کد خبر: ۳۷۸۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

گزارش پنتاگون از ماجرای بازداشت تفنگداران آمریکایی

پنتاگون در گزارش جدید خود از ماجرای بازداشت 10 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، اعلام کرد: نیروهای‌مان در این حادثه اشتباهات زیادی داشتند و عملکرد ما آن چیزی نبود که از نیروی دریایی انتظار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در گزارشی جدید جزییات بازداشت 10 ملوان نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس در روز 12 ژانویه 2016 را منتشر کرد.

ژنرال جان ریچاردسون، فرمانده عملیات نیروی دریایی ضمن ارائه این گزارش، گفت: اقدامات ما در این روز در ماه ژانویه و این حادثه مطابق با انتظاراتی که از نیروی دریایی وجود دارد، نبود. اتفاقات بزرگ همیشه نتیجه انباشته شدن یک سری مشکلات کوچک هستند و این فقط طبیعت چنین حوادثی است.

در این گزارش آمده است: سرنشینان دو قایق گشتی نیروی دریایی با تأخیر چهار ساعته از زمان تعیین شده حرکت کردند و در زمان بازداشت 300 مایل از مقصد خود در بحرین فاصله داشتند. آن‌ها به محض ترک محل استقرار خود در کویت از مسیر تعیین ‌شده‌شان در خلیج فارس منحرف شدند، سپس مشکلات آن‌ها آغاز شد.

پنتاگون در ادامه گزارش خود آورده است: ابتدا آن‌ها به طور اتفاقی در آب‌های مرزی عربستان سعودی حرکت کردند که یکی از قایق‌ها در شرایطی که کم‌تر از دو مایل از جزیره‌ای تحت کنترل ایران فاصله داشتند، دچار مشکل شد. زمانی که قایق‌های ارتش ایران به سمت قایق‌های آمریکایی رفتند، آن‌ها تلاش کردند فرار کنند اما ایرانی‌ها مسیر قایق‌های‌مان را بستند و سرنشینان را بازداشت کردند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، پنتاگون در گزارش خود به اشتباهات متعدد این ملوانان اشاره و تأکید کرده است که آن‌ها و یک سری از فرماندهان مسوول این اتفاق هستند.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه گزارش خود با ادعای این که ایران با بازداشت نیروهایش حقوق بین‌الملل را نقض کرده است، تشریح کرد: نیروهای ایرانی پس از توقف قایق‌ها، آن‌ها را بازرسی و سرنشینان را با دستان و چشمان بسته بازداشت کردند. دو تن از ملوانان با زور اسلحه مجبور به راندن قایق‌ها به سمت جزیره فارسی شدند. در این جزیره، نیروها در یک اتاق قرار گرفتند و دسته جمعی بازجویی شدند. سپس برخی از آن‌ها به طور جداگانه مورد سوال و جواب قرار گرفتند. آن‌ها 15 ساعت در بازداشت بودند و این ملوانان صبح روز بعد با غذا پذیرایی شدند و تلویزیون ایران از آن‌ها فیلمبرداری کرد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ادعا شده است که کاپیتان 10 ملوانان نیروی دریایی به اجبار ایران یک متن عذرخواهی در مقابل دوربین قرائت می‌کند که از تلویزیون سراسری ایران نیز پخش می‌شود. نیروها سپس با چشمان بسته به قایق‌های‌شان بازگردانده می‌شوند و اجازه ترک محل را می‌یابند. آن‌ها سپس توسط یک کشتی نیروی دریایی آمریکا به پایگاهی در قطر منتقل می‌شوند و در آن‌جا توسط ارتش آمریکا بازجویی می‌شوند.

ژنرال ریچاردسون در ادامه اظهاراتش در یک کنفرانس خبری در پنتاگون، مدعی شد: این دو قایق و سرنشینان آن‌ها کاملاً حق داشتند که در آن روز در جایی که بودند، قرار داشته باشند، هر چند که ایرانی‌ها نیز حق داشتند تحقیق کنند که چرا این قایق‌ها در نزدیکی جزیره‌شان بوده‌اند.

او در ادامه ادعاهایش افزود: اما ایرانی‌ها با قرار دادند اسلحه به روی آن‌ها، فیلمبرداری از مصاحبه‌های‌شان و تخریب تجهیزات قایق‌ها، حقوق بین‌الملل را نقض کردند.

پنتاگون هم‌چنین اعلام کرد که 9 نفر از اعضای نیروی دریایی در ارتباط با این ماجرا تنبیه انضباطی شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین