کد خبر: ۳۷۰۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

وضعیت کنونی ایران مثل بلژیکِ 26 سال پیش است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به کشورهای کهن که قابلیت اهل منطقه‌ای از کشور بودن را دارند، گفت: امروزه ما با تحقیر و تقلیل سعی داریم تا همچون کشورهای بی‌تمدن، شهروند داشته باشیم و این در حالی است که همین کشورها خواستارند تا برای خود تمدنی دست‌وپا کنند تا به‌واسطه‌ی آن به مفهوم اهلیت برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
 «سید محمد بهشتی» در همایش ملی توسعه‌ی محله‌های شهری ‌اظهار کرد: در سفر به بلژیک، دریافته‌ام که بافت تاریخی این شهر بسیار زیبا و خوب احیا شده و این در حالی است که تا پیش از مدت‌زمان 26 ساله‌ی احیا مسئولان این شهر را تخریب می‌کردند.

وی افزود: وضعیت کنونی ما با بلژیک 26 سال پیش مشابه است و هنوز جای امیدواری دارد که اگر از هم‌اکنون بخواهیم می‌توانیم شهر را از این وضعیت خارج کرده و بافت تاریخی را دوباره احیا کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بدون اغراق 90 درصد توسعه‌های شهری با نیت خیر اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در اثر رشد بی‌رویه‌ی شهرها، اقدامات نسنجیده و سیاست‌های نادرست شهر را به لحاظ معنایی تقلیل داده‌ایم.

بهشتی یادآور شد شهر لباسی به قامت مدنیت است و زمانی که مدنیت محقق شود، در پی آن اقتصاد شهر پدید خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه شهر و روستا با یکدیگر تفاوت ماهیتی دارند گفت: در صورت تقلیل شهر یا تقلیل روستا، دیگر تفاوتی بین آن‌ها باقی نمانده و باید از تقلیل شهرها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: محله، به عنوان کوچک‌ترین واحد مدنیت به لحاظ اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود که هر محله دارای جایگاه و نقش مربوط به خود است.

بهشتی حفظ بافت‌های قدیمی را یکی از مقوله‌های مهم در توسعه‌ی محله‌های شهری دانست و خاطرنشان کرد: باید با تعامل و مشارکت ساکنان محله‌های شهری در راستای احیای بافت‌های قدیمی شهر گام برداریم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تغییر در مکان، نقل‌ و انتقال ساکنان محلات در مدت کوتاه هویت محله‌ها را دچار تغییر و تحولات می‌کند، افزود: این مسئله بررسی و آسیب‌شناسی جدی را می‌طلبد.

وی برگزاری همایش‌های تخصصی و استفاده از توانایی‌های کارشناسان در حوزه‌ی حفظ بافت‌های قدیمی را مؤثر خواند و گفت: تحقق این مهم تقویت هویت محله‌های شهری را به همراه دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین