کد خبر: ۳۷۵۲۸۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
ائتلافی بین تندروها و رهروانی در مجلس دهم شکل نمی‌گیرد/فراکسیون امید اکثریت می‌شود؟

تغییر در آرایش‌سیاسی مجلس/اصولگرایان به وحدت نرسیدند؛ ولایتی‌ها در آستانه انشعاب

آرایش سیاسی مجلس به آرامی در حال تغییر است و به نظر می‌رسد که دیر یا زود قدرت در مجلس جا به جا شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- از یک طرف اصولگرایان که حالا بعد از یک دهه قدرت‌نمایی در بهارستان باید تن به سرنوشتی بدهند که تا چند سال پیش تصورش هم نمی‌کردند. از طرف دیگر اصلاح‌طلبان که سالها گذرشان به بهارستان نیافتاده بود حالا تا یک قدمی کرسی هیات رییسه پیش رفته‌اند و به مدد فراکسیون امید و در کنار آن حمایت برخی نمایندگان مستقل مجلس و نیز برخی تحولات صحن علنی در آستانه تکرار تجربه مجلس ششم البته در شکل و شمایلی دیگر قرار دارند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، جالب آنکه تقدیر هر دو در تصمیمات رهروان ولایت گره خورده است و جدایی یکباره آنان از فراکسیون ولایت چنین سرنوشتی را در مجلس دهم مقرر کرده است. آن هم در شرایطی که تا چند هفته پیش اصولگرایان با وساطت جامعتین امید به آن داشتند تا شکست در انتخابات هفتم اسفند را با حفظ تعادل مجلس به نفع خود‌، جبران کنند. کمااینکه تا زمان انتخابات هیات رییسه این تعادل تقریبا حفظ شد و اجازه نداد که تمامی کرسی‌های هیات رییسه به تصاحب اصلاح‌طلب درآید ولی به محض اتمام این انتخابات زمزمه‌های جدیدی شنیده می‌شود؛ اصولگرایان به وحدت نرسیدند و این بر آنانی که رقابت یعنی داشتن همه یا هیچ‌، یک شکست دیگر است.

تغییرات در آرایش‌سیاسی مجلس/اصولگرایان به وحدت نرسیدند؛ ولایتی‌ها در آستانه انشعاب
 
ساز جدایی رهروان ولایت از اصولگرایان
 
طی چند هفته اخیر اعضای به جامانده از فراکسیون رهروان ولایت ساز جدایی از فراکسیون ولایت را کوک کرده‌اند. اتفاقی که از قبل قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌رسید برحسب اتفاقات مجلس نهم از جمله یکشنبه سیاه اجازه ندهد ائتلافی بین تندروها و رهروانی در مجلس دهم شکل بگیرد. بهروز نعمتی نماینده تهران در مجلس دهم و یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت از مدت ها پیش گفته بود که «رهروان ولایت در مجلس دهم خط مشی خود را ادامه خواهد داد و قرار نیست که دیدگاه خود را بنا به درخواست گروه یا جناحی تغییر دهد و اعتدال شعار اصلی ماست.» او حتی اعلام کرده بود که « اعضای رهروان ولایت انتظار دارند که در مجلس دهم نیز مورد حمایت علی لاریجانی باشند و همچنان که فراکسیون او را در شرایط سخت مجلس نهم تنها گذاشت، او نیز در کنار آنان بماند.» غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با تایید خبر انشقاق در فراکسیون ولایت مجلس دهم به «آفتاب‌نیوز» گفته بود که «‌بخشی از اعضای فراکسیون ولایت و همچنین بخشی از نمایندگان مسقل مجلس که خط مشی خود را جدای از جریان های سیاسی حاضر در مجلس می‌بینند به زودی فراکسیونی تحت عنوان اعتدال تشکیل خواهند داد که در بخش عمده از تصمیمات صحن علنی با فراکسیون امید وحدت کلام دارند.»
 
فراکسیون امید اکثریت می‌شود؟
 
مهمتر از آنکه فراکسیون ولایت بعد از انشعاب و انشقاق دچار چه سرنوشتی خواهد شد؟ این سوال مطرح می‌شود که فراکسیون امید می‌تواند اکثریت مجلس را در دست بگیرد. تاکنون آرایش سیاسی مجلس بر این اساس بوده که دو فراکسیون امید و ولایت با رقابتی نزدیک دو قطب اصلی مجلس دهم بوده‌اند؛ رقابتی که در جریان انتخابات اخیر هیات رییسه مشخص شد تا حدودی این فراکسیون امید است که نفوذ بیشتری در تصمیمات صحن علنی دارد که این برتری با انشعاب فراکسیون ولایت می‌تواند جدی‌تر و بیشتر هم شود. در این صورت رویای تکرار تجربه مجلس ششم که پیشتر از سوی اصولگرایان درباره مجلس دهم امری محال تحلیل شده بود، حالا در یک قدمی تعبیر و تحقق است. با رسیدن فراکسیون امید به اکثریت‌، اصلاح‌طلبان می‌توانند شرایط بهتری را در تصمیمات صحن علنی مجلس داشته باشند هرچند که احمد شیرزاد در توصیه جدی به اصلاح‌طلبان مجلس دهم گفته است که «‌هرچند شرایط اصلاح‌طلبان دربهارستان نسبت به سالهای گذشته به مراتب بهتر شده است ولی این مساله به معنای پایان ماجرا نیست و اصلاح‌طلبان با درک درست از شرایط با جوانب احتیاط را رعایت کنند تا در خصوص تصمیمات صحن علنی مجلس به سرنوشت مجلس ششم که مکررا درگیر مانع‌تراشی جریان رقیب بود، نشود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
8
آقایان نماینده مجلس . من به عنوان یک ایرانی میخاهم بدانم شما چه وقت میخاهید و به فکر رفاه مردم و مشکل بیکاری و معضلات اجتماعی باشید.
سید محسن 1089
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
2
1
بدیهی ترین اصل برای ارائه تحلیل سیاسی این است که فارغ از هر گونه تعصب گرایی باشد ، در انتهای خبر امده که تا حدودی فراکسیون امید از نفوذ بیشتری برخوردار است ( نقل به مضمون ) ، نفوذ بیشتر را چگونه معنا میکنید ؟ آرای دو رقیب برای ریاست مجلس را چگونه ارزیابی کردید که نتیجه گرفتید فراکسیون امید از نفوذ بیشتری برخوردار است ؟
دلواپس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
2
1
دوزار بده آش به همین خیال باش!!!
محمدگلکارخوزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
5
سلام. ضمن قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان، امیدواریم مجلس دهم به خروج رکود.بیکاری.تورم توجه ویژه داشته باشد و دولت را در این مقطع یاری فرمایند،
محمدگلکارخوزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
1
سلام. ضمن قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان، امیدواریم مجلس دهم به خروج رکود.بیکاری.تورم توجه ویژه داشته باشد و دولت را در این مقطع یاری فرمایند،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
5
این دکان و دستک را بزارید کنار لطفا. فکر رفاه مردم باشید که با خوابیدن روی نفت به نان شب محتاجند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
فکراخرت باشين
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین