کد خبر: ۳۷۱۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵

ناسا حفره بزرگ خورشیدی تاجی را به تصویر کشید

اخیرا ناسا ویدئوی کوتاهی از تصاویر مخابره شده توسط ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی منتشر کرده است. این ویدیو تصاویری از پدیده حفره‌های خورشیدی را به تصویر می‌کشد با نام حفره‌های تاجی نیز شناخته می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از GizMag، شاید فکر می‌کنید خورشید تنها یک الگوی آب و هوایی دارد، که باعث تاول زدن می‌شود و احتمال مسمومیت تشعشعی را هم به همراه دارد، اما در واقع این توپ آتشین می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از پدیده‌های آب و هوایی کمتر شناخته شده در سطح خورشید حفره‌های تاجی است؛ مانند حفره بزرگی که اخیرا در رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا مشاهده شد و در هفته جاری در ویدیوی کوتاهی از آژانس فضایی منتشر شد.

ناسا می‌گوید: «حفره‌های تاجی مناطق کم‌تراکم اتسمفر خورشید هستند که به عنوان تاج خورشید یا «corona» شناخته می‌شود. از آنجایی که این حفره‌ها شامل مواد خورشیدی کمی هستند، دمایی پائینتر دارند و در نتیجه تاریک‌تر از مناطق اطرافشان به نظر می‌رسند. حفره‌های تاجی در انواع خاصی از نور ماورای بنفش قابل مشاهده هستند که معمولا به چشم ما نامرئی هستند اما برای مشاهده راحت‌تر در اینجا به رنگ بنفش درآمده‌اند. این حفره‌ها همچنین در طول موج اشعه ایکس نیز قابل مشاهده هستند».

با وجود این که مشخص نیست چه چیزی باعث می‌شود تا حفره‌های تاجی روی خورشید ظاهر شوند اما مشخص شد که این لکه‌ها منبع یک باد خورشیدی بسیار سریع هستند. این باد می‌تواند تا سه بار سریع‌تر از بادهای خورشیدی دیگر که از بخش‌های دیگر خورشید سرچشمه می‌گیرند، بوزد. باد خورشیدی جریانی از پلاسما است که حاوی ذرات باردار پرتاب‌شده از خورشید می‌شود.

وقتی چنین جریانی با میدان مغناطیسی زمین تماس پیدا می‌کند، قادر به ایجاد توفان‌هایی است که منجر به نتایج دلپذیری مانند شفق شمالی یا نتایج مخربی مانند اخلال در منابع برق و ارتباطات می‌شود. در طی حداقل خورشیدی، دوره تقریبی 11 ساله که در آن خورشید نسبتا آرام بود، حفره‌های تاجی در نزدیکی قطب‌های خورشیدی ظاهر شدند؛ مانند حفره جدیدی که مشاهده شده است.

این امر کاملا منطقی است چراکه این ویدئو از عکس‌های گرفته شده توسط رصدخانه دینامیکی خورشیدی در اویل ماه مه ساخته شده است و ما در حال حاضر روی سرازیری از یک حداکثر خورشیدی قرار داریم که در سال 2013 به اوج خود رسید و نسبتا هم ضعیف بود.

رصدخانه دینامیکی خورشیدی در سال 2010 به فضا پرتاب شد و متشکل از یک سری از ابزار خاص می‌شود که به صورت ویژه برای رصد خورشید طراحی شده‌اند. این ماهواره از زمانی که در مدار دور زمین مستقر شد، عکس‌های حیرت انگیزی را مخابره کرده است.

ویدئوی بالا تصاویری از حفره‌های تاجی را نشان می‌دهد که به مجموعه عکس‌های قابل توجهی که رصدخانه دینامیکی خورشیدی در طی این دوره از عزیزترین و نزدیک‌ترین ستاره به زمین مخابره کرده است، افزوده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین