کد خبر: ۳۷۳۱۷۰
تعداد نظرات: ۵۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
درس‌هایی که مردم سوئیس به ایرانی‌ها دادند

چرا سوئیسی‌ها به یارانه‌ نقدی «نه» گفتند، ایرانی‌ها «آری»؟/ کارشناسان چه می‌گویند؟

در وهله نخست آنچه در قیاس رأی منفی مردم سوئیس به دریافت دستمزد پایه بدون انجام فعالیت اقتصادی با انصراف‌ندادن مردم از دریافت یارانه‌های نقدی در ایران می‌توان مشاهده کرد، این پرسش را در اذهان ایجاد می‌کند که چرا در ایران مردم حاضر به گذشت از این یارانه نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :
اغلب کارشناسان بر این عقیده هستند که بی‌اعتمادی مردم به دولت‌ها و تصمیمات آنی دولت‌هاست که مردم را بر آن داشته که دم را چرا سوئیسی‌ها به یارانه‌ نقدی «نه» گفتند، ایرانی‌ها «آری»؟/ کارشناسان چه می‌گویند؟غنیمت شمارند و از این یارانه یا منفعت حداقلی بهره‌مند شوند؛ هرچند دراین‌میان برخی از کارشناسان معتقدند خصلت زیاده‌خواهی مردم ایران است که سبب می‌شود دست از دریافت یارانه نقدی نکشند؛ گفته‌ای که از سوی دیگر کارشناسان به طور جدی رد می‌شود.

به گزارش آفتاب، سوئیس اولین کشوری نیست که درباره این طرح بحث کرده است. فنلاند قرار است سال آینده و به صورت آزمایشی هر ماه به ١٠ ‌هزار فنلاندی ٥٥٠ یورو به مدت دو سال یارانه نقدی پرداخت کند. طرفداران این طرح می‌گویند افزایش میزان بی‌کاری در منطقه یورو و نیز سرعت ماشینی‌شدن فرایند تولید، سبب زندگی صنعتی و فناوری‌های نوین موسوم به انقلاب صنعتی چهارم شده که نیاز به انسان را هر روز کمتر می‌کند. در نتیجه باید موضوع تعیین دستمزد پایه تبدیل به یک موضوع جهانی شود. روزنامه شرق نظر برخی کارشناسان اقتصادی در این باره را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

‌ مردم ایران به دنبال حداقل منفعت از دولت‌ها با نگاه آنی

کمال اطهاری، اقتصاددان

در تحلیل این اتفاق باید گفت سوئیس دارای دموکراسی مستقیم است. به این معنا که مردم در لـحظه ‌به ‌لـحظه تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند. جامعه مدنی قوی هم به خود اطمینان دارد و هم به کسانی که به‌عنوان نماینده مردم به واسطه او بر سر کار ‌آمده‌اند، اما در ایران دموکراسی مستقیم وجود ندارد؛ علاوه بر آنکه نمایندگان انتخابی ترجیح دوم یا سوم مردم هستند نه انتخاب اول آنها. در چنین شرایطی چون احزاب آزاد نیستند، مردم نمی‌دانند چه برنامه‌ای را برای آینده خود انتخاب کنند. از طرفی از آنجاکه خصلت تعویضی و حکمروایی دولت‌ها آنی است و با تغییر هر دولت، خیل عظیمی از مدیران تغییر می‌کنند، مردم در بلندمدت به دولت‌ها اعتماد ندارند. بنابراین مردم آنچه را که بتواند در لحظه، حداقل‌منفعتی برایشان داشته باشد، انتخاب می‌کنند و حاضر هم نیستند به‌آسانی، آن منفعت را از دست بدهند. مردم ایران تصور می‌کنند، پشت هر کاسه‌ای یک نیم‌کاسه است. این مسئله را نمی‌توان فقط در قالب انصراف از یارانه‌های نقدی دید و می‌توان به بسیاری از اتفاقات دیگر هم تعمیم داد. برخی معتقدند مردم ایران دچار فقر احساسی هستند و نمی‌توانند ببینند دیگری بیش از آنها دارد و در واقع بر نوعی تنگ‌نظری در مردم ایران تأکید می‌کنند. این نوع نگاه، سیاه‌نمایی است که هیچ شناخت جامعه‌شناسی تاریخی یا مقطعی در پس آن وجود ندارد. برخی از روشنفکران داخلی که دستی هم در دولت دارند، از آنجایی که می‌خواهند به‌نوعی اعمال خود را توجیه کنند، سعی می‌کنند بر این طبل بکوبند. این سخنان همان سخنانی است که لرد کورزن (ایران‌شناس) و پولارد (سفیر انگلستان در زمان دکترمصدق) در قالب صفاتی مانند دمدمی‌مزاجی، تنگ‌نظری و ... از آنها یاد می‌کنند. متأسفانه این نوع نگاه از زبان برخی روشنفکران اصیل ما هم تکرار می‌شود.

‌ نگاه مردم ایران کوتاه‌مدت است

علی قنبری، اقتصاددان

در بررسی اینکه چرا مردم ایران حاضر به انصراف و گذشت از دریافت یارانه‌های نقدی نیستند، اما مردم سوئیس از دریافت بیشتر یارانه نقدی خودداری می‌کنند، باید به دو دلیل عمده اشاره کرد؛ نخست، مردم سوئیس و البته اغلب کشورهای توسعه‌یافته می‌دانند آنچه به دست می‌آورند، باید حاصل دسترنجشان باشد، اما مردم ایران هنوز به این آگاهی لازم دست نیافته‌اند که نباید به منابع طبیعی و خدادادی چشم داشته باشند، زیرا این منابع بین‌النسلی است. مردم ایران هنوز دارای انگیزه و روحیه کارکردن نیستند و چشم به دست دولت و منابع طبیعی دارند. در بیانی دیگر، نگاه مردم ایران کوتاه‌مدت است. اگر دولت بتواند برای مردم این فرهنگ انگیزشی را جا بیندازد و در کنار آن، به آنها آگاهی دهد که نسل‌های آینده نیز باید از پول نفت بهره‌مند شوند، این اقدام هم برای مردم و هم دولت‌ها منفعت دائمی دارد، اما اکنون ایرانی‌ها تصور می‌کنند اگر از این منابع استفاده نکنند، از آن بهره‌مند نخواهند شد. متأسفانه در دولت گذشته این تعریف غلط با شدت بیشتری بین مردم راه یافت. دولت احمدی‌نژاد تأکید داشت یارانه‌های نقدی و پول نفت حق مردم است و حالا مردم تصور می‌کنند اگر از دریافت این حق درگذرند، از حق طبیعی‌شان گذشته‌اند و متضرر شده‌اند. دلیل دوم، فقدان سرمایه اجتماعی در ایران است. سرمایه‌ اجتماعی به اعتماد مردم به دولت‌ها بازمی‌گردد که میزان آن در ایران به‌شدت پایین است. عملکرد دولت‌ها طوری نبوده که اعتماد مردم را جلب کند. درحالی‌که دولت‌ها باید تلاش می‌کردند فرهنگ کار و تلاش را میان مردم جا بیندازند تا به واسطه آن و دستیابی به توسعه، به دولت رفاه دست یابیم.

‌ دم را غنیمت شمار

هادی حق‌شناس، اقتصاددان

تفاوت در کشورهای توسعه‌یافته در اخذ مالیات و دریافت یارانه‌ در آن است که در این کشورها مردم آثار تصمیمات دولت‌ها را مستقیما در زندگی خود می‌بینند. مردم وقتی مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند حتما خدمات بیشتری دریافت می‌کنند و اگر دولت بگوید با اخذ مالیات بیشتر، خدمات بیشتری ارائه می‌دهد، مردم اعتماد و اطمینان بیشتری به وعده‌های دولت‌ها می‌کنند. همین مسئله مربوط به پرداخت یارانه هم هست. مردم در این کشورها می‌دانند اگر یارانه دریافت نکنند و پول دست دولت بماند، دولت خدمات رفاهی بیشتری به آنها ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال اگر امروز تحصیلات ابتدایی و راهنمایی رایگان دارند؛ در ازای دریافت‌نکردن یارانه، فردا تحصیلات دانشگاهی رایگان هم دریافت می‌کنند یا در قبال نگرفتن یارانه، ساعات کار آنها کم می‌شود و اوقات فراغت آنها افزایش می‌یابد. نکته کلیدی در این نظرسنجی و رأی بالای مردم سوئیس در اینجا نهفته است که هر دریافت و هر پرداخت دولت در راستای افزایش رفاه مردم خواهد بود، دقیقا عکس وعده‌هایی که در آذر ١٣٨٩ در هنگام اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به مردم داده شد. در آن زمان گفته شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به آزادشدن میلیاردها تومان پول می‌شود- که آن پول‌ها صرف تکمیل زیرساخت‌های کشور و در نهایت افزایش اشتغال خواهد شد- یا بیان می‌شد فاصله طبقاتی که شاخص بیان‌کننده آن ضریب جینی است، کم خواهد شد و وعده‌هایی از این دست. به بیانی دیگر، می‌توان گفت یکی از تفاوت‌های معنادار در وعده‌های دولت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، اعتماد متقابل بین رأی‌دهندگان و رأی‌گیرندگان است. در پاسخ به برخی کارشناسان که معتقدند این مردم هستند که حاضر به گذشت از آنچه به‌دست آورده‌اند نیستند و نگاهشان کوتاه‌مدت است، باید گفت حتی دراین‌باره هم پای دولت‌ها در میان است. وقتی مردم از این منافع کوتاه‌مدت عبور کردند، به منافع بلندمدت دست نیافته‌اند؛ زیرا اولا قانون، باثبات و بلندمدت نبوده و در ثانی به شکل عادلانه اجرا نشده است. برای مثال، دولت در مقطعی می‌گوید شایسته‌ترین افراد جذب دستگاه‌های اجرائی یا استخدام می‌شوند، اما در عمل مشاهده می‌کنیم هزاران نفر بدون آزمون درحالی‌که پیش‌تر در شرکت‌ها مشغول به‌ کار بوده و بی‌کار نبوده‌اند، جذب و استخدام می‌شوند. این رفتارهای متناقض در دولت‌ها کم نبوده است. درواقع منافع از یک منظر و ارائه تسهیلات قانونی از منظری دیگر، هرگز در چارچوب بلندمدت هدفمند نبوده است. بنابراین در کشورهایی شبیه ما آن جمله معروف قابلیت بیان دارد که «دم را غنیمت شمار». در این معنا مردم با خود می‌گویند در همین لحظه اگر نفعی رسید از آن بهره‌مند شو. در این حالت هم این سیاست‌های دولت‌هاست که مردم را مجبور کرده‌ به منافع کوتاه‌مدت فکر کنند.

‌ مسابقه زیاده‌خواهی بین ایرانی‌ها

بایزید مردوخی، اقتصاددان

مقایسه دو ملت با یکدیگر کمی سخت است؛ اما آنچه به‌وضوح می‌توان در این زمینه برای نوع رفتار شهروندان بیان کرد، نوع نگاه مردم ایران است. ریشه این رفتار ایرانی‌ها در زیاده‌طلبی‌شان است. به نوعی می‌توان از آن به‌عنوان مسابقه‌ای بین شهروندان یاد کرد. ایرانی‌ها نمی‌توانند تصور کنند کسی یارانه دریافت کند؛ اما دیگری که ممکن است ثروتمند و بی‌نیاز هم باشد، چشم خود را بر این یارانه ببندد. نمی‌توان چنین رفتاری از سوی شهروندان را به اعتماد آنها به دولت‌ها وصل کرد. آنچه هست همان فقر احساسی و ذهنی است که ریشه‌ای تاریخی در میان مردم این مرز و بوم دارد. همه دهک‌های در ایران نیاز به دریافت یارانه ندارند؛ اما دهک‌های نهم و دهم هم حاضر به گذشت از این اشتباه پرداخت یارانه نقدی که از سوی دولت گذشته پایه‌ریزی شد، نیستند. اشتباهی را که چند سال پیش رخ داده نمی‌توان به این سادگی جبران کرد؛ اما دولت ناگزیر است نسبت به حذف این یارانه‌های نقدی اقدام کند. این تکلیف بر دوش دولت است؛ زیرا پرداخت این یارانه‌ نقدی به این شکل گسترده، نه اعتدال است، نه محافظه‌کاری. این یارانه‌های نقدی، منابع ملی است که در حال تلف‌شدن است و باید هرچه سریع‌تر جلوی آن را گرفت.

درس‌هایی که مردم سوئیس به ایرانی‌ها دادند

روزنامه «ایران» نیز در همین‌باره نوشته است: برخی مخالفت مردم سوئیس را به عنوان یک برخورد مدنی تلقی کردند که با علم به مشکلات فراروی این طرح و عواقب محتمل برای آن حاضر نشدند که زندگی اقتصادی خود را در معرض خطر قرار دهند. برخی دیگر نیز به سطح رفاه مردم سوئیس اشاره کردند که نیاز به دریافت یارانه نقدی را از سوی آنان منتفی می‌کرد. با این حال پرداختن به جزئیات این طرح زوایای دیگری را روشن می‌سازد.

استدلال موافقان و مخالفان

استدلال طرفداران این طرح این بود که در سوئیس آینده نباید کسی برای تأمین درآمد زندگی‌اش مجبور به کار کردن باشد. طرفداران این طرح بر مبنای تعیین دستمزد پایه، از این طرح به عنوان «پایه‌ای برای یک زندگی تأمین‌شده» دفاع می‌کنند و آن را پاسخی ضروری به بیکاری ناشی از« انقلاب صنعتی چهارم »می‌دانند.

از نظر آنان همگرایی هرچه بیشتر فناوری و زندگی روزمره و حضور روزافزون دستگاه‌های هوشمند و متصل به هم در عرصه تولید و خدمات از نمودهای بارز« انقلاب صنعتی چهارم» برشمرده می‌شوند که از یک سو آسایش بیشتر را به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر در بسیاری موارد ماشین را جایگزین انسان می‌کند. در میان طرفداران طرح درآمد پایه، یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان وجود دارد که اعلام کرده بود «در حالی که اتوماسیون و روبات‌ها بشدت میزان مشاغل را کاهش داده‌اند، این طرح لازم به نظر می‌رسد. کشورهای ثروتمند نظیر سوئیس، این فرصت را دارند که این تجربه بزرگ را امتحان کنند.»در مقابل اما دولت سوئیس، تمام احزاب سیاسی این کشور و نیز بخش اقتصادی، از مخالفان سرسخت این طرح بودند، چرا که به عقیده آنها این طرح نه تنها از نظر اقتصادی قابل اجرا شدن نیست، بلکه لازمه اجرای آن بالا بردن بیش از اندازه مالیات خواهد بود. حتی اکثریت مطلق اتحادیه‌های این کشور و از جمله اتحادیه کارگری مخالف اجرای این طرح بودند و اجرای آن را به مثابه به خطر افتادن زندگی اقتصادی قشرهای مختلف مردم و از جمله قشرهای پایین دست ذکر می‌کردند.از سوی دیگر استدلال اصلی مخالفان، تردید در تأمین مالی چنین طرحی بود. آنها می‌گفتند دولت می‌تواند تنها با افزایش شدید مالیا‌ت‌ها این هزینه را تأمین کند. در چنین صورتی، آهنگ رشد اقتصادی بشدت کند خواهد شد. از سوی دیگر استدلال می‌شد که اجرای این طرح می‌تواند از انگیزه‌های اقتصادی و نیز از حس مسئولیت فردی شهروندان بکاهد. در این خصوص آلن برست، وزیر داخله سوئیس اعلام کرد: «ما نتیجه گرفته‌ایم که چنین طرح‌هایی موجب ضعف اقتصاد ما خواهد شد.»

مقایسه رفراندوم سوئیس با طرح هدفمندی یارانه‌ها

در مقایسه رفراندوم سوئیس برای پرداخت یارانه نقدی با تجربه ایران در این خصوص چند نکته اساسی وجود دارد. در ایران طرح پرداخت یارانه نقدی یک طرح کاملاً دولتی بود و در هنگام اجرا دولت باوجود نظر مخالف اکثریت مطلق کارشناسان و فعالان اقتصادی در پرداخت یارانه نقدی، این طرح را پیاده کرد.

اگر چه بهبود بازده اقتصادی جامعه، جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف سوخت و مقابله با تحریم های غرب و رسیدگی به مستضعفان و از بین بردن فاصله طبقاتی در ایران از اهداف این طرح به شمار می‌رفت اما پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشخص شد که هیچ کدام از این اهداف محقق نشده است.

در یک گزارش با مقایسه سطح قیمت ۱۴ قلم کالای خوراکی شامل ماست، شیر، پنیر، تخم مرغ، مرغ، گوشت، قندو شکر، میوه، چای، گوجه و خیار،انواع سبزی، حبوبات، برنج و روغن در دو مقطع تاریخی یعنی آذرماه سال ۱۳۸۹ و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ و با احتساب سرانه مصرف یک خانوار ۴ نفره در ایران، افزایش هزینه ماهانه این خانوار در مصرف هر یک از این اقلام خوراکی با توجه به رشد قیمت آن کالا محاسبه شده‌است که نتیجه محاسبات نشان می‌دهد، رشد قیمت این ۱۴ قلم کالای خوراکی موجب افزایش ۱۶۲ هزار تومانی هزینه‌های ماهانه یک خانوار ۴ نفره طی حدود یک سال و نیم شده‌است و تنها ۲۰ هزار تومان برای هزینه‌های دیگر (مانند آب، برق، گاز، سوخت و...) باقی می‌ماند! از سوی دیگر یکسال پس از اجرای این طرح برخی بررسی‌ها نشان داد که کاهش مصرف انرژی پس از هدفمندی یارانه‌ها مقطعی بوده و رفتار غلط مصرفی مشترکان دوباره مانند گذشته در حال بازگشت است. حتی بنابر آمار رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی، فاز اول این طرح با شکست روبه‌رو شد و موجب ورود خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر شد.

تفاوت دیگری که طرح سوئیس با طرح ایران داشت این بود که در سوئیس یارانه اعطایی به مردم تقریباً تمام هزینه‌های یک زندگی عادی را تأمین می‌کرد اما در ایران یارانه 45 هزار و 500 تومانی تنها برای جبران حذف یارانه سوخت و انرژی تعبیه شده بود که در عمل هزینه مصرفی سبد خانوار را در زمینه کالاهای اساسی و عمده و حتی کالاهای مصرفی بشدت بالا برد و خانواده‌های زیادی را به زیر خط فقر کشاند. مسأله دیگر به نحوه برخورد و فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

در حالی که در سوئیس دولت، احزاب سیاسی و اتحادیه‌ها و قشرهای مختلف اقتصادی همه ابعاد ماجرا را صادقانه و به صورت شفاف به مردم ارائه کردند و اطلاعات زیادی در خصوص جزئیات، ابعاد و پیامدهای این طرح در اختیار مردم گذاشتند، در ایران دولت با تمام قوا و از طریق در اختیار گرفتن تبلیغات رسمی و صدا و سیما مردم را به همراهی با این طرح تشویق کرد و با ارائه اطلاعات کاملاً گزینشی و از بعد مثبت تلاش کرد که نشان دهد این طرح کاملاً به صرفه و اقتصادی است.

در نهایت رفتار مردم سوئیس نه فقط بر پایه اطلاعات و تحلیل از نتایج این طرح رقم خورد بلکه ناشی از درگیری گسترده سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای مدنی، انجمن‌ها و احزاب سیاسی در تصمیمات و نگرش‌های عمومی و دولتی بود.رفراندوم آگاهانه مردم سوئیس نتیجه صداقت رفتاری و گفتاری دولت و همچنین اتکا نداشتن بر سیاست‌های پوپولیستی مقطعی و مخرب اقتصاد و سیاست کشور بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
3
28
یارانه ما رو این ماه نریختن به حساب چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
22نشده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
خب معلومه چون 22 هرماه میریزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
2
17
آفتاب ؛ ممنون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
آفتاب جو میده الکی ...تو ایران کی مثل سوئیس در این مورد رفراندوم برگزار شد که ببینند ایرانیا نه گفتند یا آری ...هر چند میشه نتیجه ی برگزاریه احتمالی رو حدس زد ولی در واقعیت رفراندومی نبوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
2
39
...ما کجا گفتیم آری؟
خودتون به زور به ما دادین و گفتین هدیه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
6
29
در ايران مردم عمق فاجعه را از بابت دريافت يارانه وعامل عقب ماندگي عمراني و...كشور را از اين بابت نديدند
ebrahim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
2
33
سلام و رمضان بر عزیزان مبارک
مهمترین موضوع در بحث فوق این است که دولت سوئیس طی یک رای گیری به تصمیم فوق رسید و در ایران دولت برای کسب حمایت مردم در انتخابات 88 بدون توجه به افکار عمومی به دادن یارانه، سیب زمینی و پول های بی حساب به نام کمک به فقرا پرداخت
سعادتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
9
27
خجالت بکشید شما بیش از این به ملت ایران بدهکارید و باید همان مقدار یارانه بدیهید نه 45 هزار تومان
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
2
11
با سلام
ورز اول گفتند ما قیمت ها را افزایش می دهیم در عوض سوبسید ان را به مردم می دهیم تا خودشان برنامه ریزی کنند و خرج کنند این پول را هم باید پولدار بگیرد و هم فقیر چون قرار روز اول این بود این پولی که به مردم می دهند پیداست اون گرانی هایی که شد قیمت ها چند برار زیاد شد پراید هفت میلیونی شد بیست میلیون اینها پیدا نیست فقط پولی که به مردم می دهند پیداست این پول حق همه مردم هست چون همه دارند گرانتر می خرند اگه راست می گید قیمت ها را بیارین سر خونه اول یارانه را بردارید مردم نمی خواهند. مطمعن باشید ابتدا دهک های اول حذف می شوند بعد کم کم سراغ پایینی ها می رند اونا را هم خذف می کنند مثل کوپن قدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
2
مردم میذانند نگریند فردا میگنذ اقای ک ز بول را دزید الان کاناداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
22
مسئله فقط زیاده خواهی نیست. مسئله فقر و بیکاری در کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
4
امان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
5
10
از اول دادن یارانه د رکشور ما اشتباه بود و احمدی نژاد نه از راه دلسوزی بلکه برای آسیب زدن به افتصاد بعد از خودش این کار رو کرد و متاسفانه عامه مردم فقط 45 تومن رو میبینند ولی آسیبی که در بلند مدت بهشون وارد شده و میشه رو نمیبینن.کاری هم نمیشه کرد.حرفی هم نمیشه زد میگن خودتون سیرید از گرسنه ها خبر ندارید.با این یارانه ها کدوم کپرنشین و تحت پوشش بهزیستی عاقبت بخیر شد؟روستاها وکشاورزی رو نابود کرد.خدا ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
1
13
اگه اون مقداری که به مردم سوییس دادن به ما بدن، ما هم نمیگیریم!!!!!! انقدر مردم قانعی هستیم ما!!!!!!!
گل پونه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
17
باسلام اولامقایسه ایران را با سوییس یا کشورهای اروپا وآمریکا صحیح نیست چون شرایط آنهارا ندارد ایران رابا همسایگانش مثل افغانستان وپاکستان و... مقایسه کنید.
دوم اینکه مال ایران یک عوام فریبی وپوپو لیستی بود جهت بهبود وضع اقتصاد از نفس افتاده اش. اما سوییس میخواست حقوق پایه بده نه یارانه مثل ایران. سوم دیگه اینجا ایرانه واونجا.. سوییس قابل قیاس نستند. چهارم هم این چهل وپنج را هم قطع کنید تا ما هم مثل مردم سوییس باشیم. گل پونه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
0
هرچه میخواهی ببر اما مبر نان کسی--------
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
1
3
ازشماانتطارنداشتىم شماچرامثل بعصىھااخبارراناقص مىنوىسىدلطفابروىدوخبرراکامل بخوانى
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
0
آخه نشد دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
1
باسلام منهم از خبر ناقص شما متعجب شدم خدای ناکرده روزنامه شماهم مثل بعضی ها...اصل خبر این بود که در سوییس رفراندومی انجام شده ومردم به دو گزبنه یارانه وکمک هزینه زندگی معادل هفت ونیم میلیون تومان یعنی دوهزاریورو رای داده اند ونتیجه رفراندوم به این ترتیب اعلام شده که تقریبا 78درصد خواهان دربافت کمک هزینه و22درصد خواهان دریافت یارانه شده اند زیرا کمک هزبنه دایمی است ولی یارانه به صورت غیر دایم و موقتی است . بنابراین سوییسی ها از مردم ایرانمان با فرهنگ تر نیستندو به نفع خودشان رای داده اند قابل توجه انهاییکه مردم ابران رابه ناحق زبرسوال میبرند
ناشناس
|
France
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
1
13
بعد از شلاق‌زدن کارگران معدن آق‌دره؛ کارگران بافقی هم حکم شلاق گرفتند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
12
چرا در این نظرات کارشناسان صحبتی از تفاوت زیاد در دستمزدهای دو کشور نشده است ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
14
اونها ممود ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
اون...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
1
سطح فرهنگی و اقتصادی مردم سوییس با ایران به هیچ وجه قابل قیال نیست
م مردم در سوییس برای افزایش سطح رفاه مناسبی که دارند خود را بی نیاز به یارانه می دانند....
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
2
مقایسه ای بی معنی است . در تعجبم از کارشناسان اقتصادی با نظریات منحصر به فردشان!
نکته رو ببین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
2
اگه این و نمی گرفتیم این یارانه رو هم مثل بقیه پولها هاپلو می شد
بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
0
احمدی نژاد 45 هزار تومن داد
mit
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
2
اون موقع که می خواستن یارانه بدن نون 100 تومن بود الان 600 تومان شده ؟
یارانه 45 تومانی پول نون خشک هم نمیشه .
یارانه میگن پول نفته نفری حدود 11 یورو.
سوئیس که نفت نداره می خواست نفری 2200 یورو یارانه بده .اگه نفت هم داشتن می خواستن چقدر یارانه بدن ؟
جوان ها بیکار و مجرد هیچ کور سوی امید ی هم نیست ؟

با احترام
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
4
مگر در ایران برای دریافت یارانه و شرایط آن و یا دریافت نکردن یارانه، از مردم همه پرسی صورت گرفت که حالا تقصیر را به گردن مردم بیچاره می اندازید!؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
3
1
علت زیاده خواهی ملته بعد هم بقول اون دوستمون ایران و با سوییس مقایسه نکنید یه وقت ملتشون ناراحت میشا وا
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
2
خجالت هم خوب چيزي است، مگر سوئيسي ها رتبه چهارم نفتي ورتبه دوم گازند كه از دولتشون طلب كار باشند ، اين ده يورويي رو هم كه هر ماه با صد منت به مردم بدبخت ميديد ، قطع كنيد.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
5
متاسفانه فقر وبیکاری در مملکت موج می زند. اکثر جوان ها که باید دراین دوران فنداسیون زندگیشان بسازند . الان بیکارند. درآمدی ندارند . ازسوی دیگر دزدی ها واختلاس های کلان را می بینند . شاهد پارتی بازیها در جامه هستند. طبیعی است که به همین یارانه دلشان خوش است . گرچه می دانند برای مملکت فاجعه است.
ایرانی
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
2
قیاس مع الفارق...
امیر ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
2
2
شما اول رفاه نسبی رو تو ایران فراهم کن بعد صحبت از این کن که ایرانیها از سوییسیها یاد بگیرند...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
5
چه کسی و کسانی این خیانت را کردند که از حذف سوبسیدها حمایت کردند؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
2
اگر می خواهید ایران را با سوئیس مقایسه کنید در همه زمینه ها مقایسه کنید نه فقط موضوع یارانه ها
رستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
1
با درود
در کشورهای توسعه یافته مردم در آگاهی کامل هستند و سواد واقعی اجتماعی دارند و بنابراین عوارض و معنی هر برنامه ای را پیش بینی می کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
3
چرا دلیل اصلی انصراف ندادن مردم از یارانه نقدی را فساد های اقتصادی کلان در سیستم مالی کشور نمی دانیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
3
سوئیس آزادترین کشور دنیاست.بیشترین سرمایه ی خارجی در این کشور میباشد.حتی سرمایه ی سرشار خیلی از این یارانه بگیران بی درد ایران هم در این کشور پس انداز شده و این کشور جزء 5کشور اول دنیا برای زندگی است و از شادترین کشورهای دنیاست.درآمد بالا و نرخ بسیار پایین بیکاری و قدرت خرید بالا از ویژگیهای این کشور هست. با زبان ساده چون دزد ندارن از تمام دنیا در این کشور سرمایه گذاری میکنند.
میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
1
1
باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
بازم بسیار قدرتمند ظاهر شدید
قطعا یکی از سایت های موفق در آینده نزدیک
خواهید بود...
یک بسیجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
باپرداخت یارانه نقدی به کل جامعه اعم ازفقیروغنی که درتئوری های اقتصادی پرداخت یارانه بصورت نقدی آنهم به کل آحادجامعه معناومفهوم نداردومیتوان گفت اعمال چنین روشی فقط وفقط گول زدن مردم وکلاهبرداری سیاسی بوده است وبس .لذابایدیارانه بصورت نقدی حذف شودوبجای آن جهت تشویق به صرفه جوئی درسوخت وآب وبرق وگازخانوارهاتاسقفی از پرداخت فیش های آب وبرق وگازامثالهم معاف شوندتابدین طریق هم کمک غیرمستقیم به اقشارکم درآمدوکم مصرف شودوهم صرفه جوئی درمصرف اتفاق افتد.والسلام
یک بسیجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
باپرداخت یارانه نقدی به کل جامعه اعم ازفقیروغنی که درتئوری های اقتصادی پرداخت یارانه بصورت نقدی آنهم به کل آحادجامعه معناومفهوم نداردومیتوان گفت اعمال چنین روشی فقط وفقط گول زدن مردم وکلاهبرداری سیاسی بوده است وبس .لذابایدیارانه بصورت نقدی حذف شودوبجای آن جهت تشویق به صرفه جوئی درسوخت وآب وبرق وگازخانوارهاتاسقفی از پرداخت فیش های آب وبرق وگازامثالهم معاف شوندتابدین طریق هم کمک غیرمستقیم به اقشارکم درآمدوکم مصرف شودوهم صرفه جوئی درمصرف اتفاق افتد.والسلام
طاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
2
1
اگر مردم یارانه نگیرند اقای خاوری بجای سه ملیارد ده ملیارد میبرد بابک زنجانی مملکت را می برد خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد که دو ریال دست مردم داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
در مورد مموتی اینا رو جدی گفتی خسارتهای اون دو تا در مقابل این هیچه
میلانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
2
حقوق ماهیانه درکشورلوگزامبورگ 4000هزاردلاره یعنی 12ملیون و خورده ایی .که کشورسوییس هم مطمئنا بیشترنباشه کمترنیست بااین حساب بچه هابنظرتون هرسوییسی نیازی به 45000هزارتومن که معادل 15 دلارمیشه درماه رو داره؟؟؟؟؟؟هروقت درامدماهم ماهی 4000هزاردلارشدمطمئنا به یارانه نه میگیم تازه به خوددولت یارانه هم میدیم البته اون 4000هزاردلار بغیرازدیگرخدمات وامتیازاتیه که شهروندان سوییسی دارند ازجمله هنگام تولدبچه که بحسابش واریزمیکنه دولتشون .ودرضمن ازامکاناتی هم که بهره مندند سوییسیها مابهره مند نیستیم ازجمله بهداشت و درمان مناسب و حمل و نقل راحت و آسون و خیلی چیزا که فک کنم اگه بادقت عرایض بنده رو مطالعه کنه این بابا که این سوال و طرح کرده خجالت بکشه ازطرح سوالش.
یک با وجدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
همانطور که وزرا ومعا ونین و روسایی بانک ها ووووووو پاداش نمی گیرند ما نیز نمی گیریم چرا این همه پرسی را برای مدیران رده میانی وبه بالای نظام نمی گذارید که آیا پاداش های میلیونی می خواهید یا نه برای چهل پنج هزار تومن هم خدا وکیلی رفراندوم می گذارند ؟؟؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
خيلى جالبه الان كه دارم مى بينم أين دوستان خارج إز كشور هم دارن عز وجز مى كنن تا يارانه بگيرن در صورتى كه اگه احتياج مالى داشتند خارج چه كار مى كنند وإلا ما كه پول رفتن به مشهد رو هم نداريم أمسال يارانه نگرفتيم گفتيم خدا رو خوش نمياد ما كه مستحق نيستيم بزار خرج ابادى مملكت بشه ولى انگار خيلى إز مرحله پرتيم
اميد وارم متوجه فرق ما بأ سوييس شده باشيد انان كه غنى ترند محتاج ترند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
1
برید مشکلات زندگی مردم و بورد کنید،که چرا این مردم دنبال 45500 تومان هستند؟! ما رو با اروپایی ها مقایسه میکنید؟! واقعا خنده داره، یا شما یه چیزیتون میشه، یا ما رو اسکول فرض کردید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
1
0
ای خاک ت که شما ما رو زیاده خواه میدونید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
1
0
به زبان ترکی یک ضرب المثل است که می گوید از شتر یک موهم بکنی غنیمت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
0
1
کی گفت آری آفتاب حالت خوبه
مردمو اس گیر آوردی
مشتاق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
1
سوییس می دانند و می بینند که یارانه ها در جهت منافع عمومی صرف می شود ولی ما ایرانی ها می بینیم و احساس و درک می کنیم که یارانه ها که هیچ همه اموال ما به جیب یک عده یقه سفیدها و مفت خورها و در قالب حقوقهای چند صد میلی.نی و پاداشهای باد آورده و اختلاسهای هزاران میلیلاردی به تاراج می رود و لذا چرا باید از این چندر غاز هم انصراف بدهیم که فردا گندش در بیاد که یک مفت خور دیگه اونها رو بالا کشیدهد
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
من که فکر میکنم این یه نذری . به قول دکتر احمدی نژاد نباید قاطی اش بکنی .
توحید
|
United States of America
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
سلام،چرا برای مقایسه کردن دوکشور شما سروران فقطیک بخش ناچیز یارانه رو مقایسه نمودید چرا اختلاس سوئیس بااختلاسات درایران ودرآمد وامکانات ورفاه یک شهروندسوئیسی را با یک شهروندایرانی مقایسه ننمودید؟چرا قدرت قانونگذاری واجرایی دو کشور رو مقایسه نکردید؟چراعلل پیشرفت همه عناصردردوکشور رو مقایسه نکردید؟و...وتو هم از زمزه ی کسانی هستی که هدفی جز بازدارندگان پیشرفت کشور ایرانی.چرا که دراندیشه تو ،اندیشه ،مثل آب مرداب محدودراکت ونشانی از تغییر ندارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین