کد خبر: ۳۷۳۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

چگونه مغز تفاوت واقعیت و خیال را تشخیص می‎دهد؟

با تمرین مغز می‎تواند تفاوت‎های جزئی را از هم تمیز دهد اما نمی‎تواند جزئیات این تفاوت را توصیف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
اگر شما وارد اطاقک یک توالت عمومی‎ شوید و ببینید که یک بمب به پشت در آن وصل شده، آیا می‎توانید تشخیص دهید که این بمب واقعی است یا غیر واقعی؟ احتمالا فقط فرار می‎کنید و ذهن شما فرمان می‎دهد که کار درست همین است. تشخیص تفاوت بین یک بمب واقعی با نمونه جعلی آن کار دشواری است مگر اینکه شما سال‎ها در کار خنثی کردن بمب مهارت کسب کرده باشید. بعضی اوقات هوشمندترین سیستم‎های کامپیوتری هم نمی‎توانند این کار را انجام دهند.

با تمرین مغز می‎تواند تفاوت‎های جزئی را از هم تمیز دهد اما نمی‎تواند جزئیات این تفاوت را توصیف کند. در یک آزمايش، از انسان و کامپیوتر خواسته شد که با استفاده از سیستم‎های تشخیص سونار موجود در یک زیردریایی سنگ‎ها و مین‎ها را شناسایی کنند. در لحظه، اپراتورهای سونار می‎توانستند بگویند آیا شی مورد نظر سنگ است یا مین، اما نمی‎توانستند علت این تشخیص را توضیح دهند. این در حالی بود که کامپیوترها همچنان در حال تقلا بودند.


این شکل از مهارت‎های مغزی را در تشخیص‌دهندگان حرفه‎ای جنسیت جوجه هم می‎توان یافت. برای چشمان آموزش ندیده جوجه مرغ و خروس شبیه هم به نظر می‎رسد. اما افراد تعلیم دیده و متخصص به سرعت و دقیق جنسیت یک جوجه را تشخیص می‎دهند، اما آنها هم نمی‎توانند تفاوت‎های واقعی را توصیف کنند. بعضی وقتها هم علی‎رغم این که مغز این پتانسيل را دارد که اختلافات را به طور کامل تشخیص دهد، اما امن‎ترین کار این است که بمبی که در یک استادیوم فوتبال جا گذاشته شده است را به حال خود رها کرده و کار را به متخصصان خنثی سازی بمب بسپاریم.

منبع: شبکه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین