کد خبر: ۳۶۸۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

83 میلیون ایرانی در دنیا زندگی می‌کنند

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها گفت: دوسوم جمعیت کشور جوان است بنابراین لازم است در زمینه‌هایی مانند نظام بودجه‌ریزی به آنان توجه شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین علی امیری در مراسم روز ملی جمعیت که امروز در سازمان ثبت احوال برگزار شد، افزود: سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف ارتباط معناداری با سیاست‌های کلی جمعیت دارد و با اجرای این سیاست‌ها به شکل یک منظومه واحد می‌توان رشد جمعیت را تسریع کرد. در سال‌های گذشته دستگاهی متولی رصد وضعیت جمعیت نبود اما در حال حاضر خوشبختانه سازمان ثبت احوال کشور در این زمینه فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: تقویت پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور و تشکیل شورای راهبردی از سیاست‌های وزارت کشور در زمینه جمعیت بوده است و با اقدامات انجام شده در حال حاضر شورای راهبردی سیاست‌های جمعیتی در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در سال‌های اخیر یکی از مسایل مورد توجه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان موضوع جمعیت بوده است.

امیری با اشاره به بحث‌های مربوط به جمعیت گفت: این بحث‌ها ریشه تاریخی و قدیمی دارند و همواره در بحث‌های فلسفی در طول تاریخ به موضوع جمعیت پرداخته شده است، البته این مساله مطرح است که آیا جمعیت عامل توسعه است یا عقب‌ماندگی؟ عده‌ای معتقدند که افزایش جمعیت موجب چالش‌های زیست‌محیطی مانند از بین رفتن تنوع زیستی و فرسایش خاک می‌شود.

وی اضافه کرد: هر سال بیش از 95 میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود. در واقع هر روز بیش از 260 هزار نفر هر دقیقه 180 هزار نفر و هر ثانیه سه نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود. از سال 1950 تا 2000 جمعیت جهان از 2.5 میلیارد به 6 میلیارد نفر افزایش یافته است. براساس پیش‌بینی مجامع بین‌المللی در سال 2025 جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر می‌رسد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با اشاره به روند افزایش جمعیت ایران گفت: پیش از جنگ تحمیلی نرخ رشد جمعیت 3.8 درصد بود اما پس از پایان دفاع مقدس، این روند به 1.4 تا 1.8 درصد کاهش یافت ولی به علت قرار گرفتن متولدین دهه 60 در سنین ازدواج و فرزندآوری جمعیت کشور در دهه 80 همچنان افزایش یافت. در حال حاضر بالغ بر 83 میلیون ایرانی در کل دنیا زندگی می‌کنند.

امیری تاکید کرد: بدون شکل افزایش جمعیت نیازمند تامین مسکن آموزش، اشتغال، افزایش راه‌های ارتباطی است؛‌ البته برخی از افراد معتقدند که افزایش جمعیت یک تهدید است چراکه منابع تجدیدپذیر فرصت لازم برای احیاء به علت مصرف بی‌رویه پیدا نمی‌کنند. در مقابل عده‌ای معتقدند که جمعیت عامل امنیت، ثبات و رشد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: براساس یک دیدگاه، جمعیت عامل توسعه است؛ در این جهت اهداف کلانی تدوین می‌شود و حتی ممکن است مردم به خاطر کاهش جمعیت مورد ملامت قرار بگیرند، اما در مقابل دیدگاهی وجود دارد که روند افزایش جمعیت را کنترل و حتی برای دستیابی به این هدف، سیاست‌های ناگهانی را اجرا می‌کنند. در ایران ناکارآمدی هر دو دیدگاه به اثبات رسیده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با بیان اینکه افزایش جمعیت به خودی خود عامل توسعه یا عقب ماندگی نیست، گفت: لازم است موضوع جمعیت در کانون سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. شناخت جمعیت یک موضوع چند وجهی است بنابراین صاحبنظران اجتماعی، جامعه‌شناسان و استادان نیز باید درباره آن بحث کنند.

امیری اضافه کرد: جمعیت فاقد دانش، اشتغال و سلامت و تهی از معنویت نه فرصت است و نه عامل قدرت. بعد کیفی جمعیت امر مهمی است.

وی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده گفت: خانواده به عنوان قدیمی‌ترین نهاد با ورود به دنیای صنعتی و مدرن، دستخوش تحولات بسیاری در کشورهای دنیا شده است، این هسته مرکزی ساخت و تربیت نسل آینده هیچ‌گاه اهمیت و نفوذ خود را حتی در جوامعی که تبلیغ سوء علیه آن می‌کنند از دست نداده است و این جوامع به اهمیت وجود و دوام خانواده واقف هستند نه تنها به اهمیت خانواده در دین اسلام سفارش شده، بلکه خانواده از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشرفت و توسعه جامعه در گروی پیشرفت خانواده است. ما باید آسیب‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و این موضوع لازم است جزو اولویت‌های کشور قرار گیرد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها افزود: نرخ باروری که در دهه 60 و اوایل دهه 70، 6 فرزند بود کاهش یافته است و متاسفانه شاهد افزایش سن ازدواج و تشکیل خانواده هستیم. براساس آمارهای موجود در سال 94 میانگین سن ازدواج مردان 28.5 و میانگین سن ازدواج دختران 23.8 بوده است.

امیری در پایان گفت: در برنامه ششم توسعه توجه به سیاست‌های جمعیتی مدنظر قرار گرفته شده است و امیدواریم مجلس دهم در تصویب برنامه ششم به موضوع جمعیت به عنوان موضوعی قابل توجه در قانون‌گذاری توجه کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
از جمعیت 10 میلیونی سوءد 2 میلیون نفرشون ایرانی هستن اونوقت چطور میگید 83 میلیون ایرانی پس اونایی که تو آمریکا و استرالیا و کشورهای اروپایی هستن چی؟!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین