کد خبر: ۳۶۴۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴

رئیس سنای بلژیک خطاب به هاشمی: شما از فرزانگان ایران هستید/باید برای عملیاتی‌شدن برجام تلاش کنیم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار رئیس مجلس سنای بلژیک، سوابق 170 ساله روابط دو کشور و حضور بلژیکی‌ها در احداث راه‌آهن و احداث نخستین کارخانه قند در ایران و اصلاح سیستم گمرک، مالیات و پست را میراثی گرانبها دانست و گفت: سطح مناسبات دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها باید ارتقا یابد و امیدواریم با توجه بیشتر مسؤولین دو کشور، شاهد رونق روابط باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «قبل از انقلاب مدتی در بروکسل بودم»، گفت: بلژیک را می‌شناسم و با توجه به شناختی که از اتحادیه اروپا و ظرفیت‌های کشور خود داریم، هیچ محدودیتی برای گسترش روابط نمی‌بینم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ارائه تحلیلی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تروریست‌ها در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: علاوه بر رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه که توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند، خیلی از مسؤولین فعلی، از جمله مقام معظم رهبری و من هم از صدمه‌دیدگان اقدامات تروریست‌ها هستیم.

ایشان با تأکید بر این نکته که «تروریست‌ها یک خطر جهانی شده‌اند»، به تبلیغات آنها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اکثر مناطق جهان برای آینده خود بذرپاشی کرده‌اند که در بروکسل و پاریس شاهد جنایت آنها بودید.

رئیس سنای بلژیک خطاب به هاشمی: شما از فرزانگان ایران هستید/باید برای عملیاتی‌شدن برجام تلاش کنیم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به پیوستن بعضی از انسان‌های تحصیلکرده به گروه‌های تروریستی، نسبت به دسترسی آنها به سلاح‌های شیمیایی و حتی بالاتر هشدار داد و گفت: این گروه‌های تروریستی در مناطقی از آفریقا و آسیا حضور دارند و بعید نیست که در کشورهای صنعتی نیز حضور و نیرو‌های خود را تقویت کنند. به همین خاطر ریشه‌کنی این موج خطرناک نیاز به یک کار بنیادی بین‌المللی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این جمله که «ایران زخم خورده تروریسم است»، گفت: امنیت امروز جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه مرهون تجربه مبارزه ما با گروه‌های تروریستی است و ما حاضریم تجربیات ارزشمند خود را در اختیار جامعه بشری قرار دهیم.

ایشان در ادامه سخنان خویش ظرفیت‌های همکاری تهران ـ بروکسل را گسترده خواند و با اشاره به امتیازات و ویژگی‌های معادن و منابع ایران، گفت: ایران هیچ محدودیتی برای همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه بلژیک ندارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص برجام و توافقات حاصل از آن، گفت: دنیا انتظار داشت که آمریکا در اجرای برجام نیز مانند تصویب آن کوشا باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فضای ایجاد شده بین ایران و کشورهای عضو 1+5 را یک فرصت ارزشمند برای جامعه بشری توصیف کرد و با اشاره به نتایج دو انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بزرگان جامعه جهانی نباید باعث گسترش یأس اجتماعی و اقتصادی در جهان شوند و باید برای رفع این مانع بکوشند.

ایشان ایجاد اشتغال را وظیفه و برنامه دولت هر کشوری دانست و با توجه به نقش تعاملات پولی بین‌المللی در رونق مبادلات تجاری و اقتصادی و به تبع آن تولید و ایجاد اشتغال، گفت: الان که فصل اجرای توافقات بین‌المللی است، می‌بینیم که آمریکا تمام روابط جهانی را به دلار خویش گره زده و دادگاه‌های آمریکا نیز مثل عهد قدیم، تحت تأثیر حرف‌های دیگران، رأی می‌دهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «مردم ایران صبور هستند»، به مقاطع گوناگون از انقلاب و دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه پس از آن پرداخت و گفت: صلاح چند کشور بزرگ، از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیست که در راه اجرای توافقات خویش مانع‌تراشی کنند.

خانم کریستین دوفرین، رئیس مجلس سنای بلژیک هم در این دیدار با معرفی هیأت همراه که همگی از نمایندگان سنا هستند، به سوابق روابط دو کشور اشاره و تأکید کرد: در مقطع فعلی گسترش روابط در همه زمینه‌ها ضروری است و ما در جریان دیدارهای خود برای گسترش همکاری‌های دارویی، پزشکی و فضایی تأکید داشتیم و داریم.

رئیس مجلس سنای بلژیک با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و دیدارهایی که در ایران داشته است، مبارزه با تروریست را یکی از اهداف سفر خویش خواند و گفت: می‌دانید که بلژیک اخیراً هدف یکی از اقدامات تروریست‌ها بود که جوانان ما را جذب می‌کنند و آموزش می‌دهند.

وی با ابراز رضایت از سفر به چند شهر مهم ایران، از جمله اصفهان، کاشان و قم، گفت: در این سفرها دیدم که ایران چه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های فرهنگی دارد و کشور متبوع من با مردم خونگرم و آرام، مایل به توسعه همکاری با کشور ایران است.

خانم کریستین دوفرین، جدیت در اجرای توافقات بین‌‌المللی را شرط اعتبار آنها و کشورهای امضا کننده دانست و گفت: براساس روابطی که با آمریکا داریم، حتماً به آنها خواهیم گفت که باید برای اجرای توافقات خودشان جدّی‌تر باشند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سنای بلژیک افزود: نباید به این دلخوش باشیم که برجام بر روی کاغذ نوشته شده، بلکه باید شاهد توافقات عملی باشیم و دولت بلژیک تلاش می‌کند که به صورت عملی موانع را بردارد.

وی خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: همه می‌دانند شما از فرزانگان ایران هستید، و باید در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی و دو جانبه برای عملیاتی شدن توافقات برجام تلاش کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین