کد خبر: ۳۸۳۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

مربی آرژانتینی تیم ملی والیبال: حمایت رئیس جمهوری ایران از ورزش مثال زدنی است

مربی آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه حمایت دولت و شخص رئیس جمهوری از ورزش ایران به ویژه والیبال قابل تقدیر و مثال زدنی است، گفت: اینکه دکتر روحانی حضور ورزش را در المپیک باعث سربلندی مردم و جمهوری اسلامی بداند و مدال آوری در اولویت دومش باشد، نکته مهم و قابل توجهی است.
آفتاب‌‌نیوز : خولیو ولاسکو از سال 2011 تا 2013 سرمربی تیم ملی والیبال ایران بود؛ دوران سه ساله ای که تاثیرات زیادی در والیبال ایران گذاشت. موفقیت های زیادی برای نخستین بار به دست آمد و توجه رسانه ها و مردم هم به این رشته ورزشی رشد شگفت انگیزی پیدا کرد. بخش عمده ای از موفقیت های والیبال ایران در آن زمان و حتی پس از سال 2013، به نام ولاسکو نوشته شد اما به غیر از این پیرمرد آرژانتینی، افراد زیادی برای آن کسب نتایج تلاش کردند.
یکی از چهره های تاثیرگذار کادر فنی تیم ملی در آن دوران، 'خوان مانوئل سیچلو' بود که خود در جوانی شاگرد ولاسکو در کلاس مربیگری و همیشه شیفته این مربی بزرگ بوده است. پس از سال ها کار کردن در رده های پایه والیبال آرژانتین، ولاسکو از او خواست در ایران همراهی اش کند و او هم با کمال میل پذیرفت.

ولاسکو در طول دوره هدایت والیبال ایران بارها و بارها از نقش مهم سیچلو حرف می زد و بسیاری او را مغز متفکر کادر فنی تیم ملی می دانستند اما پس از جدایی ولاسکو از والیبال ایران، سیچلو هم ترجیح داد نه در کنار ولاسکو باشد و نه در ایران بماند. قطر مقصد بعدی سیچلو بود و توانست با سرمربیگری تیم ملی والیبال این کشور به رتبه چهارمی قهرمانی آسیا در سال 2015 نیز برسد.
پس از ناکامی تیم ملی ایران در جام جهانی 2015 که فدراسیون والیبال تصمیم گرفت کادر فنی را تغییر دهد، نخستین نام مطرح شده خوان سیچلو بود. اعتقاد به دانش فنی این مربی جوان باعث شد اتفاقی نامتعارف رخ بدهند؛ ابتدا مربی انتخاب شد و بعد سرمربی. در واقع فدراسیون والیبال ابتدا سیچلو را به عنوان مربی برگزید و سپس با گزینه های سرمربیگری وارد مذاکره شد و یکی از شروط اصلی و مهمش نیز حضور سیچلو در کادر فنی بود.
در نهایت نیز یک آرژانتینی دیگر و هموطن ولاسکو و سیچلو سرمربی جدید تیم ملی شد. اگرچه سیچلو در کادر فنی رائول لوزانو، جایگاه سابق را ندارد اما همچنان مهره ای کلیدی برای والیبال ایران به حساب می آید.

مربی تیم ملی والیبال ایران در آستانه بازی های المپیک و اعزام تیم ملی این رشته ورزشی به ریودوژانیرو در ایرنا حضور یافت و ضمن بازدید از قسمت های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی در جریان نحوه تولید و انتشار اخبار قرار گرفت.
وی سپس در گفت وگو تفصیلی با خبرنگاران گروه ورزشی ایرنا شرکت کرد و درباره مراسم بدرقه کاروان المپیک و پارالمپیک ایران با حضور رئیس جمهوری، وضعیت فعلی والیبال ایران، ارزیابی از حریفان المپیکی والیبال و حساسیت دیدار نخست با آرژانتین، نحوه انتخاب ترکیب 12 نفره تیم ایران، تغییرات در قوانین مسابقات والیبال المپیک، احتمال حذف کاروان روسیه از ریو، میزان آمادگی جسمانی ملی پوشان والیبال، روش مسابقات انتخابی المپیک در رشته والیبال، نقش متمایز سیچلو در کادر فنی خولیو ولاسکو در زمان هدایت تیم ملی والیبال ایران، تماشاگران ایرانی و علاقمندان به والیبال نقطه نظرات خود را بیان کرد که مجموع کامل این گفت وگو به قرار زیر است:

سئوال: شما به عنوان مربی تیم ملی والیبال در مراسم بدرقه کاروان ورزشی ایران که با حضور رئیس جمهوری در سالن سران برگزار شد، شرکت کردید؟ نظر خاصی درباره این مراسم دارید؟
پاسخ: در مجموع حمایت دولت و شخص رئیس جمهوری از ورزش ایران به ویژه والیبال را مثال زدنی و قابل تقدیر می دانم. به نظر من حمایت رئیس جمهوری و دولت، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از ورزش ایران خیلی خوب است، اما نکته جالب تر سخنان رئیس جمهوری ایران در مراسم بدرقه کاروان بود که گفت: «پیروزی، موفقیت و حضور ورزش باعث سربلندی و نشان دادن پرچم جمهوری اسلامی در المپیک است» و برای من جالب بود که دکتر روحانی در سخنان خود در این مراسم بر کسب مدال تاکید زیادی نداشتند.

سئوال: دو ملت ایران و آرژانتین را چگونه می بینید؟
پاسخ: مردم ایران و آرژانتین شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. عشق به خانواده و احترام به والدین و بزرگترها از جمله شباهت های دو ملت ایران و آرژانتین است. به نظر من مردم دو کشور خیلی به هم نزدیک هستند و روابط ورزشی نیز می تواند این نزدیکی را بیشتر کند.

سئوال: وضعیت فعلی والیبال ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ: والیبال ایران در حال حاضر به رویای همیشگی خود که حضور در المپیک است، دست یافته و مردم، مسئولان فدراسیون و خانواده بزرگ والیبال از این موضوع بسیار خوشحال هستند. این موضوع برای من نیز اهمیت زیادی دارد زیرا تنها 12 کشور امکان حضور در مسابقات والیبال مردان المپیک را خواهند داشت. این رقابت ها هر چهار سال یکبار برگزار می شود و تیم هایی می توانند در آن شرکت کنند، که لیاقت خود را در این رشته ورزشی ثابت کرده باشند. 12 ملی پوش والیبال ایران به نمایندگی از سوی مردم این کشور در رقابت های المپیک شرکت می کنند و امیدوارم نتایج مورد انتظار مردم را نیز به دست آوردند و با موفقیت های خود بیش از پیش به توسعه و پیشرفت والیبال در کشور کمک کنند.

سئوال: ارزیابی شما از حریفان والیبال ایران در بازی های المپیک 2016 ریو چیست؟
پاسخ: تیم ملی والیبال ایران در گروه دوم مسابقات والیبال المپیک مسابقات خود را آغاز می کند و تنها کوبا و مصر در رده بندی جهانی نسبت به ایران در رتبه های پایین تری قرار دارند اما سایر حریفان وضعیت بهتری در رده بندی جهانی نسبت به ایران دارند. بنابر این تیم ایران از نظر تئوری با شکست کوبا و مصر می تواند در چهار تیم برتر قرار گیرد و به مرحله دوم و حذفی صعود کند. در گروه مقابل نیز احتمال صعود تیم های برزیل، فرانسه، آمریکا و ایتالیا وجود دارد بنابر این تیم ملی والیبال ایران در مرحله حذفی (یک چهارم نهایی) در مقابل یکی از این تیم ها قرار خواهد گرفت که بازی مرگ و زندگی خواهد بود. اگر والیبال ایران از گروه مقدماتی صعود کند گام خوبی در نخستین مرحله برداشته است.

سئوال: تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه المپیک به مصاف آرژانتین می رود، دیدار اول و مسابقه با شاگردان ولاسکو همیشه حساسیت های خاص خود را برای ملی پوشان ایران داشته است، نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ: از نظر شخصی این مسابقه برای من هم خیلی مهم است، زیرا باید برابر تیم ملی کشورم بازی کنیم. هدایت تیم ملی آرژانتین را نیز خولیو ولاسکو بر عهده دارد که سه سال فرصت کار با او را داشته ام که این فرصت را همیشه در زندگی ورزشی ام مغتنم می شمارم. از سوی دیگر 10 بازیکن از 12 بازیکن معرفی شده تیم ملی والیبال آرژانتین به المپیک، 6 سال با من کار کرده اند و تمامی این عوامل مسابقه تیم ایران و آرژانتین را برای من سخت خواهد کرد. اما سعی می کنیم همانگونه که در لیگ جهانی برابر این تیم به پیروزی رسیدیم، در بازی های المپیک نیز آرژانتین را شکست دهیم که البته کار آسانی نخواهد بود زیرا این تیم با قدرت کامل در بازی های المپیک شرکت می کند.

سئوال: اعلام ترکیب 12 نفره انتخابی لوزانو برای المپیک ریو با انتقاداتی از سوی کارشناسان به ویژه درمورد انتخاب حمزه زرینی همراه بود، از سوی دیگر گفته می شود که افراد دیگری به غیر از لوزانو در این انتخاب ها نقش داشته اند، نظر شما در این خصوص چیست؟
پاسخ: خیلی واضح است که مردم اظهار نظر را دوست دارند و این بخش از کنترل کادر فنی تیم ملی والیبال خارج است. نکته مهم درباره انتخاب 12 نفر نهایی این بوده که اطلاع رسانی درباره آخرین مهلت انتخاب بازیکنان مناسب نبوده است و تاکید شد اگر بخواهیم بعد از این تغییراتی لحاظ کنیم باید با استفاده از نظریه پزشکی باشد. زمانی که این فرصت به کادر فنی اعلام شد هنوز دو بازیکن (غفور و قائمی) در سلامت کامل نبودند و به همین دلیل لوزانو 13 بازیکن را انتخاب کرد. از سوی دیگر مجتبی میرزاجانپور تنها بازیکنی است که پشت خط زن و دریافت کننده است بنابر این در فهرست 13 نفر قرار گرفت که اگر از دو بازیکن قائمی و غفور کسی نتوانست برای مسابقات سلامت خود را به دست آورد، جایگزین او شود.
بعد از اینکه مهلت مقرر به پایان رسید و دو بازیکن مصدوم و بیمار نیز حضورشان از نظر سلامت تایید شد، ترکیب 12 نفره را سرمربی تیم ملی اعلام کرد. رائول لوزانو برای انتخاب تمامی بازیکنان به ویژه چهار بازیکن دریافت کننده 18 آیتم را در نظر گرفت. این آیتم ها شامل موارد متعددی است که شامل راندمان بازیکنان در هنگام تمرین و مسابقه است. برای مسابقه این آیتم ها شامل آنالیز عملکرد بازیکنان در شروع هر ست مسابقه، میانه ست و از امتیاز 20 به بعد است که لوزانو در مجموع این اعداد را کنار یکدیگر گذاشت و بازیکنان خود را انتخاب کرد. تاکید می کنم که هیچ فشاری بر روی لوزانو برای انتخاب بازیکنان نبوده است.
سخت ترین کار لوزانو در انتخاب بازیکنان مربوط به چهار دریافت کننده بوده است. این بازیکنان باید در فاکتورهایی مانند اسپک، سرویس، دفاع و دریافت فوق العاده باشند که هیچ یکی از بازیکنان در چهار محور کامل نیستند، بنابر این باید به گونه ای انتخاب می شدند که تکمیل کننده یکدیگر باشند. در مجموع تصمیم گیری برای چهار دریافت کننده کار ساده ای نبود. در مورد حمزه زرینی اعداد و آمارهای آمایش تمرینات و مسابقات نشان می دهد که این بازیکن برابر سرویس های مختلف حریفان اشتباهات کمتری در دریافت داشته است و در رساندن توپ به پاسور برای ایجاد فرصت حمله برای تیم ایران عملکرد مناسبی داشته است. بر اساس این آمارها مجتبی میرزاجانپور در اسپک های بلند و فرهاد قائمی در دریافت و سرویس عملکرد به نسبت خوبی دارند. هیچ کس حتی اگر خود رئیس فدراسیون والیبال هم می خواست لوزانو هیچ بازیکنی را بدون در نظر گرفتن این آمارها انتخاب نمی کرد. البته داورزنی هم هیچ موقع توقعات اینچنینی نداشته است.

سئوال: مسابقات والیبال المپیک همراه با تغییراتی در قوانین از جمله حذف دو وقت استراحت یک دقیقه ای در امتیازهای 8 و 16 است، نظر شما درباره این تغییرات و تاثیر آن بر روند بازی ها چیست؟
پاسخ: به نظر من تفاوت چندانی با قبل نخواهد داشت چون دو وقت استراحت برای سرمربیان در نظر گرفته اند و هر موقع نیاز باشد از آنها استفاده می کنند. وقتی تیمی در امتیازهای 8 و 16 از حریف پیش باشد، نیازی به وقت استراحت نیست.

سئوال: احتمال حذف کاروان روسیه در المپیک ریو وجود دارد، آیا شما دوست دارید روسیه که در گروه ایران قرار دارد، از رقابت ها حذف شود و صربستان جایگزین این تیم شود؟
پاسخ: همیشه دوست داشتم با بهترین ها بازی کنیم، اما اینکه حریفی با حیله گری به میدان بیاید را دوست ندارم. اگر کمیته بین المللی المپیک یقین دارد که روس ها دوپینگ کرده اند بهتر است این کشور از مسابقات حذف شود، اما جایگزین روسیه در مسابقات والیبال بر اساس قوانین باید تیم پنجم مسابقات انتخابی المپیک در توکیو باشد که تیم استرالیا بوده است. در مجموع فکر می کنم برای چنین تصمیم گیری های دیر شده است چون جایگزینی برای کاروان روسیه وجود ندارد و تیم ملی والیبال ایران نیز برنامه آماده سازی برای مسابقه با روسیه داشته است و اگر قرار باشد این تیم در مسابقات نباشد، تصمیم جدید خواهیم گرفت.

سئوال: میزان آمادگی جسمانی بازیکنان تیم ملی والیبال برای حضور در المپیک چگونه است؟
پاسخ: روزهای شنبه و یکشنبه ( دو روز گذشته) تیم ملی والیبال تحت فشار تمرین کرد و براساس برنامه تدوین شده ملی پوشان بعد از دو دیدار تدارکاتی با برزیل به شرایط ایده آل جسمانی خواهند رسید. درست سه روز مانده به شروع بازی های المپیک و دیدار ایران با آرژانتین، بخش عمده کار آمادگی جسمانی، تاکتیکی و ذهنی بازیکنان است. یکی از دلایل اصلی حضور من در ایران اشتیاق و میل به پیروزی بیش از حد بازیکنان والیبال ایران است. این اشتیاق در مواقع خاص آمادگی قبلی آنان به مراتب افزایش می یابد و تیم ملی والیبال ایران تا کنون در رقابت های مختلف این اشتیاق را نشان داده است. امیدوارم بازیکنان در ریو نیز اینچنین باشند و نتایج خوبی کسب کنند.

سئوال: روش مسابقات انتخابی والیبال در جهان با انتقاداتی از سوی کارشناسان روبروست، به عنوان مثال صربستان قهرمان لیگ جهانی والیبال در المپیک نیست اما مکزیک حضور دارد، نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ: فکر می کنم روش فعلی انتخابی المپیک در والیبال بدترین شیوه ممکن است. یکی از مشکلات آن این است که مسابقات مهم انتخابی را در پایان مهلت های قانونی گذاشته اند. از سوی دیگر کشورهایی به مسابقات انتخابی راه می یابند که از نظر والیبال شرایط خوبی در رده بندی جهانی ندارند مانند تیم های دوم و سوم آفریقا و یا تیم های دوم و سوم آمریکای جنوبی و شمالی که این چهار تیم در یک مرحله از انتخابی حضور داشتند.
همچنین یکی از مشکلات مهم این روش این است که تیم های آسیایی تنها یک فرصت برای المپیک دارند در صورتی که کشورهای دیگر چندین فرصت انتخابی برایشان متصور است. به عنوان مثال اگر معروف و موسوی دو بازیکن ارزشمند و تاثیر گذار ایران در تنها فرصت آسیا بیمار می شدند دیگر فرصتی برای ایران و دیگر کشورهای آسیایی برای انتخابی المپیک وجود نداشت و این از عدالت به دور است در صورتی که در دیگر قاره ها تعداد شانس ها و فرصت ها بیشتر است.

سئوال: در زمانی که خولیو ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده داشت نقش بیشتری برای سیچلو تعریف شده بود، ولاسکو نیز تاکید بر این موضوع داشت که سیچلو طراح کارهای دفاعی تیم ملی است. به نظر می رسد در کادر فنی رائول لوزانو چنین نقشی تعریف نشده است، نظر شما چیست؟
پاسخ: در حال حاضر سرمربی تیم ملی والیبال ایران تغییر کرده است. در زمان ولاسکو به یک هماهنگی خوبی برای تقسیم کار رسیده بودیم، لوازنو مدت کمی است که به تیم ایران آمده است و شیوه کاری خود را دارد. وظایفی را برای کادر فنی مشخص کرده است و من هم بر اساس این وظایف عمل می کنم.

سئوال: برخی رسانه ها به نقل از خولیو ولاسکو اعلام کرده اند که این مربی سرشناس بعد از المپیک از دنیای مربیگری والیبال خداحافظی می کند، شما ارتباط نزدیکی با این مربی دارید، آیا این موضوع صحت دارد؟
پاسخ: ولاسکو به من اعلام کرده است که احتمالا برای چهار سال دیگر با تیم ملی والیبال آرژانتین تمدید خواهد کرد، آرامش به ولاسکو نیامده است، باید دید بعد از بازی های المپیک این مربی و فدراسیون والیبال آرژانتین چه تصمیمی خواهند گرفت. به عنوان یک آرژانتینی علاقمند هستم که این همکاری ادامه یابد، اما باید این را نیز بگویم که اگر ولاسکو با آرژانتین تمدید کند، دیگر شکست این تیم کار آسانی برای تیم ایران نخواهد بود زیرا ملی پوشان آرژانتین شرایط بهتری خواهند داشت.

سئوال: به عنوان مربی تیم ملی والیبال ایران و سرمربی تیم ملی قطر بازی های مختلفی را در سالن 12 هزار نفری آزادی داشته اید، نقش تماشاگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ: سالن 12 هزار نفری آزادی یکی از بهترین نقاط جهان برای بازی والیبال است. بهترین شرایط برای تیم ایران در این رقابت ها مهیاست اما اگر در تیم مقابل باشی، این موضوع کاملا برعکس می شود و به مراتب شرایط سختی خواهی داشت. تماشاگران حاضر در سالن در تمامی مدت مسابقه در حال حمایت هستند و در حال خواندن شعار برای تیم حریف. این موضوع کاملات تمرکز تیم حریف را بر هم می زند. به نظر من تیم ملی والیبال ایران در تهران 20 درصد افزایش توان خواهد داشت زیرا در حضور تماشاگران پرشور و علاقمند خود بازی می کند.

سئوال به عنوان یک مربی خارجی، نظرتان درباره ایران چیست؟
پاسخ: نسبت به رشد و توسعه ایران خوشبین هستم. ایرانیان در مسیر خوبی حرکت می کنند. والیبال و فدراسیون این رشته ورزشی نیز روند رو به رشد خوبی در چند سال اخیر داشته است، این روند نشان از سازماندهی، ایجاد ساختارها و ارتباطات خوب در این رشته ورزشی دارد که به یقین ورزش ایران نیز این مسیر را طی می کند. تغییرات در شهر تهران نیز در دو دوره زمانی سال 2011 تا 2013 و اکنون لمس می شود. شاخص های جامعه پیشرفته مانند اینترنت و خیلی از مسایل دیگر به خوبی در تهران احساس می شود. در این دوره سفری به دیگر شهر های ایران نداشتم اما در دوره قبلی به شهرهای مختلفی از جمله ارومیه، مشهد، اصفهان تبریز، و .. رفتم. حس خوبی از حضور در حرم امام رضا (ع) داشتم و تحت تاثیر باورهای مردم در این حرم قرار گرفتم. مردم خوش برخوردی در این شهرها و در کل ایران وجود دارند. مردم ایران علاقه و تلاش دارند که کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. امیدوارم این اتفاق نیز بیافتد.

سئوال: برای نخستین بار بازدیدی از یک رسانه ایرانی داشتید، نظر شما درباره ایرنا چیست؟
پاسخ: در آرژانتین از برخی موسسات رسانه ای خصوصی بازدید داشتم اما ایرنا را در مجموع متفاوت دیدم . اینکه ایرنا به چندین زبان از جمله اسپانیایی اخبار خود را منتشر می کند برایم خیلی جالب بود و از این به بعد حتما اخبار والیبال ایران را از این سایت پیگیری خواهم کرد. نکته دیگری که در اخبار ایرنا دیده می شود، توجه به صحت اخبار است که نکته مهمی برای اطمینان مخاطبان است. از دعوت ایرنا تشکر می کنم و معتقدم این سازمان خبری وظیفه مهمی برای انتقال اخبار حوزه های مختلف از جمله ورزش و بویژه والیبال بر عهده دارد.
خوان سیچلو در زمان بازیکنی در تیم های بوکاجونیورز و ریورپلات بازی کرده است و در سال ۲۰۰۵ مربی تیم ویلاماریا در لیگ آرژانتین شد. این مربی از سال ۲۰۰۶ هدایت تیم های والیبال نوجوانان و جوانان آرژانتین را بر عهده گرفت و طی یک سال تمرین، نوجوانان را به چهارمی قهرمانی جهان و جوانان را به پنجمی قهرمانی جهان رساند.
سیچلو در ادامه هدایت تیم والیبال جوانان آرژانتین ادامه داد و مدال برنز ۲۰۰۹ و نقره ۲۰۱۱ قهرمانی جهان را بر گردن آویخت. وی در سال 2008 به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین انتخاب شد و در مسابقات کاپ آمریکا عنوان چهارمی را به دست آورد. از سال ۲۰۱۱ تا پایان لیگ جهانی ۲۰۱۳ سیچلو کمک مربی و دستیار اول خولیو ولاسکو در تیم ملی والیبال ایران بود. همچنین در سال ۱۳۹۰ به مدت یک ماه سرمربی تیم والیبال گیتی پسند بود. در سال ۲۰۱۲ با معرفی ولاسکو به سرمربیگری تیم مولفتا در سری ۲ آ ایتالیا درآمد. او موفق شد مولفتا را در فصل ۱۳-۲۰۱۲ به سری آ صعود دهد و در فصل 20۱۴- ۲۰۱۳ نیز هدایت این تیم را بر عهده داشت.
پس از آن سیچلو سرمربی تیم ملی والیبال قطر شد و رتبه این تیم را در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۵ از یازدهم به چهارم بهبود داد. وی توانست رتبه تیم قطر را در رنکینگ جهانی از ۴۹ به ۴۶ بهبود ببخشد. سیچلو از سال ۲۰۱6 به عنوان دستیار رائول لوزانو با فدراسیون والیبال ایران همکاری می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین