کد خبر: ۳۶۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
وزیر دفاع در نشست مسكو:

حمایت دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای از تروریسم تاسف بار است

سردار حسین دهقان در نشست بین المللی امنیت مسكو گفت: تروریسم با گسترش ناامنی، بی ثباتی، بحران آفرینی و بسترسازی ایجاد چالش داخلی و خارجی، سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، یمن و شمال افریقا و حتی برخی كشورهای اروپائی را جولانگاه جنایات خود قرار داده و تاسف بار اینكه دولت ها در منطقه و فرامنطقه حمایت همه جانبه آموزشی، مالی، لجستیكی، نظامی و سیاسی از آن به عمل می آورند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، وزیر دفاع ایران در این نشست كه امروز (چهارشنبه) در مسكو گشایش یافت، افزود كه اعتقاد ما بر آن است امروز تمامی جهان در معرض ناامنی، بی ثباتی و توسعه وحشت ناشی از اقدام های تروریستی جریان های تكفیری - صهیونیستیِ مورد حمایت آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای منطقه و در رأس آنها دولت عربستان است.
وی ادامه داد: ائتلاف های شكلی و شعاری دربرگیرنده كشورهای حامی و تشكیل دهنده گروه ها و جریان های تروریستی نه تنها مایل به مبارزه جدی و تمام كننده با تروریست ها نیستند، بلكه در پوشش شعارهای فریبنده، كمك های انساندوستانه، آتش بس، دعوت به مذاكره و نشست های سیاسی فرسایشی تنها به دنبال سازماندهی مجدد، تجهیز بیشتر، بازیابی روحی نیروهای ضربه دیده و شكست خورده می باشند.

در این میان جمهوری اسلامی ایران با شناخت عمیق و همه جانبه از جریان های افراطی و خشونت گرای مسلح، از آغازین روزهای شكل گیری آنها، از یك طرف نسبت به فاجعه ای كه فراروی همه ملت ها و دولت هاست، هشدار داد و از طرف دیگر با تمام توان در كنار دولت ها و ملت های درگیر با سازمان ها و جریان های تروریستی - تكفیری- صهیونیستی قرار گرفت و تاكنون بیشترین هزینه ها را نیز پرداخت كرده است.
افزون بر این شرایط، آمریكا در منطقه شرق آسیا ضمن حفظ سیاست توسعه طلبی، با رویكردهای سیاسی، استراتژیك و دیپلماتیك، در چارچوب راهبرد نظامی ـ امنیتی تحقق هژمونی خود، در صدد حضور گسترده و فعال نظامی و ایجاد ائتلاف با كشورهای این حوزه برای مهار، كنترل و مقابله با قدرت های منطقه ای است.

اكنون منطقه شاهد بحران های سیاسی حادی بویژه در شبه جزیره كره و دریای چین، اجرای رزمایش های نظامی تحریك آمیز و شكل دهی ائتلاف ها و انعقاد قراردادهای امنیتی است كه هر روز مسائل این منطقه را پیچیده تر و خطرناك تر می كند.
دهقان ادامه داد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با شرایط بی ثبات كننده و ناامنی ناشی از تروریسم تكفیری بر 'تولید امنیت' استوار است و مبنای راهبرد دفاعی در جهت حصول به اهداف سیاست دفاعی، بازدارندگی فعال می باشد كه این راهبرد بر دو عامل 'قدرت و منطق' استوار است.
بر این اساس، ایران بر تولید قدرت با بهره گیری كامل از ظرفیت های علمی و بومی درون زا و مشاركت و همكاری با كشورهای دوست و همسو تاكید می كند و برنامه های خود را با جدیت ادامه خواهد داد.

منطق جمهوری اسلامی در مقابله با عوامل تهدیدزا و بی ثبات كننده، برخورد قاطع و شدت عمل است و این منطق در قبال هنجارهای پذیرفته شده بین المللی در تحقق صلح، ثبات و امنیت مبتنی بر همكاری و تعامل حداكثری خواهد بود.
وزیر دفاع درباره اولین محور راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی گفت: ایران هرگز هیچ تعرض و تهدیدی نسبت به منافع و امنیت ملی سایر كشور ها نداشته و نخواهد داشت و هرگونه تجاوز و توسل به زور بر علیه حاكمیت و تمامیت ارضی كشور ها را محكوم می كند.
- در شرایط كنونی جمهوری اسلامی ایران ضمن پیشتازی، در مقابله با عوامل ناامن ساز بیشترین تلاش و هزینه را داده و همواره بر خواست ملت ها و دولت های قانونی سوریه، عراق و مردم یمن در حفظ تمامیت ارضی، یكپارچگی ملی و استقلال سیاسی این كشورها تاكید دارد.
- مبارزه قاطع در همه ابعاد نظامی، سیاسی و تبلیغاتی با تروریسم و جریانات تروریستی تكفیری جز با اراده قاطع، عزم واقعی، رفع سوء تفاهم ها، درك واقع بینانه و تعامل و همكاری تمامی دولت ها و نهادهای بین المللی مسئول برای از بین بردن سازمان، تشكیلات، پشتیبانی نكردن مالی و ناامن سازی حضور آن ها در مناطق مختلف ممكن نخواهد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: یكی از نماد های این همكاری، حضور روسیه در سوریه است كه منجر به برتری نیرو های دولتی و به هم خوردن معادله نیرو – امكانات ، به نفع دولت و ملت سوریه در مقابله با جریانات تروریستی تكفیری و حامیان آن ها و منشاء یك راهبرد سازنده و امیدبخش برای برگشت امنیت، ثبات و فراهم آمدن بستر لازم برای اعمال خواست مردم بدون مداخله خارجی در تعیین سرنوشت خود گردید.
سردار دهقان در ادامه محورهای راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی به عنوان بند چهارم اظهار كرد: ایران بر مبنای آموزه های اسلامی، از تمامی جریان های آزادیبخش كه با هدف حفظ امنیت، هویت ملی و تمامیت ارضی در كنار ملت خود در مقابل نیات و اهداف سلطه گرانه نظام سلطه ایستاده اند، حمایت می كند. حزب الله لبنان، گروه های آزادیبخش فلسطین، انصارالله یمن و حشد الشعبی در عراق از جمله همین جریان ها هستند كه همواره مورد تكریم و حمایت ایران، دولت های مستقل و مسلمانان جهان قرار دارند.

- متاسفانه حضور و بهره گیری نظامی از فضا به بخشی از راهبرد نظامی آمریكا تبدیل شده است كه می تواند امنیت جهان را با خطر جدی مواجه كند، بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هرگونه استفاده نظامی از فضای ماورای جو مخالف بوده و آن را مغایر صلح، ثبات و امنیت و واجد خسارت های غیر قابل جبران برای تمامی ملت ها می داند.
- جمهوری اسلامی ایران هر نوع تولید، انباشت و بكارگیری سلاح های كشتار جمعی از جمله هسته ای را بر خلاف اصول و اعتقادهای خود می داند و بر انهدام كامل سلاح های كشتار جمعی در سطح جهان تاكید دارد و به خصوص خلع سلاح رژیم صهیونیستی جعلی را كه عامل اصلی ناامنی، بی ثباتی و سمبل تجاوزگری و آدم كشی و تهدیدی برای امنیت منطقه و از مظاهر اعمال استاندارد های دو و چندگانه در نظام بین الملل است، دلیلی بر اراده اعضای NPT برای پشتیبانی از جهان عاری از سلاح هسته ای می داند.

- درباره گسترش تهدیدهای سایبری و ضرورت مقابله جدی با ناامن سازی و بهره گیری تخریبی از فضای سایبر، معتقدیم بایستی این مهم در دستور كار هر نشست امنیتی قرار گرفته و آمادگی خود را برای همكاری با سایر كشورهای علاقمند برای مقابله موثر با این تهدیدها اعلام می كنیم.
سردار دهقان در باره هشتمین و بند پایانی محور راهبرد دفاعی ایران گفت: جمهوری اسلامی با برخورداری از پشتوانه عظیم مردمی و بهره مندی از محققین، پژوهشگران و زیرساخت های عظیم صنعتی و صنایع دفاعی، برای تامین اهداف و منافع ملی در بالاترین سطوح نسبت به تسلیح نیروهای مسلح خود اقدام خواهد كرد و در این مسیر هیچ اراده یا محدودیتی نمی تواند مانع توسعه و ارتقا توان دفاعی بویژه موشكی كشورمان باشد.
در پنجمین همایش بین المللی امنیت مسكو كه امروز با حضور 500 شركت كننده از جمله وزیران و معاونان وزارت خانه های دفاع، رییسان ستاد كل نیروهای مسلح و كارشناسان از كشورهای مختلف گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد، مبارزه با تروریسم، مسائل امنیتی منطقه آسیا و اقیانوس آرام، ثبات جهانی و همكاری های نظامی بررسی می شود.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت سرگئی شویگو همتای روسی خود شامگاه سه شنبه در راس یك هیات برای شركت در نشست بین المللی امنیت مسكو و رایزنی های دفاعی در حاشیه این اجلاس وارد پایتخت روسیه شد.
وزیر دفاع ایران همچنین در حاشیه این نشست بین المللی دیدارهای دو جانبه ای انجام خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین