کد خبر: ۳۸۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۰

ایران قصد انتقال دارایی‌هایش به آسیا را ندارد

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر گزارش رویترز، تهران خاطرات تلخی از مسدود کردن دارایی‌های این کشور توسط آمریکا پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 دارد. در همین حال، بسیاری از رسانه‌های خارجی و داخلی بیان کردند که ایران قصد گشودن حساب‌هایی در مالزی، شانگهای، سنگاپور و هنگ‌کنگ دارد.

بر اساس این گزارش، مجرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد دارایی‌هایش را به شرق منتقل کند، گفت: ایران در حال حاضر طرحی برای انتقال دارایی‌هایش به این کشورها ندارد.

در ادامه گزارش آمده است: بانک مرکزی ایران سخنان وی را تایید کرد و آن را بیان درست سیاست این بانک خواند اما توضیح بیشتری نداد.

بنا بر این گزارش، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که ایران انتقال دارایی‌هایش را به خلیج فارس و دیگر کشورهای اسلامی ترجیح می‌دهد.

در این گزارش می‌خوانیم، ایران پس از ناتوانی در متقاعد کردن کشورهای غربی و اروپایی مبنی بر اینکه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، با ارجاع پرونده هسته‌ای این کشور به شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های احتمالی روبه‌روست. این کشور اعلام کرده که انرژی اتمی را تنها برای تولید الکتریسیته می‌خواهد.

بنا بر گزارش رویترز، ابراهیم شیبانی رییس کل بانک مرکزی گفت در صورت ضرورت، ایران دارایی‌هایش را به کشور بازخواهد گرداند. مشخص نیست که چه مقدار از ثروت حاصل از فروش نفت ایران در حساب‌های خارجی است.
در ادامه گزارش آمده است: اقتصاددانان برآورد کرده‌اند که تا پایان سال 2006، ایران بیش از 40 میلیارد دلار از فروش نفت درآمد خواهد داشت که از این مقدار 16 میلیارد دلار به بودجه دولت اختصاص داده می‌شود.

بنا بر این گزارش، تمام این مبالغ به بانک مرکزی ایران می‌رود اما مبالغ نامعلومی از آنها در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین