کد خبر: ۳۶۴۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

ولایتی: دلارها را از آمریکا بازپس خواهیم گرفت/واکنش به ناآرامی‌های عراق

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند دو میلیارد دلار پول توقیف شده را از کیسه ملت ایران بردارند.
آفتاب‌‌نیوز :
 یان کوبیش، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق عصر امروز (یک‌شنبه) با علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر و درباره توقیف دو میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده که اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری از جمله آمریکا به حقوق ملتش تجاوز کند. البته ممکن است مثل آن چه اخیرا اتفاق افتاد مدتی طول بکشد تا حقوق خودش را احقاق کند.

وی ادامه داد: همانطور که در مدت بازگرداندن بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار از حقوق حقه ملت ایران موفق شدیم، در این زمینه نیز موفق خواهیم بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هم‌چنین در قضیه ایرباس و جنایتی که آمریکایی‌ها مرتکب شدند و هواپیمای مسافربری ایرانی را سرنگون کردند و نزدیک به 300 نفر از هموطنان ما را مظلومانه به شهادت رساندند جمهوری اسلامی ایران توانست آنان را در محاکم بین‌المللی محکوم کند.

او ادامه داد: راه‌های مشروع کم نیستند که جمهوری اسلامی ایران بتواند حقوق تضییع شده خود را احیا کند و در این زمینه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

ولایتی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که آمریکایی‌ها نمی‌توانند این پولی را که توقیف کرده‌اند از کیسه ملت ایران بردارند و ما این را بازپس خواهیم گرفت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع هم‌چنین درباره تحولات اخیر عراق و جریان مقتدی صدر گفت: هر کار غیرقانونی که در هر کشوری انجام شود ما می‌دانیم که توسط مردم آن کشور با آن برخورد خواهد شد.

ولایتی افزود: در کشوری مثل عراق که مردمی با سابقه تمدن طولانی دارد و در مقاطع مختلف سیاسی نشان دادند که می‌توانند دشمنان خود را از بین ببرند و کشورشان را از مشکلات نجات دهند قطعا هر گروهی بخواهد کار غیرقانونی بکند می‌داند که مردم عراق در مقابل او می‌ایستند.

وی ادامه داد: مردم عراق با هر نوع اخلالگری در امنیت خود و حاکمیت قانون در این کشور مقابله خواهند کرد.

ولایتی با بیان این که بار کج هیچ گاه به منزل نخواهد رسید، افزود: البته مردم عراق از رشد و بلوغ کافی برخوردارند و خودشان پاسخ افرادی را که می‌خواهند از طرق غیرقانونی آرامش‌شان را به هم بزنند خواهند داد.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست‌ها از ابتدای حرکات جریان‌های تکفیری و افراطی در منطقه برای مبارزه با آنان اقدامات جدی و عملی انجام داده و معتقد است حامیان تروریست‌ها در منطقه عواقب و بحران‌های ناشی از این حمایت‌ها را در کشورهای مختلف شاهد خواهند بود.

او ادامه داد: کما این که پیش‌بینی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که آتش تروریست دامن حامیان خود را خواهد گرفت در برخی کشورها به وقوع پیوست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کشورهای مدعی مبارزه با تروریست‌ها باید همانند جمهوری اسلامی ایران اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند.

وی گفت: اعتقاد دارم که از منظر سیاسی عراق در مقطع حساسی قرار دارد و تحولات جدیدی در این کشور رخ داده است.

ولایتی افزود: ما از دموکراسی در عراق قویا حمایت می‌کنیم؛ دموکراسی در این کشور جدید است.

او ادامه داد: در کشوری که سابقه کودتاهای مختلف را تجربه کرده و برخی از کشورهای مخالف دموکراسی در این کشور در تلاش برای برهم زدن معادلات هستند باید تلاش کرد وضعیت فعلی در ایجاد دموکراسی و تشکیل نهادهای حکومتی بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

ولایتی ضمن اظهار امیدواری از این که به‌زودی شاهد آرامش و امنیت در عراق خواهیم بود افزود: همه باید از تمامیت ارضی و وحدت در عراق حمایت کنند؛ چرا که امنیت کشورها در منطقه به یکدیگر وابسته است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن چه در عراق می‌گذرد باید در چارچوب قوانینی باشد که مورد احترام مردم عراق است.

ولایتی افزود: ما معتقدیم با توجه به تلاش مردم عراق و بلوغ سیاسی مردم این کشور آنان قطعا می‌توانند بر مشکلات داخلی فائق آیند. عامه مردم عراق تابع قانون اساسی هستند.

او ادامه داد: هر اتفاقی موجب تضعیف همبستگی ملی مردم عراق شود باید با آن برخورد کرد و هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی عراق دخالت کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران کماکان بر اساس درخواست دولت عراق از هر کمکی که بتواند به دولت و ملت این کشور انجام دهد دریغ نخواهد کرد.

ولایتی با بیان این که مقابله با داعش توسط دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق امر مهمی است خاطرنشان کرد که سازمان ملل و همسایگان عراق با آن موافق هستند و از دولت عراق در این زمینه حمایت می‌کنند تا در برابر تروریست‌ها اتحاد داشته باشند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد آوارگان عراقی که حدود چهار میلیون نفر هستند بتوانند هر چه سریع‌تر به خانه‌های خود برگردند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
باز پس خواهیم گرفت ؟ زحمتش روی دوش روحانی عزیزه شما الکی به نام خودتان نزنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین