کد خبر: ۳۶۸۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

آنچه در افتتاحیه خبرگان پنجم رخ خواهد داد

مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی ساعت نه صبح روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه در محل مجلس قدیم برگزار می‌شود که مطابق ماده چهاردهم آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، هیئت رئیسه سنی اداره مراسم و انتخاب ریاست دائم این مجلس را برعهده خواهند داشت.
آفتاب‌‌نیوز : ترکیب چهارنفره هیئت رئیسه سنی پنجمین دوره مجلس خبرگان، برابر با آیین‌نامه متشکل از کهن‌سالترین اعضای این مجلس به عنوان رئیس و نایب رئیس از یک‌سو و دو تن از جوانترین اعضایش به عنوان منشی از سوی دیگر است و به این ترتیب آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی، نماینده مردم تهران و متولد سال 1302 عنوان رئیس، آیت‌الله ابراهیم حاج ‌امینی دیگر نماینده مردم تهران با 92 سال سن به عنوان نائب رئیس و نیز حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدر الساداتی نماینده مردم هرمزگان و متولد سال 1363 به همراه حجت‌الاسلام احمد پروایی نماینده مردم گیلان با 34 سال سن به عنوان منشی، هیئت رئیسه سنی مجلس خبرگان را تشکیل می‌دهند.

جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز خواهد شد و سپس اعضای هیئت رئیسه سنی خود را برای انجام مراسم تحلیف آماده می‌کنند، مراسمی که در آن تک‌تک نمایندگان سوگند یاد خواهند کرد که در ایفای «وظیفه سنگین تشخیص و معرفی بهترین فرد برای مقام والای رهبری امت، خود را در پیشگاه مقدس خداوند و در برابر ملت غیور ایران»، مسئول بدانند و «کوچکترین مسامحه و خیانت را روا ندارند».

پس از مراسم تحلیف و سخنرانی ریاست سنی مجلس،‌ جلسه به صورت غیرعلنی ادامه خواهد یافت و هیئت رئیسه سنی بلافاصله شرایط را برای انتخاب هیئت رئیسه دائم (متشکل از رئیس، دو نایب رئیس، دو منشی و دو کارپرداز اجرایی و فرهنگی) فراهم می‌کنند.

شیوه انتخاب رئیس، با رأی اکثریت مطلق حاضران و انتخاب نایب رئیسان، منشیان و کارپردازان، هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و به صورت مخفی انجام خواهد شد و در صورتی که در انتخاب رئیس در مرحله نخست، اکثریت مطلق حاصل نشود، از بین دو نفری که بیشترین رأی را کسب کرده اند، با رأی گیری مجدّد و اکثریت نسبی، رئیس، انتخاب می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان، علاوه بر اداره جلسات این مجلس، بر کلّیه امور اداری، مالی، استخدامی و سازمانی آن نیز نظارت دارد و موظف است در ارتباطی منظَّم با رهبری، شرایط را برای انجام دادن وظایف مجلس خبرگان آسان کند. وی، مصوَّبات قانونی مجلس خبرگان را امضا و به مراجع ذی ربط ابلاغ می کند و موظف است گزارشی سالانه از عملکرد و اقدامات هیئت رئیسه را به اعضای مجلس خبرگان ارائه کند.

به گزارش ایسنا، پس از انتخاب هیئت رئیسه دائم، کمیته 5 نفره‌ای برای تنظیم محورهای بیانیه پایانی اجلاس خبرگان مشخص خواهد شد و درنهایت با انتخاب اعضای کمیسیون های شش گانه مجلس خبرگان (شامل کمیسیون اصل 108 قانون اساسی، امور مالی و اداری، اصل 107 و 109 قانون اساسی، سیاسی – اجتماعی، تحقیق موضوع اصل 111 قانون اساسی و کمیسیون بررسی راه های پاسداری و حراست از ولایت فقیه) جلسه غیرعلنی خبرگان روز 5 خرداد به پایان خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین