کد خبر: ۳۶۷۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
جنگ‌ بزرگ‌ رسانه‌ای پکن و غرب

افشای اظهارات جنجالی ملکه‌ انگلیس علیه چین/انتقاد شدید رسانه‌های چینی از انگلیس/ماجرا چه بود؟

در پی انتشار اخبار گسترده از انتقادهای ملکه انگلیس از برخورد ماموران و مسئولان چینی با تیم امنیتی لندن در جریان سفر سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به انگلستان، جنگ بزرگ رسانه‌ای غیرعلنی طرفین به یک نبرد آشکار تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بیشتر رسانه های غربی امروز پنجشنبه عنوان های نخست خبری خود را به این موضوع اختصاص دادند که ملکه انگلیس که به ندرت در ملاء عام اظهار نظر می‌کند آشکارا چین را مورد انتقاد قرار داده و مسئولان این کشور را در ارتباط با آن سفر، «بی‌نزاکت» توصیف کرده است.

اظهارات مرتبط با ملکه الیزابت ظاهرا دو روز قبل در جریان جشنی به مناسبت نودمین سالگرد تولد وی در کاخ «باکینگهام» انگلستان با «لوسی دوروسی» مقام ارشد امنیتی پلیس که مسئولیت امنیتی سفر «شی جین پینگ» به انگلیس را بر عهده داشت، مطرح شده است.

ملکه می‌گوید رفتار چینی ها با سفیر این کشور در پکن غیرمودبانه بوده و «دوروسی» هم تاکید کرده که آنها بعضا نشست را ترک و تهدید کرده‌اند که سفر «شی» انجام نخواهد شد.

ظاهرا ملکه انگلیس در این گفت وگو که بخشی از آن توسط یکی از فیلمبرداران حاضر در مراسم ضبط شده، به «دوروسی» به عنوان مسئول برقراری امنیت در جریان سفر «شی» به لندن لقب «بدشانس» داده است.

اگرچه وزارت امور خارجه چین سعی کرد از زاویه دیپلماتیک به این موضوع نگاه کرده و آن را به شکلی نادیده بگیرد و نهایتا در بیانیه‌ای اعلام کند «این سفر به اذعان مسئولان دو کشور موفق بوده است»، اما این باعث نشد تا روزنامه ارگانی حزب حاکم چین به رسانه های غرب نتازد.

«گلوبال تایمز» که از صریح الهجه‌ترین رسانه‌های گروهی چین به حساب می آید و دیدگاه های دولتمردان این کشور را منتشر می کند، ‌امروز نوشت: کشورهای غربی تمدن‌ساز شدند و به بشر خدمات زیادی کردند، اما به همان نسبت رسانه‌های این کشورها مخرب بوده و به بشریت جفا کرده‌اند.

این نشریه می‌افزاید که غرب در دوران مدرن به توسعه در قلمروهای مختلف کمک کرده و تمدن درخشان نوسازی را رقم زده است اما ظاهرا رسانه‌های غربی نمی‌خواهند دست از بربریت و عقب‌ماندگی بردارند.

«گلوبال تایمز» با اشاره به دامن‌زدن این رسانه‌ها به اظهارات ملکه انگلیس و تلاش آنها برای زیر سئوال بردن تمدن کهن چین آورده است: آنچه امروز در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، مشتی از گزارش‌ها و اخبار و شایعات غیردوستانه و غیرحرفه‌ای است که تلاش‌ها و انگیزه‌هایی در ورای آنها نهفته است.

این نشریه که در روزهای اخیر بارها گزارش‌هایی در مخالفت با ورود انگلیس به مسائل و اختلافات دریای جنوبی چین منتشر کرده و از لندن خواسته است در این مسیر با آمریکا همراه نشود، در گزارش امروز خود به شدت به رسانه‌های غربی تاخته و آنها را مانع بزرگ بهبود روابط کشورها دانسته است.

برخورد این نشریه چینی با رسانه‌های غربی مشتی از نمونه خروارها رویارویی میان چین و کشورهای غربی است که بویژه یکی از اصلی‌ترین محورهای آن گزارش‌های طرفین در باره متهم ساختن هم در نظامی کردن منطقه دریای جنوبی بوده است.

ارگان رسمی حزب حاکم چین همچنین در گزارش خود به شدت از انگلیس انتقاد کرده و آورده است که حتی در میان کشورهای غربی، انگلیس بیش از دیگران زیر و بم خود را نشان می دهد و خود را به نمایش می گذارد. 

روزنامه نوشته است: البته اگر آنها این بار زیر و بم کار را تعمدا فاش کرده اند، بدانند که هم جفا نموده و هم گستاخی کرده اند.

به گزارش ایرنا، در جریان سفر اکتبر سال گذشته میلادی «شی جین پینگ» به انگلستان، طرفین قراردادهایی به ارزش 61 میلیارد و 600 میلیون دلار امضاء کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین