کد خبر: ۳۶۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴

گلایه پنتاگون از روسیه

پس از آنکه پنتاگون مدعی شد یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی آمریکا از مدل RC-135 روز جمعه در حین پرواز در حریم هوایی بین المللی با رهگیری "غیر ایمن و غیر حرفه‌ای" یک جنگنده سوخوی 27 روسیه مواجه شده، مقام‌های روسیه از این اقدام دفاع کرده و از آمریکا خواستند هواپیماهایش را نزدیک مرزهای روسیه به پرواز در نیاورد.
آفتاب‌‌نیوز :
 مقام‌های وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند، یک جنگنده سوخوی 27 روسیه روز جمعه در فاصله بسیار کمی از یک هواپیمای شناسایی مدل RC-135 آمریکا دست به یک مانور "غیر ایمن و غیر حرفه‌ای" زده است با این حال دریادار ولادیمیر کوموئدوف، یک مقام بلندپایه روسیه ضمن رد کردن هرگونه احتمال آسیب و خطر در این اتفاق گفت: در درجه اول باید پرسید چرا هواپیمای آمریکایی در آن محل حضور داشته است؟

شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که جنگنده سوخوی 27 روسیه و هواپیمای RC-135 آمریکا در حریم هوایی بین المللی برفراز دریای بالتیک حضور داشته‌اند و جنگنده روسی اقدام به انجام مانور مارپیچ در نزدیکی هواپیمای آمریکایی کرده است.

گرچه در گزارش‌های اولیه عنوان شده بود که عملیات رهگیری جنگنده سوخو 27 روسیه در فاصله 30 متری از هواپیمای آمریکایی انجام شده اما وزارت دفاع آمریکا با به روز رسانی این گزارش‌ها مدعی شد که این فاصله نزدیک به هشت متر بوده است.

سرهنگ میشل بالدانزا، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: این عملیات رهگیری هوایی غیر ایمن و غیرحرفه‌ای پتانسیل وارد کردن آسیب‌های جدی و جراحت برای همه سرنشینان این هواپیما را داشت.

وی افزود: از آن مهمتر این است که اقدام غیرحرفه‌ای و غیر ایمن یک خلبان می‌تواند پتانسیل تشدید غیرضروری تنش‌ها میان دو کشور را داشته باشد.

این در حالی است که این بیانیه پنتاگون تا حد زیادی شبیه به بیانیه‌ای است که 15 روز پیش در واکنش به اتفاق مشابهی در دریای بالتیک منتشر کرد.

در تاریخ 14 آوریل (26 فروردین) نیز یک جنگنده سوخوی 27 روسیه عملیات رهگیری مشابهی را نزدیک هواپیمای شناسایی آمریکایی که آن هم از مدل RC-135 بود برفراز دریای بالتیک انجام داد.

همچنین چند روز قبل از آن نیز یک جنگنده سوخوی 24 روسیه اقدام به پرواز در نزدیکی یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا کرد که پنتاگون تصاویر مربوط به آن را منتشر کرد.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار داشت: ما به اظهار ناخرسندی‌های پنتاگون درباره آنچه که آنها مانورهای غیرحرفه‌ای جنگنده‌های ما در رهگیری هواپیماهای شناسایی آمریکایی می‌خوانند عادت داریم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه راشاتودی،وی خاطرنشان کرد که هواپیماهای RC-135 آمریکا معمولا در حالی که "ترانسپوندر" (Transponder) خود را خاموش می‌کنند وارد مرزهای روسیه می‌شوند تا ناشناس بمانند.

وی گفت: برای آنکه آنها هدف رهگیری جنگنده‌های روسیه قرار نگیرند دو راه حل وجود دارد: یا آنها از پرواز در نزدیکی مرزهای ما خودداری کنند و یا این پرواز را در حالی که ترانسپوندر آنها روشن است انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد: امروز یک هواپیمای RC-135 آمریکا براساس برنامه "آسمان‌های باز" بر فراز روسیه پرواز کرد و مشاهده کردیم که هیچ کسی جنگنده‌ای را برای شناسایی آن اعزام نکرد.

همچنین دریادار ولادیمیر کوموئدوف که رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه و فرمانده سابق ناوگان دریای سیاه این کشور است به خبرگزاری اینترفاکس گفت: این اتفاق نه یک جنجال و نه یک شبیه سازی برای حمله بود و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. این یک مانور خطرناک نبود.

وی افزود: اما باید پرسید که چرا آنها در اینجا دست به پرواز زده و روسیه را تحریک می‌کنند؟ منظورمان این است که به آنها باید گفت بیایید در صلح زندگی کنیم و روسیه را برای انجام اقداماتی که بعدا در مطبوعات از آنها گلایه خواهید کرد تحریک نکنید.

این در حالی است که اخیرا یک جنگنده میگ 31 نیروی هوایی روسیه نیز اقدام به رهگیری یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی در منطقه شبه جزیره کامچاتکا در شرق دور روسیه کرد با این حال واشنگتن این حادثه را کم اهمیت شمرده و عنوان کرد که مانور جنگنده روسی به شکلی ایمن و حرفه‌ای انجام شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین