیان جهانی‌اش را متنبّه کرد که بیش از این در مقابل مردم نیایستند و از رژیمی که جایگاه اجتماعی ندارد، حمایت نکنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری تمام خاطرات مربوط به انتخاب هیأت حل مشکل سوخت از سوی حضرت امام(ره) و سفر آنان به مناطق نفتی، به ویژه آبادان، گفت: در آن جا همراهی مخلصانه کارگران با نیروهای مذهبی مبارزه و روحانیون را دیدیم که این همراهی در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون ادامه داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: هنوز هم کارگران به همراه معلم‌ها، آرام‌ترین، زحمتکش‌ترین و مسؤولیت‌پذیرترین اقشار جامعه‌ی ما هستند.

ایشان با تأکید مجدد بر ضرورت توجه به خواسته‌های کارگران، گفت: باید توجه کنیم که تا می‌توانیم عدالت را برقرار نماییم، که جامعه شاداب شود، چون بی‌عدالتی مانند خوره، صلابت جامعه را از درون می‌خورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان جمله پایانی این دیدار بر ارزش روز افزون کارگران در همه‌ی جوامع بشری و به ویژه جامعه‌ی ایران تأکید کرد و گفت: ارزش کارگران هیچ‌وقت کم نمی‌شود، چون هر چه تکنولوژی رشد نماید، نیاز جوامع بشری به کارگران بیشتر می‌شود.

در آغاز این دیدار، دکتر محجوب، دبیر کل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اقدامات آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی برای ارتقای جایگاه کارگران در تاریخ انقلاب اسلامی و نقشی که کارگران در دوران مبارزات داشتند، به اعتصاب کارکنان صنعت نفت در زمستان سرد 57 اشاره کرد و گفت: حضور آقای هاشمی در جمع هیأتی که امام راحل از پاریس تعیین کرده بودند و تأثیراتی که ایشان برای همراهی اعتصاب کنندگان با برنامه‌های هیأت داشتند، به عنوان درایت امام راحل در تاریخ ثبت است.

وی با ارائه تحلیلی از کارهایی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کارگران انجام داده‌اند، گفت: کارگران انتظار دارند که آن اقدامات و آن گفتار و رفتار به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

سرکار خانم سهیلا جلودارزاده، منتخب مردم تهران برای مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به مشکلات جامعه زنان، گزارشی از برگزیده شدن زنان در انتخابات هفتم اسفند، ارائه کرد و با ابراز تأسف از رشد بیکاری در جامعه، گفت: نیاز به یک نهضت کارآفرینی داریم تا مجموعه نهادهای حکومتی برای کم کردن بیکاری و افزایش اشتغال آفرینی وارد شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
1
آيت الله بزرگوار آقاي هاشمي رفسنجاني زماني براي افراد مسن و بالاي شصت سال سن كارت منزلت در نظر گرفته بودند كه يكي از كارهاي زيبا و خداپسندانه اين مرد بزرگ بود و آنها مي توانستند بدون اذيت شدن و معطلي سوار وسيله نقليه عمومي يا مترو شوند. اما متاسفانه الان در بعضي ايستگاه هاي اتوبوس BRT ديده ميشه آن جوانهايي كه مسئول كنترل كارت زدن مردم هستند با افراد مسن و بسيار پير كه گاهي از سر فراموشي و . . . كارت همراه ندارند بسيار بي ادبانه و توهين آميز برخورد ميكنند و اين خيلي ناراحت كننده و تاسف برانگيز است و چهره انساني جامعه را زير سوال مي برد. متاسفانه با وجود اعتراض هاي زياد به رفتار اين جوانها، هيچ رسيدگي هم به اين موضوع نمي شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین