کد خبر: ۳۶۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
سناریو قانون‌شکنی در بازار کار هر روز تکرار می‌‌شود؛

بارهای سنگین بر دوش کارگران کوچک

طی سال‌های اخیر بازار کار نیز مانند سایر بخش‌ها دچار رکود و البته بحران بسیار سنگین بود. از نرخ دستمزدهای بسیار پایین تا نبود فرصت‌های شغلی متناسب با ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حتی نبود فرصت‌ کاری و شغل همگی از مشکلات این بازار محسوب می‌شود، اما در این میان کودکان کار یا کارگران نوجوان بر وضعیت بحران‌زده بازار کار می‌افزایند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس ماده 79 قانون کار، به کار گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است و حتی افراد دارای سن 15 تا 18 سال نیز کارگر نوجوان نامیده می‌شوند که باید شرایط کاری آنها متفاوت‌تر از افراد عادی در نظر گرفته شود. با این حال، روزانه شاهد فعالیت بسیاری از افراد دارای سنین پایین در مشاغل مختلف هستیم که جز زیر سوال بردن قانون برای ممنوعیت کار آنها به علت شرایط سنی، کارهای سخت و زیان‌آور نیز برای تصدی سپرده شده‌اند.

به کار گماردن این افراد عموما با هدف هزینه‌کرد کم‌تر و پایین‌تر از دستمزد مصوب وزارت کار از سوی کارفرماست. 812 هزار تومان دستمزدی که در صورت دریافت تمام و کمال آن باز هم کفاف زندگی و معیشت ماهانه کارگر را نمی‌دهد.

روزانه حقوق بسیاری از نوجوانان و کودکان کار در سایه خلاء نظارت نهادهای مسئول لگدمال می‌شود و فریاد جامعه کار نیز همچنان به جایی نمی‌رسد. هر چند دلایل انتخاب کار از سوی افراد دارای سن پایین باید عمیقا ریشه‌یابی شود، در این میان حداقل باید کمی انصاف برای رسیدن به دستمزد عادلانه خرج شود.

سیارمه: آمار اشتغال نیروی کار با سن کم بالاست

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در گفت‌وگو با آنا با تاکید بر اینکه هیچ آمار دقیقی از تعداد افراد شاغل دارای سن کم‌تر از 15 و 18 سال در دست نیست، گفت: اشتغال افراد زیر 18 سال و بعضا 15 سال به وضع اقتصادی و معیشتی کشور بستگی دارد اما باید گفت بیکاری در جامعه بیداد می‌کند و آمار در این بخش بالاست.

علی‌اکبر سیارمه با بیان اینکه عموما خانوارهای بدون سرپرست و یا بدسرپرست کوکان خود را چه پسر و چه دختر بر سر کار می‌فرستند، افزود: در برخی مشاغل مانند کوره‌پزخانه‌ها شاهد تصدی کار از سوی کودکان کم‌تر از 10 سال نیز بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کارگاه‌های غیر رسمی کارفرماها برای کم کردن هزینه دستمزد و تولید خود نسبت به استخدام افراد دارای سن کم اقدام می‌کنند که با توجه به تفاوت فاحش میزان دستمزد کارگران رسمی و غیررسمی عموما بسیاری از صاحبان کار به این موضوع گرایش نشان می‌دهند.

سیارمه ادامه داد:‌ شاید تغییر اوضاع اقتصادی کشور چندان در دید مردم ملموس نباشد، با توجه به بهبود نسبی اوضاع می‌توان گفت روند به‌کارگیری شاغلان دارای سن کم امسال رشدی نداشته است. هر چند این روند صعودی تنها متوقف شده است، هنوز کاهشی در آن مشاهده نمی‌شود.

کار تابستانی هم غیرقانونی است

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه قانون کار باید مشمول افراد حتی با یک روز اشتغال نیز شود، بیان کرد: بر اساس قانون کار فعالیت و اشتغال افراد کم‌تر از 15 سال سن ممنوع است بنابراین این امر مشمول کار‌های تابستانه نیروی کار کم‌تر از 15 سال نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمان تصدی وزرای کار دولت گذشته، احیا روابط استاد و شاگردی بسیار پیگیری شد اما در آن زمان نیز شرایط سخت کاری برای این افراد با توجه به دور بودن آنها از مزایای قانونی گوشزد شد و اکنون نیز باید گفت که به کار گماردن افراد دارای سن پایین با توجه غیرقانونی بودن آن و از همه مهم‌تر شرایط سخت کاری و دستمزد پایین عادلانه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین