کد خبر: ۳۷۶۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰

5 هکتار از مراتع سیردان در آتش سوخت

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین از آتش‌سوزی به مساحت 5 هکتار در ارتفاعات شهر سیردان این استان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی گزارش مردمی مبنی بر وقوع حریق در ارتفاعات شهر سیردان به سمت روستای 5 هکتار از مراتع سیردان در آتش سوختکلج بلافاصله مأموران یگان حفاظت واحد سر محیط‌بانی طارم سفلی در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع طارم حاضر شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون این دومین آتش‌سوزی رخ‌داده در استان قزوین است، افزود: هفته گذشته نیز 3 هکتار از مناطق طارم در آتش‌سوزی طعمه حریق شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با اشاره به آتش‌سوزی اخیر تصریح کرد: در نخستین لحظات وقوع حادثه مأموران یگان حفاظت به همراه کارکنان شهرداری و نیروهای مردمی در منطقهT حاضر و پس از دو ساعت موفق به مهار حریق شدند.

وی با تأکید بر ضرورت تأمین تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق در مناطق تحت پوشش محیط‌زیست اضافه کرد: این اداره کل با خرید سیستم‌های مهار آتش و برگزاری مانور تیم واکنش سریع در منطقه حفاظت‌شده باشگل میزان آمادگی خود را برای مهار آتش در منابع طبیعی افزایش داده است.

شمسی‌پور با اشاره به شروع فصل تابستان و خشک شدن مراتع ادامه داد: در این فصل احتمال ایجاد آتش‌سوزی در طبیعت به چندین برابر می‌رسد که به دو روش طبیعی و غیرطبیعی در مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد و مهار آن نیازمند ‌آمادگی قوی است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی‌های غیرطبیعی که منشأ انسانی دارد به سه دسته عمدی، غیرعمدی و زمان و فصل بحران آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تقسیم می‌شود.

وی یادآور شد: ایجاد آتش‌سوزی طبیعی در گیاهان خشک، خودسوزی جنگل‌ها و مراتع در اثر وزش بادهای گرم، خودسوزی گیاهان در اثر شدت گرما و خشکی شدید گیاهان و علوفه مراتع و آتش‌سوزی به علت وجود اجسامی مانند بطری‌ها در طبیعت از مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی‌های طبیعی است.

شمسی‌پور با اشاره به افزایش حضور مردم در طبیعت با شروع فصل تابستان توصیه کرد: نباید در جنگل‌ها و مراتع آتش روشن کرد و در صورت ضرورت باید از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین از مردم درخواست کرد: پس از پایان گردش و تفریح خود و قبل از ترک منطقه، نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند و در صورت مشاهده، مراتب را هرچه سریع‌تر به محیط‌بانان و یا این اداره کل اعلام کنند.

در این آتش‌سوزی تعداد زیادی گونه‌های درختی و بوته‌ای به مساحت 5 هکتار طعمه حریق شده و از بین رفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین