کد خبر: ۳۶۴۴۲۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
ناخشنودی دلواپسان از اظهارات روحانی در دفاع از قانون و حقوق‌ مردم

تکرار سانسور سخنان رئیس‌جمهور در صداوسیما!/مگر روحانی چه گفته بود!؟

سخنان رئیس جمهور در روز همایش با منتخبین شوراهای شهر و روستا حاوی بخش مهمی بود که از سوی صداوسیما و همچنین بخش مهمی از رسانه ها «سانسور» شد.
آفتاب‌‌نیوز :
روحانی در این بخش با تکیه بر جایگاه قانونی حفاظت و پاسداری از قانون اساسی نسبت به عدم صدور اعتبارنامه یک کاندیدای انتخابات اصفهان اعتراض کرده بود. با وجود سانسور این بخش از سوی برخی رسانه ها (به ويژه صداوسیما) این موضوع از نگاه سایر رسانه ها مغفول نماند.

به گزارش آفتاب، روحانی در این بخش گفته بود: «در بحث مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی می گوید، نماینده ای که انتخاب می شود، با رأی حوزه انتخابیه خودش انتخاب می شود و به محض اینکه رأی آورد و در مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه اش تصویب شد، این وسط چیز دیگری نداریم. مرحله بعد از رأی مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری این وسط نمی تواند مداخله کند.» او توصیه کرده بود که «همه ما باید به قانون پایبند باشیم؛ به قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی.» با این حال سایت جام نیوز (وابسته به صداوسیما) در گزارشی مدعی شد که سایت ریاست جمهوری این بخش از اظهارات رئیس جمهور را از سایت خود حذف کرده و سایر سایت‌های نزدیک به طیف مخالفان دولت نیز این موضوع را بازتاب دادند. درحالی که متن این اظهارات به طور کامل در سایت president.ir (سایت متعلق به ریاست جمهوری) منتشر شده و در دسترس است. بررسی خبر هم نشان می دهد هیچ تغییری در این خبر صورت نگرفته و این بخش از اظهارات رئیس جمهور به طور کامل در آن وجود دارد.

  مگر رئيس‌جمهور چه گفت!؟

حرف‌های رئیس جمهور در روز پنجشنبه (9اردیبهشت) دفاع از «رای ملت» بود. سخنانی که نیازمند حمایت سایر ارکان‌هاي دموکراسی از جمله رسانه ها و فعالان سیاسی است. درباره اظهارات رئیس جمهور چند نکته قابل طرح است:

اول، دفاع رئیس جمهور دفاع از فرد نبود و نیست. نباید این را در قالب دفاع از شخص خانم خالقی تعبیر و ارزیابی کرد و بايد میان «رای خالقی» و «شخص خالقی» تفاوت قائل شد. آنچه رئیس جمهور از آن دفاع کرد، رای مردم بود و بدون شك بايد مورد حمایت و دفاع قرار بگیرد. روحاني فارغ از اینکه شورای نگهبان چه مستندات جدیدی به دست آورده است، از کسانی دفاع می کند که روز 7 اسفند با اتکا به تایید شورای نگهبان روی برگه رای‌شان نوشته بودند؛ «خالقی». اگر شورای نگهبان اشتباهی کرده است دیگر شرایط بازگشت از اشتباه وجود ندارد. روحانی به درستی گفته بود: «براساس قانون اساسی هر نماینده ای كه از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود، پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله كند.» صورت مسئله این است كه برخي نهادها می خواهند دامنه اختیارات‌شان را فراتر ببرند.

برای فهمیدن این موضوع لازم است به انتخابات سال 92 برگردیم و توجه کنیم بخشی از نیروهای سیاسی كه تصور می‌کنند شورای نگهبان به مواضع‌شان نزدیک است، خواستار افزایش روز افزون دامنه اختیارات آن هستند. 19 خرداد 92 خبرگزاری فارس خبری را منتشر‌مي‌كند که به فاصله اندکی حذف‌ شد. فارس مدعی شده بود که «احتمال بررسی مجدد صلاحیت روحانی و ردصلاحیت وی در جلسه20 خرداد شورای نگهبان وجود دارد.» کدخدایی آن روز این موضوع را رد کرد و خود روحانی در واکنش به آن تنها لبخند زد. اما آن خبر نشانه ای بود ازتمایل برخی برای بسط دادن دامنه اختیارات اين نهاد در حوزه نظارت استصوابی! امروز ماجرا کمی سنگین‌تر شده و دامنه آن به بعد از روز رای گیری هم کشیده است. اگر خانم خالقی مرتكب اقدامي‌شده که مستوجب ردصلاحیت است، این وظیفه باید به عهده مجلس بوده و با بررسی اعتبارنامه وي صورت بگیرد و اين شاخصه آن است كه دفاع رئیس جمهور از «رای مردم به خالقی» است نه «شخص خالقی».

  شوراي‌نگهبان هم اشتباه مي‌كند!

دوم، از این اتفاق یک داوری دیگر نیز می توان داشت كه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها «مصون از خطا و اشتباه نیست». چرا نباید تصور کنیم شورای نگهبان در موارد دیگری هم اشتباه کرده و به فرض، در گذشته کسانی را به اشتباه رد صلاحیت کرده است؟ تکلیف در این زمینه چیست؟ آیا شورای نگهبان بعد از فهمیدن اشتباه، خواهان ابطال آرا شده است؟ یا در آینده این کار را خواهد کرد؟

  دوري روحاني از نزاع

نكته سوم،روحانی قصد نداشت این موضوع رابه اختلاف و درگیری تبدیل کند و اين موضوع را مي‌توان در جملات رئیس جمهور مشاهد‌كرد كه مي‌گويد: «در اداره جامعه، مردم از ما چه می‌خواهند؟ آیا از ما دعوا می خواهند و یا می خواهند جناح و حزب را به رخ هم بكشیم؟» اگر تا امروز این موضوع ادامه پیدا کرده و بیشتر مسائل به درون اتاق های بسته و رایزنی اختصاص پیدا کرده بود از سر صبوری دولت است که امروز نشان می دهد برخی قصد ندارند به رای مردم احترام بگذارند.
 
 دفاع مشروع 

کلام آخر اینکه، دولت بحق پای این مسئله ایستاده و به‌طور حتم بايد مورد حمایت قرار بگیرد. این موضوع نشان داد شورای نگهبان معصوم نیست و امکان اشتباهات فاحش در این نهاد وجود دارد. روحانی باید از «رای مردم به خالقی» دفاع کند، حتی اگر اعتبار نامه «شخص خالقی» در مجلس رد شود، چراكه اين دفاع هم مشروع است و هم قانوني!

منبع: قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
8
85
آخه آدم چی بگه؟ آخه سانسور حرف رییس جمهور!، آنهم آقای روحانی که معمولا" خیلی با رعایت ادب و حقوقی صحبت میکنند، چه معنایی جز تضعیف صدا و سیما و جایگاه ریاست جمهوری خواهد داشت؟ به نظر میاد اینگونه سانسورها هم خودسرانه صورت میگیرند.
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
حرف دل مردم را هر کسی بزنه سانسور میشه .....چه برسه اون طرف مثل روحانی محبوب باشه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
مشگل ما اینه صدا وسیمای غیر مردمی از بیت المال بودجه اش ژرداخت میشه و انحصاری هم هست به دلیل اینکه درخواست افزایش بودجه ان سازمان در سال مالی 95 رد شده حالا صدا وسیما شده یک صدا وسیمایی که همه اش عمل کرد دولت را منفی نشان می دهند اگر مثل رسانه های دیگر که با سلایق مختلف منتشر میشه تلویزیون گروها هم اجازه پخش داشته باشند این مشگل تحریف و سانسور و ایجاد بدبینی عمل کرد دولت گرفته می شدولی وقتی صدا وسیما انحصاری و زیر نظر اصولگرایان هستند نتیجه اش همین هست برای این که خیلی ها دیگر به اخبار وبرنامه های صدا وسیمای ضد مردمی نگاه نمی کنند
حسین
|
United States of America
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
5
35
سلام. صداوسیمای هر کشوری پیشرفت وسربلندی انر به جهانیان به نمایش میگذارد حال ما میگوییم رسانه ملی ایا واقعا جایگاهش ونامش راحفظ کردیم ؟بقیه پیشکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
3
33
تضعیف جایگاه صدا سیما مهم نیست . الان هم کسی به این نهاد اطمینانی نداره . ولی رعایت قانون مهمترین نکته این موضوع. خیلی خوب اعتبار نامه باید تایید نشه ولی فقط توسط نماینده های مجلس باید صورت بگیره . کاری هم نداره هنوز هم اکثریت نماینده های کنونی هم مورد تایید ونظر شورای نگهبان هستند اسناد رو به اونها بده واین عدم تایید صورت قانونی به اش بده . مگر اینکه هدف بدعت جدیدی باشد
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
4
57
اگه رییس جمهور هر کشوری نتونه در رسانه ملی صحبت کنه ،چه کسی میتونه و اصلا چه کسی قادر به صحبت کردن می باشه . چقدر زشت واقعا نمی دونم چی بگم اینقدر کار شما زشت است که جای هیچ صحبتی را نمیگذارد. با خودتان چی فکر کردید همین کارها رو کردید که دیگر مخاطبی ندارید.
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
2
50
اشکال در صحبت جناب دکتر روحانی نیست ! اساسا صدا و سیما عادت زشت سانسور را سالهاست که یدک می کشد!...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
2
38
كل صدا و سيما شده 4 تا كارتون بيننده اي نداره به عريضو طويا بودنش نگاه نكنيد
بشیر محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
2
6
به نظر من کانال های به جای اتلاف بیت المال باید برنامه ها کانالهای را بصورت تخصصی و ویژه هر کانال پخش کند اخبار هم با توجه به منابع مختلف کسب خبر ، بدون سانسور پخش نماید حال دیگر سخنان شخص دوم نظام که جای خود دارد اصلا در قد و قواره این حرفها نیست
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
2
10
از دست این صدا و سیما!
........ یعنی قراره حرف حساب سانسور بشه و حرف بی حساب تیتر!!
دل ریش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
2
12
.میخوام ببینم هشت سالی که اون آقا رییس جمهور بودن ، با اون ادبیات شاهکار چطور خبری از سانسور نبود!!!
........ یعنی قراره حرف حساب سانسور بشه و حرف بی حساب تیتر!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
حرف حساب جواب نداره ..ولی چطور ممکنه دونفر دقیقا یه جمله بدون کم وکاست نوشته باشن؟!آفتاب جان منظورم خانم سارا و دل ریش ه
دل ریش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
3
8
.میخوام ببینم هشت سالی که اون آقا رییس جمهور بودن ، با اون ادبیات شاهکار چطور خبری از سانسور نبود!!!
........ یعنی قراره حرف حساب سانسور بشه و حرف بی حساب تیتر!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
2
5
تنها راه تغییر این رویه مخرب در صدا و سیما اینه که 50 درصد مدیران و کارکنان صدا و سیما از میان اصلاح‌طلبان انتخاب شوند. تا تمام و کمال دست دلواپسانه به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.
ناشناس
|
Canada
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
2
5
تنها راه حل حذف انحصار است باید قانونی برای این منظور تصویب شود که کانالهای خصوصی امکان فعالیت داشته باشند و هیچ بودجه ای هم رادیو تلویزیون نگیرد. به کی بگیم ما که برنامه هاش رو نمی بینیم برای چی باید هزینه اش رو بدیم؟
احمد
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
2
8
با سلام اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر همین روال بخواهد سانسور خبری انجام دهد به یقین می توان گفت تمام مخاطبین خود را از دست خواهد داد و بیشتر به سمت رسانه های خارجی که توسط عده ای ایرانی وطن فروش اداره می شود جذب خواهند شد مردم بزرگ ایران جوری تربیت شده اند و شعور سیاسی بالایی دارند و به درستی همه چیز رصد خواهد شد دیگر لزومی ندارد صدا و سیما سانسور خبری داشته باشد حقیقت هر چند تلخ باشد اما آخرش برای طرف شیرین خواهد شد .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
5
3
راه اصلی انتخاب اقای محمد خاتمی به عنوان اییس صدا وسیما
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
1
خب برای چی رد صلاحیت شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین