کد خبر: ۳۸۲۳۳۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
در مراسم تشییع کشته‌های کودتا

​اردوغان: به‌دنبال انتقام نیستیم/ ترکیه را از "ویروس" پاکسازی می‌کنم/مردم خیابانها را ترک نکنند

رئیس جمهوری ترکیه ،در مراسم تشییع کشته های کودتا که از آنها به عنوان شهدای دمکراسی یاد می شود خطاب به مردم گفت:این هفته بسیار مهم است. خیابانها را ترک نکنید. کودتا با یک عملیات 12 ساعته خاتمه نخواهد یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس جمهور ترکیه اظهار کرد، به پاکسازی آنچه که وی "ویروس" عامل کودتای جمعه شب در این کشور در همه نهادهای دولتی خواند، اردوغان در مراسم تشییع کشته های کودتا: این هفته خیابانها را ترک نکنید/پاکسازی ارتش و قوه قضاییه ادامه داردادامه خواهد داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در سخنانی در مراسم تدفین کشته‌شدگان خشونت‌های جمعه در این کشور گفت: اراده ملی باعث ناکام ماندن تلاش "گروه تروریستی" برای کودتا در ترکیه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشاره اردوغان به فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا است که دولت ترکیه وی را عامل کودتای اخیر می‌داند.

اردوغان گفت، اعضای گروه گولن که به گفته وی باعث "تخریب" نیروهای مسلح شدند همچنان در همه رده‌های ارتش ترکیه بازداشت می‌شوند.

همچنین اردوغان گفت، قرار است وزرای امور خارجه و دادگستری ترکیه در نامه‌ای خطاب به مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان استرداد حامیان فتح‌الله گولن از این کشورها در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه شوند.

اردوغان در ادامه سخنان خود همچنین از حامیانش خواست همچنان در میادین و مکان‌های عمومی حضور داشته باشند.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، اردوغان گفت که در دموکراسی‌ها نمی‌توان اراده مردم را کنار زد و ما به‌دنبال انتقام نیستیم.

پس از آنکه اردوغان این سخنان را مطرح کرد جمعیت حاضر با شعارهای "ما خواهان اعدام هستیم" و "فتح‌الله بازگشته و تاوان پس خواهد داد" از اردوغان استقبال کردند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفت ممکن است پارلمان بازگرداندن مجازات اعدام را به قانون بررسی کند.

به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه بیش از ۶۰۰۰ نفر از جمله بعضی افسران و قضات ارشد به ظن دست‌داشتن در کودتا بازداشت شده‌اند.

امروز (یکشنبه) اردوغان که به مراسم تشییع بعضی از کشته‌شدگان در استانبول رفته بود، در واکنش به شعارهای شماری از معترضان که خواستار اعدام کودتاگران شدند، گفت دمکراسی به معنای احترام به خواسته مردم است. با این حال او اضافه کرد که مانند گذشته نباید اجازه داد احساس بر عقل پیروز شود و این‌که او به دنبال انتقام نیست.

مجازات اعدام بیش از ۲۵ سال است که در ترکیه اجرا نشده است. این مجازات به طور رسمی حدود ۱۲ سال پیش، در ژوئیه سال ۲۰۰۴ ، از قانون ترکیه حذف شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
4
1
این یه داستان و صحنه سازی علمی تخیلی از اردوغان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
3
2
نمیدانم اردوغان آنچه میگوید ریشه در اعتقاداتش دارد یا نه . اما با مردمش خیلی خوب حرف میزند و ارتباط احساسی و عاطفی خوبی با مردم ترکیه و تمام ترک های دنیا دارد . هر کسی نمیتواند با بهره گیری از شبکه های اجتماعی بدین سرعت و با این وسعت ، مردم را به خیابانها بکشد و در مقابل تانک قرار دهد و پیروز شود . همین که وقتی مردم شعار اعدام کودتاچیان را سرمیدهند ، او میگوید که نباید بفکر انتقام باشیم و از ایمان و دمکراسی سخن میگوید ،‌‌ ارزشمند است . ایکاش چنین رهبری ،‌ اشتباه کمک به معارضین سوری را مرتکب نمیشد و بخاطر منافع کشورش ، کشور دیگری را نابود نمیکرد . شاید برای مردم ترکیه ،‌ رهبر خوبی باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
2
0
به نظر میاد برجام منطقه ایی علیه مقاومت شروع شده ..
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
4
6000 نفر رو میشه اعدام کرد؟
تازه اون هم علنی
بدتر میشه دوباره شلوغ میشه.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
3
2
یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگران و چیزی را که برای خودت نمی پسندی برای دیگران مپسند . هیکل تو به خون مردم سوریه و عراق و مدافعین حرم آلوده شده . و هر روز دم از عزل اسد می زنی ، اول وجود خودت از ویروس خود بزرگ بینی پاک کن آنوقت دم از ویروس کشی بزن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
4
5
مردم خیابان ها را ترک نکنند تا من قانون اعدام را هم به تصویب برسانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
2
5
خدایی خیلی حقه بازه
یه سناریوی بچه گانه و مسخره
ترکیه ای ها که بدترن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
4
2
خداي بزرگ را شكر كه به خير و خوبي گذشت و كودتا نافرجام ماند. اما آقاي اردوغان با همه ايمان و ديانتش، زماني كوتاه قدرت عظيم خداوند متعال را فراموش كرد و در مقابل قدرت ناچيز كفر كرنش نشان داد و اين شد كه . . . . .
ان‌شاءالله كه به اميد خداي بزرگ، اين مورد درسي باشد براي همه دينداران و مومنين و بندگان حقيقي خداوند متعال كه حتي لحظه اي غافل شدن از آفريننده زمين و زمان و دل به غير او بستن (چه برسد كه غير او بي دين هم باشد) نتيجه اش چيزي جز شكست نمي باشد.
خداوندا به حق همه رحمانيتت، همواره نظر لطف و رحمت و چتر حمايتت را بالاي سر بندگان حقيقي ات گسترده بدار. الهي آمين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
2
5
اردوغان ديكتاتور واقعي در تركيه
محمد
|
Turkmenistan
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
1
4
اگرنگوییم این حرکت که نام آن را کودتا گذاشته اند نمایشی هنرمندانه و در عین حال ناجوانمردانه از طرف اردوغان جهت سرکوب و از میان بدر کردن رقبای سیاسی خود بوده ندانیم و آن را یک کودتای واقعی تلقی کنیم باید کودتا چیان را آدمهایی احمق وبی فکری دانست چرا که مگر می شود یک حکومت را با داشتن پایگاه مردمی حداقل 50% را باچند تا جنگنده و هلی کوپتر ساقط کرد. لذا هرچه بود فعلا به نفع اردوغان تمام شد اما اگر آشکار شود که این کودتا صرفا یک سناریو برای ترساندن مردم و تثبیت حکومت اردوغان بوده است ، مردم ترکیه حق دارند بهای این بازیچه قرارگرفتن و تحقیر شدنشان را از اردوغان مطالبه کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
2
3
اردوغان از ماه ها قبل یک لیست چند ده هزار نفره از ارتشی ها قضات حقوق دانان و اساتید دانشگاه داشت که دنبال یک بهانه می گشت تا آن ها را دستگیر و حذف کند چون این افراد در برابر تغییراتی که او در قانون ترکیه می داد مقاومت می کردند
به عنوان مثال چند هفته ی قبل اعلام کرد به تمام پناهجویان سوری در ترکیه وطنداشلیک ترکیه می دهد یعنی تابعیت ترکیه آن هم با حق رای
چرا؟ چون برای به رای عمومی گذاشتن تغییرات در قانون اساسی که قدرت مطلقه را به رییس جمهور منتقل می کند رای کم داشت برآوردها حدود سه میلیون رای را نشان می داد و جمعیت سوریه ای های پناهجو در ترکیه که بیشتر سنی مذهب و طرفدار حکومت اردوغان هستند هم چیزی بین یک تا دو میلیون نفر است
عده ی زیادی از همین افرادی که الان به بهانه ی دست داشتن در کودتای نمایشی دارند دستگیر می شوند کسانی بودند که با همین اعطای تابعیت و دادن حق رای مخالف بودند و می گفتند که قدم سوریه ای روی چشم همه چیز به آن ها بدهید امکان استفاده از خدمات عمومی حقوق ماهیانه کار هرچیزی اما چرا حق رای؟ آن هم برای مساله ی به این مهمی
خوب اردوغان راه خوبی پیدا کرد
من سنم آنقدر نیست که کودتای دیگری را دیده باشم در نتیجه شب کودتا اول با هیجان خبرها را دنبال می کردم ... اما وقتی کانال های موافق دولت - تاکید می کنم موافق دولت ترکیه - فیلمی را نمایش دادند که افرادی را نشان می داد که با عرقچین و لباس خواب تانک های ارتش را فتح کردند و سربازان را کتک می زدند به خواهرم گفتم بیا برویم بخوابیم این جز یک نمایش چیز دیگری نیست
جالب است که ریخت و قیافه ی فاتحین اصلا به مردم کوچه و بازار ترکیه هم شبیه نبود شاید هم همان سوری هایی بودند که قرار است تابعیت ترکیه بگیرند!
این چه بلا کوتایی بود که در ان همه جا را ارتش گرفت اما یادش رفت کاهخ ریاست جمهوری را اشغال کند؟ چه بلا کودتایی بود که ارتش همه ی فرودگاه ها را گرفت ولی اردوغان با خانواده اش از یکی از همان فرودگاه ها با هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری تشریف برد آنتالیا؟ و بعد نیمساعت با موبایل تصویرش همه جا پخش می شد که به مردم می گفت به خیابان بریزند؟

اصلا از خودتان پرسیده اید که در شرایطی که داعش همه جا بمب می گذارد کجا برایش بهتر بود از بلبشوی ترکیه وقتی اردوغان پیر و جوان را به خیابان ریخته بود؟ چرا داعش بمب نگذاشت چون تحت اختیار خود آقا است

یک کلام کودتای آن شب یک نمایش بود و در نهایت فاشیسم بر میلیتاریسم پیروز شد مبارک مردم ترکیه باشد

کسانی که کشته اند یا سربازهای بدبختی هستند که تنها به علت پوشیدن لباس ارتشی توسط عده ای نیروی حامی اردوغان ریز ریز شده اند و یا بچه های نوجوانی که آقا آن ها را به خیابان احضار کرده و زیر دست و پا له شده اند

مطمئن باشید که چند سال بعد خیلی از مردم ترکیه به خودشان لعنت خواهند فرستاد که چرا فریب این نمایش را خوردند
آن ها می توانستند به خیابان بیایند حرفی در این نیست که کودتا ول اینکه واقعی بود که نیست! نباید توسط هیچ کس حمایت می شد اما به جای این که به خیابان بیایند و تحت تاثیر اردوغان برای اعدام عده ای شعار بدهند می توانستند برای دموکراسی در ترکیه شعار بدهند و به همه ی دنیا بگویند که نه طرفدار نیروی قهریه ارتش اند و نه طرفدار فاشیسم دولتی

درست چند ساعت بعد از کودتای فرمایشی اردوغان قانون اعدام را به مجلس برد

اصلا می دانید طبق ساختار حکومتی ترکیه که لائیک است ارتش این اختیار را داشت که اگر می دید که دولت دین را وارد محاسبات کرده است می تواند دخالت کند

اما چند سال قبل اردوغان این تغییر را هم در قانون داده بود جالب تر این که همان زمان و در پرونده ی کلانی که برای ارتشی ها درست کرد آنقدر ژنرال و امرای رده بالا را گرفت و بدون دلیل محکمه پسند مثل الان زندانی کرد که در ارتش ترکیه دیگر ژنرال چهار ستاره باقی نمانده بود و این افراد فعلی که سر آن ها را هم می خواهد زیر آب کند ژنرال های خودش هستند

بعد شما به من بگویید که ارتش و نیروی نظامی ترکیه که فلسفه اش لائیک بودن است اصلا برای چه باید به خاطر یک روحانی سنی به نام گولن که در کودتای دهه ی هشتاد از ترکیه تبعید شده بخواهد کودتا کند!!!

یعنی آنقدر این سناریو بی ربط و همه جایش خراب است که مگر خود مردم ترکیه آن را باور کرده باشند

الان هم در خیابان می مانند تا جایی که اردوغان بگوید بس است اگر بخواهد رای اعدام را از مجلس در میاورد و اگر هم نخواهد در نمی آورد ...

قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را هم که چند وقت پیش برداشت

الان دقیقا تکه های پازل سر جای خودش قرار گرفته است کردها ترکیه همیشه فریاد می زدند که این بمب گذاری ها که به ما نسبت داده می شود کار ما نیست و کار خود دولت اردوغان است

حالا یک به من بگوید اگر واقعا کار کردها بود چه زمانی بهتر از الان برای ترکاندن چندتا بمب در پایتخت؟!!!

این آدم از هیتلر هم خطرناک تر است و دقیقا مانند هیتلر برای به دست گرفتن کامل قدرت این کودتای فرمایشی را اجرا کرد ...

حالا هم باید دید کی شهوت قدرتش فروکش می کند و تا کجا جلو می رود دیگر کسی جلودارش نخواهد بود ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
ببخشید تصحیح می کنم نیمساعته با هواپیما تشریف برد مارماریس و برگشت نه انتالیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
چون در یک استان ترک زبان زندگی می کنم از هموطنان ترک زبانم درخواست می کنم با این مساله قومیتی برخورد نکنند و چون اردوغان ترک زبان است کارهای او را تایید نکنند مخالفین اردوغان هم در ترکیه ترک زبانند انقدر تابع قدرت نباشید و همیشه حق را به صاحب قدرت ندهید
و لطفا وقتی اخبار ماهواره را گوش می دهید به کانالهای دی ت ر ت و غیره که اخبار اردوی دولت را پخش می کنند تنها گوش ندهید یک کم کانال های دیگر را هم ببینید آدم های بسیار فهیم و دانشمندی در ترکیه هستند با سوابق سیاسی بسیار درخشان که هیچ کدام فریب اردوغان را نخورده اند نمی دانم بعضی هایشان زنان و مردانی هستند که بالای هفتاد یا هشتاد سال سن دارند و چندین کودتا را در ترکیه دیده اند و سال ها زندانی بوده اند خدا حفظشان کند که هنوز این جرات را دارند که از چند کانالی که تحت اختیار دولت نیست این داستان را تفسیر کنند
ضمنا اردوغان دستور داده است که تمام کارمندان دولت ممنوع الخروج شوند و هیچ کس حق گرفتن مرخصی استحقاقی تا اطلاع ثانوی را ندارد همه باید به شهرهایشان به سر کار بروند حتی معلمین را به مدارس احضار کرده تا بتواند بهتر لیست چند ده هزار نفره اش را دستگیر کند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین