کد خبر: ۳۶۶۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

کاهش آمار سزارین تا 40 درصد در فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز وعده داد که تلاش‌های برنامه‌ریزی شده، زمینه کاهش آمار زایمان‌های با روش سزارین در استان فارس را تا پایان امسال، تا 40 درصد کاهش دهد.
آفتاب‌‌نیوز : محمدهادی ایمانیه در آیین تجلیل از ماماهای نمونه استان فارس، گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت جریان یکسان شدن تعرفه زایمان طبیعی با تعرفه سزارین در دستور کار دولت قرار گرفت که تدابیر اندیشیده شده موجب کاهش آمار سزارین در همه کشور و به ویژه استان فارس شد.

وی با بیان اینکه فارس طی سال‌های قبل بالاترین آمار سزارین در کشور را داشت، کسب رتبه نخست کاهش سزارین در سال 94 را یادآور و متذکر شد: استاندارد بین المللی سزارین بین 15 تا 20 درصد است، اما در فارس 68 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام می‌شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با تلاش و کمک استادان دانشگاه، متخصصان زنان، ماماها، پرستارها و رسانه‌ها، سال گذشته آمار سزارین در فارس از 68 درصد به 50 درصد کاهش پیدا کرد.

ایمانیه همچنین از تلاش برای کاهش آمار سزارین در فارس تا 40 درصد در سال 95 خبر داد و گفت: طرح توجه به زایمان اولی‌ها برای کاهش آمار سزارین ابتکاری بود که برای نخستین بار در شیراز مطرح شد و در سطح کشور مورد پذیرش قرار گرفت، توسعه مراکز زایمان طبیعی، مراکز زایمان فیزیولوژیک و مراکز زایمان بدون درد، از دیگر کارهای خوبی بود که در سطح کشور و استان فارس انجام شد.

وی ادامه داد: با اعتباراتی که از وزرات بهداشت گرفته‌ایم، در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در فارس، که در آنها زایمان انجام می‌شود، در حال راه اندازی مراکز LDR هستیم که تعدادی از این مراکز راه اندازی شده و امیدواریم تا نیمه نخست سال، این هدف به صورت کامل تحقق یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ها، بانوان می توانند در کنار همسر خود زایمان طبیعی انجام دهند و در واقع این امر احساس آرامش بیشتری به مادر می دهد تا در محیطی آرام تر زایمان داشته باشند و تجربه خوبی از یک زایمان طبیعی فیزیولوژیک برای آنان ایجاد شود.

ایمانیه از افزوده شدن 150 ماما به بیمارستان ها و مراکز ارایه خدمات سلامت به بانوان باردار در راستای افزایش اشتغال ماماها خبر داد و اضافه کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای افزایش جمعیت، در سال 94 10 هزار زایمان بیشتر از سال 93 داشتیم و استان فارس در این زمینه هم تلاش بسیاری داشت، تلاش و عملکرد دانشگاه در این زمینه می تواند برای مردم سودمند و مفید باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش ماماها، نسلی که متولد می شوند در دستیابی بیشتر کشور به سمت پیشرفت و رسیدن به مدینه فاضله ای که پیامبر اکرم(ص) به آن اشاره کرده اند، موفق باشیم.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این مراسم با اشاره به آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت و سیاست های نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت، ارتقای سلامت مادران، افزایش جمعیت و افزایش بارداری بود.

عبدالخالق کشاورزی در خصوص اتاق های LDR گفت: LDR به مکان هایی در زایشگاه ها گفته می شود که هر مادر در فضایی با امکانات رفاهی و بهداشتی جداگانه از تخت های بستری استفاده می کند و جایگزین محیط های قبلی که بزرگ بود و حریم خصوصی بیمار رعایت نمی شد، شده است.

وی اضافه کرد: زایمان فیزیولوژیک شرایطی است که برای بیمار فراهم می شود تا با آب درمانی و استفاده از وسایل ورزشی، زمینه زایمان طبیعی را فراهم کنیم تا کمتر نیاز به سزارین باشد.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه ادامه داد: تمامی بیمارستان ها، مراکز درمانی شهرستان ها و مراکز آموزشی درمانی که در شیراز هستند و در حوزه زنان و زایمان فعالیت می کنند، موظف هستند تا پایان سال، ایجاد و توسعه بخش های LDR در زمینه زایمان طبیعی، امکان انجام زایمان فیزیولوژیک و هتلینگ را به اتمام برسانند.

کشاورزی یادآور شد: زایمان بدون درد یکی از مراحل و مکانیزم هایی است که به زایمان طبیعی مادران کمک می کند و می توانیم با داروهایی که درد را از بین می برد و یا استفاده از بیهوشی، زایمان انجام شود.

استقبال از زایمان بدون درد با افزایش آگاهی مادران

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این آیین با معرفی روش های جدید زایمان، گفت: زایمان بی درد، استفاده از روش هایی برای کاهش درد زایمان شامل ماساژ درمانی، رایحه درمانی، استفاده از روش های دارویی و غیردارویی است.

ثریا شفیعی با بیان اینکه این روش در بسیاری از بیمارستان های فارس استفاده می شود و باعث ایجاد حس آرامش در مادران می شود، افزود: در دوران بارداری به مادران و همسران آن ها آموزش هایی داده می شود و مادر با این آموزش ها در اتاق های LDR با حفظ حریم خصوصی مادر و حفظ ارزش های مربوطه، احساس آرامش می‌کند.

به گزارش ایسنا، شفیعی گفت: در زایمان به روش طبیعی، مادر پس از زایمان می تواند نوزاد را در آغوش بگیرد و شیر بدهد، می تواند راه برود، آسیب های ناشی زایمان مانند چسبندگی و خونریزی در زایمان طبیعی بسیار کمتر اتفاق می افتد و حتی مرگ و میر مادران در زایمان طبیعی بسیار کمتر از روش سزارین است، البته سزارین در مواردی که دلایل خاص و علمی داشته باشد، بی مورد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین