کد خبر: ۳۸۱۳۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
یک‌سالگی برجام

ایران چگونه در برجام سر آمریکا کلاه گذاشت؟

یک سال پس از برجام، فرصت مناسبی است تا این سند تاریخی و ابعاد و حواشی آن مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد. گزارش پیش رو، ترجمه گزارش موسسه تحقیقاتی فارن پالیسی است که می‌نویسد پس از یک سال هیچ یک از خواسته‌های آمریکا در برجام محقق نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به مناسبت اولین سالگرد توافق هسته‌ای ایران، کارشناسان موسسه آمریکایی فارین پالیسی مجموعه‌ای از وعده‌های مقامات آمریکایی ایران چگونه در برجام سر آمریکا کلاه گذاشت؟درباره توافق هسته‌ای و نتیجه واقعی توافق را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان‌دهنده محقق نشدن بسیاری از وعده‌های داده شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از نیویورک پست، تزوی کاهن، کارشناس موسسه فارین پالیسی خاطر نشان می‌کند: «وضعی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی از اجرای توافق هسته‌ای با ایران ترسیم کرده بودند، در تضاد با وضعی است که ما از آن سراغ داریم.»

بنا به این گزارش سطح حیله و فریب تیم اوباما درباره توافق هسته‌ای وحشتناک است. برای مثال:
-اوباما گفته بود بر اساس توافق: «ما برای اولین‌بار در وضعی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم تمام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کنیم.» اما با گذشت یک سال، ما اطلاعات کمتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نسبت به قبل از توافق داریم.

-کری گفته بود، واشنگتن به هر مکان نظامی و «مشکوکی» در ایران دسترسی کامل خواهد داشت و کوتاهی ایران در اجازه دسترسی به این مکان‌ها موجب «بازگشت» تحریم‌ها خواهد شد. این در حالی است که اکنون مشخص شده است که توافق هسته‌ای شامل مجموعه بی‌سابقه‌ای از اعتمادها به ایران در زمینه بازرسی از مجتمع پارچین توسط خود ایرانی‌هاست. ایران همچنان با استناد به توافق که اجازه «بازرسی توسط خود» را به این کشور داده، مانع از دسترسی بازرسان خارجی به پارچین و دیگر سایت‌های کلیدی خود می‌شود.

-کری اصرار داشت که توافق هسته‌ای «دقیقا با همان ادبیات» به کار رفته در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در زمینه ممنوعیت توسعه موشک‌های بالستیک نوشته شده است. ایران بعد از توافق، وجود یک راه فرار در توافق را فاش ساخته است که به این کشور اجازه توسعه موشک‌های بالستیک‌اش را می‌دهد، در حالی که تیم اوباما اکنون می‌گوید این اقدامات نقض برجام نیستند. کری می‌گوید می‌خواهد «ترتیبات جدیدی» در این خصوص اتخاذ شود، اما اذعان دارد که واشنگتن قدرتی برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران ندارد.

-اوباما اصرار داشت که توافق هسته‌ای حداقل زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به بمب اتمی را، در صورتی که این کشور تصمیم به نقض توافق بگیرد، به یک سال رسانده است. اما کارشناسان دیگر می‌گویند این زمان هفت ماه است و گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم فاقد اطلاعاتی است که امکان محاسبه این بازه زمانی را فراهم سازد.

-کری سال گذشته گفته بود، همکاری هسته‌ای ایران با کره شمالی «نقض فاحش توافق خواهد بود... و ما اقدام لازم را انجام خواهیم داد.» شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تهران از آن زمان اقدام به واردات تکنولوژی هسته‌ای از پیونگ‌یانگ کرده است.

-اوباما قسم خورده بود که ایالات متحده «تحریم‌های قدرتمند خود» علیه ایران را در زمینه حمایت از تروریسم حفظ خواهد کرد. اما از آن زمان تاکنون وی با همه طرح‌های تحریمی غیر هسته‌ای کنگره مخالفت کرده و کری هم بانک‌های غیر آمریکایی را به از سرگیری همکاری با ایران تشویق کرده است.

-کری قول داده بود که ما هرگز دست از مسئول تلقی کردن ایران بابت نقض‌های حقوق بشری‌اش بر نخواهیم داشت. اما واشنگتن از زمان توافق هسته‌ای به این طرف، حتی یک بار اقدام به تحریم ایران در امور حقوق بشری نکرده است.

-جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا اصرار داشت که منافع کاهش تحریم‌ها، سطح حمایت ایران از تروریسم را تغییر نخواهد داد. اما ایران به لطف منافع حاصل از اجرای برجام هزینه‌های عملیاتی خود در جبهه‌های مختلف را 90 درصد افزایش داده است.

منبع:‌ آنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
6
7
سایت ...بعنوان یکی از منتقدان برجام نتیجه نظر سنجی یک موسسه گمنام کانادایی که بصورت تلفنی از 1007 ایرانی در مورد برجام سوالاتی کرده را در صفحه امروز خود گذاشته و مدعی شده است که بیش از 70% ایرانیها مخالف برجام هستند !!
واعجبا!!! این منتقدان برای اینکه خودشان را برحق نشان دهند و گذشته خود را ماستمالی کنند از هر ترفندی استفاده می کنند , حتی به قیمت اینکه 1007 نفر گمنام را بجای ملت ایران جا بزنند و به یک موسسه خارجی آویزان شوند . حالا شما اگر هزار دلیل منطقی هم برای آنها بیاوری آنها نمی خواهند بپذیرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
واقعا به نظر تو آقای شهروند عزیز سرما کلاه نرفته
ایران سر امریکا گلاه گذاشته؟؟؟؟؟؟خنده دار نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
4
11
در برجام ، بردبرد مطرح بود نه کلاه گذاری و کلاه برداری . ایران برنده بود ، دنیای مقابل هم برنده بود . جهان از خطر یک جنگ خانمان ساز نجات یافت .‌ ظاهرا کسی توجه نمیکند که اگر برجام نبود ، چه میشد . برجام ، علاوه بر انکه ما را از یک جنگ حتمی دور کرد ، حق انرژی هسته ای را هم برای ایران تثبیت کرد . بظاهر انقلابیون و بظاهر اصول گراها که همیشه کاسه داغ تر از آشند ، خودشان را بصیرتر از رهبری و سران سه قوه و فرماندهان عالیرتبه نظامی میدانند و هر روز آب به آسیاب اسراییل جنایتکار میریزند . آنکس که نداند و نداند که نداند ، در جهل مرکب ابد الدهر بماند . این حدیث خوارج زمان است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
2
9
صهیونیست ها برنامه جامع و دقیقی داشتند برای رویارویی نظامی ایران با همه دنیا به بهانه فعالیت های هسته ای ایران . دولت احمدی نژاد با بی تدبیری در جهت اهداف دشمنان انقلاب اسلامی حرکت کرد ولی بحمدلله با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و هدایت های امام خامنه ای ،‌‌ برجام به سرانجام رسید و دشمنان ملت ایران مایوس شدند .‌ تاریخ ، عظمت برجام و نقش بسیار موثر سرداران همیشه سرافراز جبهه نبرد دیپلماسی ، دکتر ظریف و یارانش را برای آیندگان گواهی خواهد کرد هرچند مخالفان برجام با سیاه نمایی برای وارونه جلوه دادن حقایق تلاش میکنند ولی قطعا حق پیروز است و ماندگار .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
8
کلی خندیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
3
بقول قدیمیها پیش میدند پس نگیرند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین