کد خبر: ۳۶۴۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

اساتید هنری از روز معلم گفتند؛ هدفم این است که همیشه بیاموزم

امروز روز معلم است و هنر بدون استادان عرصه‌ای غیر قابل تصور است بر همین اساس با چند استاد شناخته‌شده عرصه هنر به گفت‌وگو نشستیم تا دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها در این عرصه جویا شویم.
آفتاب‌‌نیوز :
 امروز 12 اردیبهشت‌ماه روز معلم در تقویم کشور ثبت شده، روزی برای یادآوری آنچه که آموختیم و آن کسان که به ما آموختند. در عرصه هنر که مجالی کشف و شهودی است، بنیان آن بر آموختن و شاید به زبان ساده‌تر عرصه استاد و شاگردی است. مجالی که استاد تجربه سالیانش را به چند سالی به شاگردان می‌آموزد بدان امید که شاگرد نیز سال‌ها تلاش کند و او نیز به شاگردانش آموختن ساز کند.

بدون شک هنر بدون معلم عرصه‌ای دست نیافتنی است چه آنان که تلاش برای آموزش دارند و چه آنان که با آفرینش‌های هنری خود بر دانش هنرمندان افزودند. به مناسبت روز معلم با هنرمندانی هم کلام شدیم که در عرصه هنر وجه استادی دارند و سال‌ها در این راه موی سپید کرده‌اند.


کمال پورتراب: هدفم این است که همیشه بیاموزم

مصطفی کمال پورتراب آهنگساز و استاد تئوری موسیقی می‌گوید هدفش این است که همیشه بیاموزد و تا قبل از اینکه پیکرش در خاک دفن شود بتوانم آنچه فراگرفته‌ است به هموطنانش منتقل کند.

مصطفی کمال پورتراب ضمن عرض تبریک روز معلم گفت: معتقدم خداوند علاوه بر جان، به انسان خرد هم داده است. اگر انسان از خردش استفاده کند می‌تواند در تمام عمر به بشر خدمت کرده و برای جامعه بشری مفید باشد.

وی افزود: من از دوران کودکی دوست داشتم به بشریت خدمت کنم. پدرم به دلیل علاقه‌ای که به مصطفی پاشا داشت اسم من را مصطفی گذاشت و به من گفته بود اگر توانستی لقب پاشا را به دست بیاور.

استاد موسیقی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: هدفم این است که همیشه بیاموزم و تا قبل از اینکه پیکم در خاک دفن شود بتوانم آنچه فراگرفته‌ام به هموطنانم منتقل کنم.



مهدی حسینی: جای استادان باتجربه خالی است

مهدی حسینی مدرس هنر و طراح گفت: استادان با تجربه کم‎کم فضای تدریس هنر را ترک کرده‎اند و جای آنها و تبحرشان در آموزش امروز خالی است.

این نقاش و مدرس هنر، همزمان با روز معلم درباره وضعیت آموزش هنر به هنرآنلاین گفت: متاسفانه آموزش طراحی و نقاشی کیفیتی که در گذشته داشت ندارد، زیرا بسیاری از استادان با تجربه دیگر در میان ما نیستند و نیروهایی که تازه در دانشگاه‎ها مشغول به کار شدند نیز تجربه لازم را ندارند و نیاز دارند که همزمان با تدریس تجربه نیز کسب کنند.

وی ادامه داد: البته استادان جوان بسیار باانرژی هستند اما این انرزی داشتن به تنهایی کافی نیست و یکی از بخش‎های آموزش است زیرا مدرس تنها با داشتن دانش و تجربه کافی است که می‎تواند روند آموزش را هدایت کند. کسانی که با تجربه بودند می‏ توانستند آنچه لازم است در هر شرایطی آموزش دهند و اکنون کمبود چنین استادانی را می‌توان حس کرد.

خاکی: با تمام انرژی به کارم ادامه می‌دهم

دکتر محمدرضا خاکی که سال‌هاست در دانشگاه‌های مختلف از جمله تربیت مدرس به آموزش دانشجویان می پردازد. در تشریح احساس خود نسبت به روز معلم و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام داده است به هنرآنلاین گفت: وجود چنین روزی و گرامیداشت افرادی که در این حوزه کار می‌کنند اتفاق مغتنمی است. افرادی که در کار آموزش‌اند جزء سختکوش‌ترین افراد جامعه‌اند، حال می‌خواهد یک معلم کودکستان باشد یا استاد ترم آخر دانشگاه. همه کار مشترکی انجام می‌دهند و آن تربیت نسل تازه برای وارد شدن به عرصه‌های مختلف است.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به وضعیت این روزهای آموزش در حوزه تئاتر و مسائل پیش روی آن توضیح داد: تقریبا 23 سال است در اکثر دانشگاه‌های مختلف ایران و سطوح متفاوت تدریس می کنم. تجربه من به خصوص در چندسال گذشته نشان می‌دهد آموزش روز به روز به لحاظ کیفی افت پیدا می‌کند. وقتی دانشجویان امروز را با دانشجویان 15 سال قبل مقایسه می‌کنم می‌بینم سطح دانش وعلاقمندی‌هایشان بسیار متفاوت است.

او ادامه داد: به نظرم هر چند سال یکبار تغییراتی در دانشجویان ایجاد می‌شود. به نظرم نسل‌های قبل‌تر برای آموختن می‌آمدند و تلاش می‌کردند. بسیاری از هنرمندان برجسته امروز فارغ التحصیل همین دانشگاه‌ها هستند. اما امروزه وضعیت به گونه‌ای دیگر است و آنها تنها مدرک را مدنظر دارند. این اتفاق نگران کننده‌ای است و به این ترتیب سطح تحصیل ما افت می‌کند. ما در خیابان‌های اطراف دانشگاه می‌بینیم افرادی هستند که به راحتی کاغذهایی را پخش می‌کنند که روی آنها آدرس و تلفن هایی برای نوشتن پایان ‌نامه و مقاله‌های علمی پژوهشی داده شده است. این یک جرم است، چرا که در حق علم، دانشگاه، استادانی که عمرشان را گذاشته‌اند و دانشجویانی که زحمت می‌کشند ظلم می‌شود. این اتفاق ناخوشایندی است که نمی‌دانم چرا کسی به آن توجه نمی‌کند.

دکتر خاکی تاکید می‌کند: با وجود تمام این موارد ما همچنان با تمام انرژی به کارمان ادامه می‌دهیم و امیدوارم نسل جوان هم بتوانند از آن بهره ببرد و از سطح آگاهی و شناخت بیشتری بهره‌مند شود. بی شک دیدن دانشجویانی که موفقیت‌ به دست می‌آورند باعث دلگرمی است. روز معلم را به تمام همکارانم تبریک می‌گویم و امیدوارم کسانی که توان تغییر در امور مختلف و بهبود کیفیت دارند

صدیقه پاک‌بین: اهمیت آموزش و پرورش پیش از ورود تکنولوژی

صدیقه پاک‌بین رئیس انجمن طراحان مد و لباس و مدرس دانشگاه ضمن تبریک سالروز گرامیداشت مقام معلم به خبرنگار هنر آنلاین، گفت: مهم‌ترین مسئله آموزش و پرورش نیروهای متعهد در حوزه طراحی مد و لباس توجه به زیربنای مواد درسی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌هاست تا سعی شود علاوه بر برنامه‌ریزی از تخصص روز دنیا نیز بهره گرفت.

او افزود: در حوزه طراحی مد، لباس و پارچه لازم است از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های خارج از کشور داشته باشیم تا در این راستا وضعیت آموزش ما دگرگون شود.

پاک‌بین با اشاره به لزوم پیوند دانشگاه و بخش تولید تصریح کرد: واحدهای درسی باید آنچنان به دانشجویان مهارت بخشد تا بتوان شاهد بازخورد علم آنان در فضای کار باشیم و شاید لازمه این امر افزایش ساعات واحدهای کارگاهی در دانشگاه‌ها باشد.

او گفت: درست است که باید در حوزه طراحی مد و لباس با دانش روز دنیا همگام باشیم اما آموزش و پرورش بر ورود تکنولوژی به کشور اولویت دارد.

رئیس انجمن طراحان مد و لباس بر تربیت اساتید خبره در حوزه آموزش طراحی مد و لباس تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از اساتید ماهر که دغدغه به‌روزرسانی دانش خود را دارند از مهم‌ترین نیازهای فضای حرفه‌ای مد و لباس کشور است که شاید لازم است در این زمینه واردات نیرو از خارج از کشور را در دستور کار قرار دهیم.

این هنرمند و مدرس دانشگاه در خاتمه گفت: هویت بخشی در حوزه طراحی مد و لباس در سایه توجه به مسائل بازاریابی، جامعه‌شناسی، برندینگ و استانداردسازی فضای آموزشی محقق می‌شود و امید است همه نهادهای ذی‌ربط برای تحول این فضا و دستیابی به این مهم بسیج شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین