کد خبر: ۳۶۵۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴

وزیر دادگستری:بیشترین حمایت از حقوق شهروندی دراین دولت انجام شده است

وزیر دادگستری گفت: بیشترین حمایت از حقوق شهروندی از جمله حقوق مالكیت ادبی و هنری در این دولت انجام شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار حقوقی ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی روز دوشنبه در ششمین همایش ملی حقوق مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران برگزار شد، افزود: كشور در حوزه تولیدات علمی، فكری و خلاقیت‌های ذهنی گام‌های مهمی برداشته است و طبق آخرین آمار در زمینه پیشرفت علمی، رتبه‌ پانزدهم را در دنیا كسب كرده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه تبدیل علم و فن به محصولات صنعتی و محصولاتی كه برای رفاه اجتماعی جامعه مفید و موثر است هم گام‌های خوبی برداشته ایم و اقتصاد دانش بنیان با پشتوانه علمی روند رو به رشدی را دارد.
وزیر دادگستری تاكید كرد:البته دولت هم اهتمام لازم را در این زمینه داشته است و امسال، بودجه‌ مناسبی را برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شده است كه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب كرد.

پورمحمدی با بیان این كه خوشبختانه بنگاه های اقتصادی و تولید علم توسط استاد های فن و دانشجویان تحصیلات تكمیلی ثبت می شود، افزود: طبق اعلام سازمان ثبت، ثبت این شركت‌ها از رشد خوبی برخوردار است و این عرصه‌ با حمایت‌های حقوقی جایگاه مناسبی را در جهان پیدا كرده‌ است.
وی گفت:‌ دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی و شخصیت‌هایی كه در كشورهای دیگر شركت‌هایی را ثبت می‌كردند، حقوق مالكیت فكری‌ بود كه خوشبختانه با حمایت از این حقوق در ایران بسیاری از ایرانیان فعال در خارج از كشور در زمان حاضر همه فعالیت‌ها یا بخشی از آن را به داخل كشورمان منتقل كردند.

پورمحمدی اظهاركرد: كشور در عرصه‌ صنعتی گام‌های مهمی برداشته و فضای پس از برجام هم این موفقیت را دو چندان كرده است و محققان خارجی به صورت مستقل و یا مشاركت با ایرانی ها می خواهند از این فضا استفاده كنند.
وزیر دادگستری ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌های قابل اعتنایی كه توسط موسسات معتبر بین‌المللی انجام شده است، فضای جمهوری اسلامی در عرصه‌ اقتصاد و توسعه‌ اقتصادی جزو كشورهای بسیار مساعد است و رفت و آمد‌ها به داخل كشورمان پیام روشنی دارد و نشان می‌دهد كه فضای ایران و بستر آن مساعد برای سرمایه‌گذاران بوده است.

** یكی از مسایل مهم بحث حقوق مالكیت فكری است

پورمحمدی گفت: یكی از مسایل مهم بحث حقوق مالكیت فكری است و كشور ما از قانون تجارت دقیق و محكمی برخوردار است كه در تجدید نظر و ویراستاری نهایی این قانون در صددیم ، قانون كامل و متناسب تری برای فضای جدید ایجاد كنیم.
وی ادامه داد: حقوق مالكیت فكری عرصه بسیار گسترده ای را در عرصه های صنعتی، اختراعات، ابتكارات و از جمله مسایل ادبی، علمی و هنری به خود اختصاص داده است.
وزیر دادگستری فضای مجازی را ركن ركین این ابتكارات و تبادل داده ها خواند و افزود: اگر در این محیط بخواهیم به شكل مطلوب شاهد رشد و شكوفایی تولیدات علمی باشیم باید حوزه مالكیت فكری را به خوبی تبیین كنیم.

** تلاش دولت برای برخورداری از قانون مالكیت فكری
وزیر دادگستری با بیان این كه دولت در بحث مالكیت صنعتی ، ادبی و هنری لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی فرستاده است، خاطرنشان كرد: دولت این لایحه را به صورت بخش بخش، تصویب و به مجلس فرستاد تا پس از تصویب از قانون مالكیت صنعتی، ادبی و هنری برخوردار شویم.
وی با انتقاد از كپی رایت و نمونه برداری ها در عرصه های مختلف صنعتی و ادبی، هنری در كشور گفت: در مالكیت صنعتی و حوزه فناورانه نمونه برداری ها مشكل و پیچیده است ولی آنجا هم قوانین محكمی را می خواهد.
پورمحمدی در ادامه با بیان این كه در مالكیت ادبی، هنری كپی برداری راحت تر انجام می شود، تصریح كرد: پیگیری و شكایت مالكان آثار ادبی و هنری در این حوزه به خاطر هزینه های آن بسیار مشكل است و بنابراین این قشر از جامعه به حمایت بیشتری نیاز دارند.

** محرومیت كشور از ارزش افزوده با ثبت محصولات هنری در خارج
وزیر دادگستری یكی از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از حقوق تولید كنندگان ادبی، هنری خواند و افزود: این تولید كنندگان علاوه بر این كه نیاز به حمایت در بحث تولید دارند در زمینه برخورداری از حقوق مرتبط به آن نیز به حمایت نیاز دارند.
وی تاكید كرد: اگر آنها بخواهند به خاطر مشكلاتی مانند كپی رایت در كشور، تولیدات خود را در خارج از كشور ثبت كنند، كشور از ارزش افزوده این محصولات محروم خواهد شد.
پورمحمدی از وزارت ارشاد خواست تا با تشكیل یك واحد حقوق و پشتیبانی مالی از صاحبان آثار ادبی، علمی، آنها را در احقاق حق خود كمك كند؛ در هر جامعه ای كه حقوق شهروندان محترم نگاه داشته شود، فضای آن جامعه سالم، آرام، مطمئن و روبه رشد خواهد بود.
وزیر دادگستری با بیان این كه بحث حقوق شهروندی و حمایت عمومی از این عرصه جزو رسالت این وزارتخانه است، گفت: در این وزارتخانه برای احقاق این حق معاونت حقوق شهروندی ایجاد كرده ایم.

**فضای مجازی انفجاری برای تولیدات و تبادل اطلاعات است
پورمحمدی شرط برخورداری از امكانات فضای مجازی را آموزش فعالان این عرصه خواند و تاكید كرد: بحث آشنایی با قوانین در این عرصه با توجه به این كه فضای مجازی در حال حاضر انفجاری برای تولیدات ادبی و هنری و تبادل اطلاعات محسوب می شود، ضروری است.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیت دبیرخانه شورای فضای مجازی در كشور و اشراف این دبیرخانه بر این حوزه شاهدیم كه این حوزه در حال پوست اندازی است و امیدواریم بتوانیم در این عرصه حمایت حقوقی لازم را انجام دهیم.
ششمین همایش ملی مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز دوشنبه 13 اردیبهشت با حضورعلی جنتی و مصطفی پورمحمدی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی كشور و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در سازمان اسناد و كتابخانه ملی در حال برگزاری است.این همایش یك روزه است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین