کد خبر: ۳۷۲۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸

داعش ده‌ها نفر از اعضایش را به ظن جاسوسی اعدام کرده

خبرگزاری آسوشیتدپرس از اعدام ده‌ها نفر از اعضای داعش به فرمان سران این گروه از بیم جاسوسی آن‌ها خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که گروه تروریستی داعش ده‌ها نفر از نیروهای خود را به ظن جاسوسی و افشا اصرار درون‌سازمانی، اعدام کرده است.

بنا بر این گزارش، این اقدام پس از آن صورت گرفته است که «ابو الهیجاء التونسی» از فرماندهان ارشد داعش در یک حمله هوایی در شمال سوریه کشته شده است.

در پی مرگ وی، سران داعش به این نتیجه رسیده‌اند که جاسوس‌هایی داخل این گروه وجود دارند که اطلاعات فرماندهان را به بیرون درز می‌دهند. به نوشته آسوشیتدپرس، بعد از این حادثه داعش 38 نفر از اعضای خود را به ظن اینکه آن‌ها مخبر هستند، اعدام کرده است.

بنا بر این گزارش، این تنها یک مورد از زنجیره تسویه‌های درون سازمانی بوده که در ماه‌های اخیر و در پی کشته شدن سران ارشد این گروه در حملات هوایی، انجام گرفته است. منابع کردی، مقامات اطلاعاتی عراقی و مخالفان سوری می‌گویند داعش همچنین شمار زیادی از اعضای خود را هم بازداشت کرده و تعداد دیگری نیز فرار کرده‌اند.

هراس از وجود جاسوس، موجب اضطراب در میان اعضای داعش شده و پیدا شدن حتی یک خط تلفن همراه یا اینترنت می‌تواند موجب بروز سوءظن در مورد افراد شود. در ماه‌های اخیر داعش جنازه تعدادی از افراد کشته شده به ظن جاسوسی را در معرض دید عموم گذاشته و در برخی موارد از روش‌های هراس‌انگیز استفاده کرده است؛ از جمله انداختن افراد داخل استخر پر از اسید.

«ببارس الطلاوی» از فعالان مخالف دولت سوریه می‌گوید فرماندهان داعش از بیم اینکه هدف حملات هوایی قرار گیرند، جرأت ندارند از عراق به سوریه بروند.

در چند ماه اخیر شمار زیادی از سران داعش از جمله «عمر الشیشانی» که از او تحت عنوان «وزیر جنگ» داعش یاد می‌شد، در حملات هوایی آمریکا و دیگر کشورها کشته شده‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از یکی از جاسوس‌ها که با دولت عراق در ارتباط است و در صفوف داعش نفوذ کرده، نوشته است که اخیرا بعد از کشته شدن امیر شهر موصل در حمله هوایی، داعش تصمیم گرفته تا فردی را که جایگزین او شده، معرفی عمومی نکند. سران داعش همچنین جابجایی‌ها خود را محدود کرده‌اند تا هدف حمله قرار نگیرند.

«رامی عبدالرحمن» رئیس گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در لندن، می‌گوید تعدادی از اعضای داعش پس از آن شروع به درز اطلاعات کردند که این گروه به دلیل مشکلات مالی ناشی از حملات هوایی به منابع نفتی داعش، دستمزدهای آن‌ها را به شدت کاهش داد.

به گفته جاسوس مرتبط با آسوشیتدپرس، داعش از روش‌های مختلفی برای شناسایی نفوذی‌ها استفاده می‌کند. به عنوان نمونه داعش اطلاعات نادرستی در مورد محل اختفای ابوبکر الغدادی سرکرده داعش در اختیار شماری از افراد قرار می‌دهد تا اگر این محل هدف حمله قرار گرفت، متوجه شود که یکی از این افراد نفوذی است.

بررسی تلفن‌های همراه افراد و تماس با شماره‌هایی که درون این گوشی‌هاست، از دیگر روش‌های داعش برای شناسایی مظنونین است.

یک مقام اطلاعاتی عراقی در بغداد می‌گوید: «داعش اکنون بر یافتن نفوذی‌ها متمرکز شده، چراکه فرماندهانی را از دست داده که جایگزین کردن آن‌ها دشوار است. در حال حاضر تمام فرماندهان داعش این اختیار را یافته‌اند که مظنونین به جاسوسی برای ائتلاف را بکشند.»

یک مقام اطلاعاتی دیگر عراقی هم می‌گوید در ماه آوریل دستکم 10 نیرو و مقام اطلاعاتی داعش در موصل به ظن درز اطلاعات، اعدام شده‌اند.

ماه گذشته شهر موصل شاهد یکی از بی‌رحمانه‌ترین موارد اعدام دسته‌جمعی توسط داعش بود. در ن حادثه، بیش از 10 نیروی داعش و شهروند عراقی به دلیل افشای اطلاعات محرمانه، در یک مخزن پر از اسید غرق شدند.

یک ماه قبل «وهیب» یکی از سران داعش در یک حمله هوایی در شهر «رطبه» عراق کشته شد. او همان فرماندهی بود که در ویدئویی که در سال 2013 منتشر شد، به همراه شماری از نیروهایش راه چند تریلر را در استان الانبار سد کرد و بعد از سوال از رانندگان آن‌ها در مورد اینکه سنی هستند یا شیعه و اینکه چطور نماز می‌خوانند، آن‌ها را اعدام کرد.

بعد از مرگ وهیب در ماه گذشته، داعش چند ده نفر از نیروهایش از جمله چند مقام میانی را به ظن لو دادن اطلاعات محل حضور وهیب، در الانبار اعدام کرد. تعدادی از اعضای داعش هم پس از آن حادثه به ترکیب گریختند. مقامات اطلاعاتی عراقی می‌گویند اعدام شماری از اعضای داعش در برابر دیدگان دیگر اعضا انجام شده تا درس عبرتی برای آن‌ها باشد.

آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به برخی دیگر از موارد تسویه درون سازمانی، به نقل از «شرفان الدرویس» از اعضای گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، نوشته است: «اوضاع آن‌ها به هم ریخته است. برخی از اعضا و فرماندهان تلاش می‌کنند که بگریزند.»

در پایان این گزارش با بیان اینکه تلاش می‌شود با هدف قرار دادن فرماندهان، دیگر اعضای داعش نیز هراسان شوند، نوشته است که داعش هم پروپاگاندای خود را به راه انداخته و اعلام کرده است که با کشته شدن فرماندهان، نبرد داعش متوقف نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین