کد خبر: ۳۸۳۷۹۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
قرائت گزارش تحقيق و تفحص از شركت ملی مس دوره احمدی‌نژاد در مجلس

١٠٠٠ برگ سند درباره ١٨٠٠ميليارد تخلف در شركت‌مس/واريز هزار‌ميليارد به حساب شخصی

تحقيق و تفحص از شركت ملي مس پرونده بزرگي بود كه در كنار چندين پرونده ديگر از جمله پرونده سود سهام عدالت و بنياد شهيد گوشه‌اي از مديريت دولت احمدي‌نژاد را نشان مي‌داد و سرو صداهاي زيادي هم به راه انداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
 گزارش تحقيق و تفحص از شركت ملي مس بعد از تعطيلات مجلس و حداكثر تا يك ماه آينده و بالاخره بعد از ٥ سال در صحن مجلس قرائت ١٠٠٠ برگ سند درباره ١٨٠٠ميليارد تخلف در شركت‌مس دور احمدی‌نژادمي‌شود. اين را داريوش اسماعيلي، رييس كميته تحقيق و تفحص از شركت ملي مس به «اعتماد» خبر داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، اين تحقيق و تفحص از ارديبهشت ماه ٩٠ در مجلس هشتم كليد خورد و عمر آن آنقدر طولاني شد كه به مجلس نهم هم رسيد و بعد هم در حالي كه قرار بود تا پايان شهريور ماه ٩٤ و در ماه‌هاي پاياني اين مجلس گزارش آن قرائت شود اين اتفاق رخ نداد تا اين‌بار مجلس دهم چشم انتظار قرائت آن باشد.

تحقيق و تفحص از شركت ملي مس پرونده بزرگي بود كه در كنار چندين پرونده ديگر از جمله پرونده سود سهام عدالت و بنياد شهيد گوشه‌اي از مديريت دولت احمدي‌نژاد را نشان مي‌داد و سرو صداهاي زيادي هم به راه انداخت.

ماجراي شركت ملي مس به وي‍ژه از وقتي وخيم‌تر شد كه در مردادماه سال ٩٢ و در حالي كه هنوز گزارش كميته تحقيق و تفحص آماده نشده بود خبر بازداشت پوستين دوز، مديرعامل پيشين اين شركت كه از نزديكان احمدي‌نژاد و مشايي است منتشر شد. او درست در آخرين روزهاي كاري دولت دهم قصد خروج از كشور و سفر به ارمنستان را داشت كه متوجه ممنوع‌الخروجي خودش در فرودگاه شده بود. ظاهرا موضوع جابه‌جايي وجوه نقدي و عدم ارايه مستندات در اين باره، پوستين دوز را راهي زندان كرده بود. پورابراهيمي، نماينده كرمان البته در همان ايام جزييات مهمي از دلايل دستگيري پوستين‌دوز بيان كرده بود. به گفته محمدرضا پورابراهيمي با تصويب هيات‌مديره شركت مس، شركتي به نام «اي پي» در خارج از كشور تاسيس شده و بالغ بر هزار‌ميليارد تومان به حساب شخصي واريز شده است.

همه اين رويدادها موجب شد تا همه بيشتر از هر زمان ديگري در انتظار قرائت گزارش كميته تحقيق و تفحص باشند. حالا اگرچه داريوش اسماعيلي، رييس كميسته تحقيق و تفحص به «اعتماد» مي‌گويد كه هيچ فرد يا جرياني مانع قرائت اين گزارش در مجلس نهم نبود و صرفا پايان كار مجلس نهم مانع از قرائت آن شد اما اخباري از دخالت برخي چهره‌ها براي به تاخير انداختن قرائت اين گزارش منتشر شده بود.

پرونده‌اي با بيش از هزارصفحه سند

حالا مجلس دهم بعد از تعطيلات تابستاني خود در صحن علني طرح موضوع شركت ملي مس را بررسي خواهد كردتا بالاخره گزارشي كه به گفته اسماعيلي كار زيادي روي آن انجام شده در مجلس دهم قرائت شود. گزارش درباره پرونده‌اي كه به گفته اسماعيلي حجم زيادي دارد و بيش از هزار صفحه مطلب در مورد آن در دست اعضاي كميته تحقيق و تفحص است.

او اگرچه علاقه‌اي به بيان اعداد و ارقام تخلفات اين پرونده پيش از گزارش رسمي آن در مجلس ندارد اما چهار محور بررسي‌هاي كميته تحقيق و تفحص را اين‌گونه برمي‌شمرد: اول قراردادهاي داخلي و خارجي شركت ملي مس، دوم در مورد طرح‌هاي توسعه چه در آذربايجان و چه در كرمان، كه شامل طرح‌هاي توسعه‌اي مي‌شود كه بايد انجام مي‌شده اما نشده يا انجام شده ولي با اشكال روبه‌رو بوده و نبايد انجام مي‌شده و همچنين طرح‌هايي كه نسبت به آنها مطالعه‌اي انجام نشده يا منابع آنها ديده نشده است. به گفته اسماعيلي محور سوم هم مربوط به بخشي از سهام شركت مس است كه به دليل اينكه مجموعه اين دو در رهن بانك گذاشته بود اين را از مجموعه ايندو جدا كرده بودند و همچنين محور چهارم هم عدد و رقم‌هايي است كه درمديريت‌هاي اسبق شركت مس جابه‌جا شده بود كه عدد و رقم‌هاي قابل‌توجهي بود. اسماعيلي توضيح داد كه در اين چهار محور به علاوه اكتشاف و بحث‌هاي مربوط به آن بررسي‌ها انجام شده و نتايج خوبي حاصل شده است.

بخشي از اين نتايج هم مي‌تواند به قوه قضاييه ارجاع شود و هم وزارتخانه بايد درباره آن تجديد نظر كند. بر همين مبنا اسماعيلي تاكيد دارد كه گزارش تحقيق و تفحص از شركت ملي مس رها نشده است. اين را بعد از تعطيلات مطرح مي‌كنيم تا بتوانيم گزارش آن را قرائت كنيم.  اما اسماعيلي در گفت‌وگوي خود با «اعتماد» اشاره‌اي هم به تخلفات مربوط به پوستين دوز دارد. آنجا كه مي‌گويد رقمي بيش از هزارميليارد به يك حساب شخصي در خارج از كشور واريز شده كه پاي پوستين دوز، مديرعامل اسبق شركت ملي مس هم در ميان بوده است. او مي‌گويد اگرچه در اين مورد به جمع‌بندي‌هايي رسيديم اما براي جزييات آن تا قرائت گزارش در يك ماه آينده صبر كنيد. قطعا تا يك ماه آينده گزارش را در صحن مي‌خوانيم.

تخلفات شركت مس در دوره كدام مديران انجام شده؟

اما بنابر آنچه اسماعيلي مي‌گويد تخلفات در شركت ملي مس از ناحيه مديران‌عامل و مديران مختلفي در اين شركت انجام شده است و كميته در هر سه دوره مديريتي يعني هم در دوره مديريت كدمحمدي، هم دوره پوستين دوز و هم در دوره مرادعلي‌زاده با اين تخلفات مواجه شده است كه ريز به ريز اينها را عنوان مي‌كنيم.

هرچند يكي از نمايندگان سابق عضو كميته تحقيق و تفحص در اين باره به «اعتماد» گفت: بيشترين حجم تحقيق و تفحص مربوط به دولت قبل و زمان مديريت آقاي پوستين‌دوز در شركت ملي مس بوده است. بخش عمده‌اي از اين بررسي‌ها به رقمي بالغ بر ١٨٠٠ ميليارد تومان برمي‌گشت كه به امارات رفته بود اما خوشبختانه با پيگيري‌هايي كه انجام شد همه اين رقم به كشور بازگشته است.

علاوه بر اينها به گفته اسماعيلي مجموعه شركت‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي شركت مس هم جزو مواردي بوده كه مورد بررسي قرار گرفته و تخلفاتي داشته‌اند. اسماعيلي اين را هم توضيح مي‌دهد كه علاوه بر اينها مسائل ساختاري در شركت ملي مس وجود داشته كه در گزارش كميته تحقيق آمده است. او بر اين اساس معتقد است بخشي از مسائل شركت مس مشكلات ساختاري بوده است و اعضاي كميته تحقيق براي حل آنها يك سري پيشنهاداتي را براي تغيير ساختار به اين شركت كرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
18
اصولگرایان فکرش را هم نمی کردند روحانی در قبال فیش های حقوقی دست به اصلاح ساختار پرداختی بزند و متخلفین را برکنار کند. چرا که رئیس دولت محبوبشان پیش از این در قبال بازخواست از دولتش گفته بود. دولت خط قرمز من است. حال که اصولگرایان در این مورد موفق نبودند تلاش میکنند اینچنین برخورد نابخردانه ای بکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
18
... هیچ نهادی نیست با این موجود برخورد کند ؟؟؟.. اگر در یک کشور ...اتفاق می افتاد این همه دزدی چه اتفاقی می افتاد؟؟...
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
17
تا زمانی احمدینژاد به دادگاه احضار نشود هیچ کس نمی تواند به تخلفات او رسیدگی کند .
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
19
امروز فساد چنان علني و با وقاحت انجام ميشه كه باوركردني نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
4
اگر بفرض محال پرونده های همه تخلفات گسترده دولت احمدی نژاد در همه بخش ها منجمله در شرکت ملی مس و بنیاد شهید و سهام عدالت بطور کامل رسیدگی شود و مجرمان و مفسدان که همگی از دوستان و یاران احمدی نژاد هستند ، محاکمه و محکوم شوند ، بازهم حلقه نوری که ایشان را دربر گرفته بود ، اجازه نمیدهد که پای احمدی نژاد به دادگاه بازشود . مگر وقتی مجلس از احمدی نژاد شکایت کرد و دادگاه هم تشکیل شد اما نرفت ، آب از آب تکان خورد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
4
در خصوص تخلفات گسترده صورت گرفته در زمان مدیریت و پوستین دوز در شرکت سایپا بررسی گردد .قطعا ارقام بزرگتر از شرکت مس می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
اگر هنرمندی سازی بنوازد صدایش تا هزاران کیلومتر میرود و چه گریه و زاری ها که نمی شود ولی اهنگ احمدی نژاد و نژادی ها چقدر دلنشینه
منطق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
2
اگه این اتفاق در یک کشور دیگه افتاده بود همه مگفتند وقتی مسئولین یک کشور فقط تخصص دارند و تعهد ندارند چنین میشود راستی این همه اختلاس گر از گزینش رد شدن برا استخدام یا فقط کارمندان جز از گزینش رد میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
4
متاسفم از اینکه ثروت این مملکت الان در کشورهای خارجی سرمایه گذاری شده و تو بانکهای خارج حفظ میشه.
rastin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
5
بعضی ها اندیشه های نزدیکی با احمدپوپولیسم داشتند بعضی هم تو مجلس یادتون هست ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
ریشه این مشکلات در دولتی بودن اقتصاد ایران و وجود شرکت های دولتی بیشماری است که در 3 دهه گذشته جز ضرر برای ملت ارمغانی نداشته اند . راه حل آن نیز واگذاری آنها به بخش خصوصی و کناره گیری دولت و نهاد ها از فعالیتهای اقتصادی است .دولتی ماندن این شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و همچنین وجود شبه دولتی ها که در سال های اخیر به شدت افزایش داشته اند در هر دولتی موجب فساد می گردد و تنها شدت و ضعف دارد ولی اصل فساد را در ذات خود دارد .
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
طرف پول ملت رو برده دانشگاه ایرانیان زده باهاش حالا ادعای کمک به مستضعفین میکنه!!!!!
آقایان از الان بهتان بگویم مقابله نکنید و با دولت متحد نشید و مردمی تر کار نکنید
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
به آقای روحانی بگویید توروخدا کمی حواسش به رفتار پوپیلیستی احمدی نژاد باشه و در بین مردم قرارگیرد.. احمدی نژاد داره سوء استفاده میکنه

میخواهند با بازی با احساس قشر ضعیف روحانی را زمین بزنند
پروژه خود را از ملارد کلید زدند تا سخنرانی مسعودیه و سه راه افسریه و دارند فیلم ضبط میکنند برای انتخابات
حسین شریفی
|
Poland
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
2
هر دم از این باغ بری می رسد!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
تا احمدی نژاد در یک دادگاه صالحه محاکمه نشود عمق و ریشه این فساد ها آشکار و خشکیده نخواهد شد. به امید روزی که احمدی نژاد محاکمه شود! آمین یا رب العالمین!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
خود پور ابراهیمی در قضیه شرکت ملی .......................... حالا شده رییس کمیسیون اقتصادی محلس!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
لطفا اسناد را به داگاه بدهید رسانه ای کردن یعنی دستان خالی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین