کد خبر: ۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۴

در صورت قطع مذاكره غني سازي آغاز مي كنيم

آفتاب‌‌نیوز : حسن روحاني پس از جلسه غيرعلني امروز مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني به سؤالات آنان پاسخ داد.

وي درباره مذاكرات ژنو و طرح موضوع غني سازي اورانيوم در اين مذاكرات افزود: قرار ما با اروپا از سوم فروردين اين است كه پس از اين مباحث و مذاكراتي كه جمهوري اسلامي ايران در آن اجلاس روي ميز گذاشته مورد بحث قرار گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: بخشي درباره توقف غني سازي صورت نگرفته و اساس اين است كه چگونه ايده هاي جمهوري اسلامي اجرايي شود و چگونه غني سازي توأم با عدم نگراني ايجاد شود.

وي در مورد اين كه آيا اين دور از مذاكرات دور پاياني خواهد بود اظهار داشتند: اساس مذاكرات اين است كه رو به پيشرفت باشد ما در هر مذاكره يك گام رو به جلو داشته باشيم و اميدوار باشيم در آينده نزديك به نتيجه برسيم و مذاكرات ادامه يابد.

روحاني گفت: هر زمان كه احساس كنيم مذاكرات فايده ندارد و اروپا به دنبال اتلاف وقت است و ما براي به نتيجه رسيدن مشكل داريم در همان زمان مذاكرات را قطع خواهيم كرد و اين كار قطعا سقف زماني مشخصي ندارد.

دبير شوراي امنيت ملي تصريح كرد: پيشنهاد ما بر طولاني نبودن مذاكرات است.  اگر ببینیم به نتیجه نمی رسیم و مباحث صادقانه نیست مذاکرات قطع خواهد شد.روحانی در مورد اینکه با توجه به شنود آمریکا بر اروپا آیا اروپایی ها توان عمل به تعهدات خود را دارند گفت:ما از ابتدا این بحث را با اروپاییان داشتیم که آیا آنها توانمندی حل مسأله را دارند یا نه و آنها همواره گفته اند که ما طرف مذاکره جمهوری اسلامی هستیم اما در مقام عمل اروپاییان با آمریکاییها یک نوع هماهنگی داشته اند. 

وی با ابراز امیدواری از اینکه اروپا توان حل و فصل نهایی مسأله را داشته باشد اظهار داشت:آنچه اروپا می خواهد این است که آمریکا را به سمتی که خودشان می خواهند بکشانند حال آنکه موفق می شود یا نه در عمل آن را می بینیم. 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد افزایش دستگاههای غنی سازی اورانیوم به مرور زمان گفت :قرار نیست ایده هایی را که مطرح کرده ایم آشکار کنیم آنچه وجود دارد این است که ممکن است این ایده ها مرحله به مرحله به اجرا در آید. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:در نهایت جمهوری اسلامی از ظرفیت غنی سازي خود چیزی کم نخواهد کرد اما چگونگی طی مراحل مذاکرات مطرح است و قابل آشکار شدن نیست.
روحانی تصریح کرد: مبنای همه مذاکرات ما چگونگی تحقق تضمین عینی است تا مذاکرات بر پایه تضمینهای محکم به نتیجه برسد. 

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد :اصرار ما در مرحله اول مذاكرات اين بود كه اروپائيان ابتدا پيشنهادات خود راطرح كنندو آنچه كه به عنوان طرح ايران گفته مي شود ،پيشنهاد ايران نيست ،واقعيت آن است كه ايران براي خروج از بن بست ، ايده هايي را روي ميز گذاشته تا به مذاكرات سرعت ببخشد و گرنه تضمين عيني از نظر ما همان پروتكل است و اگر پروتكل اجرا شود تضمين وجود خواهد داشت .

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تعيين سقف زماني مشخص براي تعليق غني سازي گفت :مذاكرات در محدوده ماه مشخصي قرار داردو بحث سالها نيست،اگر در ظرف چند ماه به نتيجه برسد ادامه مي دهيم و گرنه آنرا قطع مي كنيم .

وي درباره به بن بست رسيدن مذاكرات اظهار داشت : اگر زماني به اين مسئله رسيديم كه مذاكرات به بن بست رسيده آن وقت به مردم خواهيم گفت كه تصميم نظام در اين باره چيست .

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه يكي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري گفته است در صورت پيروزي، غني سازي رامتوقف خواهم كرد تصريح كرد:غني سازي خواست ملي وتصميم نظام است و اگر كسي بخواهدغني سازي را متوقف كند ،پيداست كه نه از منافع ملي اطلاعاتي دارد و نه از منافع ونظرات مردم اطلاع دقيق دارد.

روحانی در مورد مسایل اخیر خوزستان گفت:اساس مسأله خوزستان این است که یک سند جعلی موجب تحریک و بلوا در جمعی شده است البته برخی افراد و گروهها در این مسأله نقش داشتند که وزارت اطلاعات مسایل را دنبال می کند تا عوامل تحریک را شناسایی کند. 

وی عوامل خارجی از جمله شبکه الجزیره را در این اغتشاشات بی تقصیر ندانست و اظهار داشت :شبکه الجزیره از محرکین این ماجرا بود اما اساس کار یک نامه جعلی بود که این مسأله نشان داد ما باید سطح اطلاعات خود و هوشیاری مردم را بالا ببریم و در عین حال این زمینه ها را نیز از بین ببریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ممکن است در خوزستان مردم یکسری درخواست هایی داشته باشند که درخواستهای مشروع و به حق باشد.این ربطی ندارد که گروهی یا فردی خیانت کرده است یا نه باید به آن هم رسیدگی شود. 

روحانی تصریح کرد این مسأله باعث شد که روی این موضوع بیشتر مطالعه شود،نیازمندیها و مطالبات مردم خوزستان مطالبات شهروندی است و ربطی به هیچ قومیتی و اختلافات ندارد و با همبستگی ملی باید مطالبات مردم را پاسخ داد.

وي اظهار داشت : يكي از ماموريتهاي وزارت اطلاعات اين است كه جعل كننده طراحان و انتشار دهنده راشناسايي كند و قطعا اطلاعات اوليه در اين زمينه وجود دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه آيا فكرنمي كنيد يك مقام دولتي كه در مسائل كردستان نقش آفريني كرده در ماجراي خوزستان نيز دست داشته گفت : وزارت اطلاعات بايد عامل اصلي راكشف كند ومساله دوم اين است كه پاسخ اصلي را در برابر اين تحريكات خود مردم بايد بدهند،مردم خوزستان در صحنه به خوبي حضور پيدا كردند و از منافع خود دفاع كردندودر برابر اين تحريكات ايستادگي نمودند.

روحاني تأكيد كرد:احتمال دارد يك راهپيمايي بزرگ در سطح خوزستان برگزار شود . ما از مردم هوشيار وبيدار خوزستان تقدير مي كنيم و اين بيداري و حضور مردم اساس بر باد دادن همه توطئه هاي دشمنان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین