کد خبر: ۳۸۷۹۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

نتیجه پرونده‌ تخلف‌های رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم چه‌شد؟/خباز: احمدی‌نژاد از در خاصی به دادگاه آمد و بازجویی شد

محمدرضا خباز استاندار سمنان درباره نتیجه پرونده‌های تخلف احمدی‌نژاد ارسال شده از مجلس هشتم به قوه قضائیه گفت: احمدی‌نژاد تنها در برخی از جلسات دادگاه حضور پیدا نکرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 بخش‌هایی از گفت‌وگوی خباز را در ادامه بخوانید؛نتیجه پرونده‌های تخلف رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم چه‌شد؟/خباز: احمدی‌نژاد از در خاصی به دادگاه آمد و بازجویی شد

** در جلسه‌ای که اخیرا با حضور معاونان سیاسی، امنیتی استانداران در وزارت کشور برگزار شد، کارگروه انتخابات شکل گرفت و مقرر شد فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شود، بفرمایید چه دستور کاری در این زمینه به شما ابلاغ شده، چه اقداماتی در این میان کلید خورده و آیا معاونین در استان شما فعالیت‌های لازم را آغاز کرده‌اند؟

همانطور که می‌دانید در ایران همه ساله انتخابات برگزار می‌شد، اما در مجلس هشتم قانونی تصویب و براساس آن مقرر شد هر دو سال یکبار در کشور انتخابات برگزار شود. در کشورمان انتخابات سابقه‌ای طولانی دارد و همگان با قوانین مربوط آن آشنا هستند. در این راستا مرجعی که مسئولیت برگزاری انتخابات را برعهده دارد وزارت کشور بوده که دارای تقویم انتخاباتی روز شمار است. اما در هر حال هنوز فعالیت‌های انتخاباتی آغاز نشده و به طور کتبی هم تاکنون دستوری دراین زمینه به استانداران ابلاغ نشده است. از آنجایی که معاونان سیاسی استانداران برگزار کننده انتخابات هستند به وزارت کشور دعوت شدند تا اهم موارد مربوط به برگزاری انتخابات برای آنها تفهیم شود. باید گفت مسائل مطرح شده در این جلسه توجیهاتی است که برای تمامی دوره‌های انتخابات‌ صورت می‌گیرد و البته تذکرات لازمی است که توسط وزیر کشور و سایرین به معاونان سیاسی ابلاغ می‌شود تا دست‌اندکاران انتخابات آمادگی لازم و زمینه مناسب را فراهم کنند. براساس توضیحات معاون سیاسی بنده درباره جلسه وزارت کشور باید بگویم که این نشست به عنوان جلسه آمادگی برگزار شد تا فضای انتخابات به تدریج قابل لمس باشد.

** به نظر شما رقیبی جدی که بتواند آراء روحانی را به خود اختصاص دهد برای انتخابات ریاست جمهوری وارد صحنه خواهد شد، خصوصا از زادگاه رئیس جمهور؟

از ابتدای انقلاب به جز شهید رجایی که 40 روز رئیس جمهور کشور بود تمام روسای جمهور به صورت دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشتند. گویا مردم به این نتیجه می رسند که فرد در مدت 4 سال قادر به تحقق شعارها و اهداف خود نخواهد بود. در استان ما تاکنون خبری مبنی‌بر ورود فردی خاص به حوزه رقابت ریاست جمهوری منتشر نشده زیرا آغاز این جریان در حال حاضر زود هنگام است اما درباره کاندیدای آینده ریاست جمهوری باید بگویم طبیعتا روحانی در صحنه حضور خواهند داشت و اگر دیگران مایل به حضور در این صحنه هستند باید خودشان را به مردم معرفی کنند.

** اخیرا فعالیت‌هایی غیر رسمی از سوی برخی افراد مبنی‌بر زمینه‌‎سازی کاندیداتوری ریاست جمهوری وجود دارد، از جمله برخی متعتقدند محمود احمدی نژاد پیشگام در کلید زدن انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است، نظر شما چیست؟

احمدی نژاد قبل از رسیدن به ریاست جمهوری، شهردار تهران بود و کسی با مدیریت اجرایی کشوری او آشنایی نداشت لذا بیان هر مطلبی از سوی او با استقبال مردم مواجه می‌شد به هر حال مسلمان است و باور کردنی! اما در حال حاضر او 8 سال دوره ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته و همگان با روش، منش و رفتار او آشنا هستند و این آشنایی نشان دهنده آن است که آیا رغبتی برای حضور مجدد او وجود دارد یا خیر. بحث دیگری که در این میان مورد توجه است موضوع طرفداران احمدی‌نژاد است. در گذشته مجموعه‌ای از او طرفداری می‌کردند اما در حال حاضر آنان نه تنها حامی او نیستند بلکه از رفتار گذشته خود پشیمان هستند و رسما اعلام کردند که "کاش این کار را نمی‌کردیم!" همانطور که می‌دانید فرد به تنهایی رأی ندارد. به عنوان مثال زمانی که در کاشمر به عنوان نماینده با 55 یا 70 هزار رأی انتخاب شدم اما در اصل رأی واقعی بنده به عنوان نماینده 5 هزار بود که با تلاش، تبلیغات و رای گیری طرفداران، توانستم میزان آرا خود را افزایش دهم. بدیهی است که علاوه بر محبوبیت و شناخت کاندیدا، طرفداران فرد در ورود او به صحنه تاثیر گذار هستند. فعالان سیاسی احمدی نژاد به جز عده معدودی که از گذشته در ستادهای استانی او مشغول بودند، تعداد کثیری از آنها، رسما اعلام کردند "اشتباه کردیم!" براین اساس بنده زمینه را برای حضور مجدد او فراهم نمی بینم البته که عملکرد فعلی او نشان دهنده رفتارشخصی نبوده و ممکن است رفتارِ مجموعه‌ای باشد. معتقدم تاکنون در کشور ما کمتر از دو دوره ریاست جمهوری وجود نداشته است؛

سکه دو رو دارد و هیچ رئیس جمهوری کمتر از دو دوره ریاست جمهوری نداشته و از سویی دیگر هیچ رئیس جمهوری هم برای بار سوم انتخاب نشده اگرچه کاندید شده اما زمینه برای رسیدن به ریاست جمهوری برای بار سوم وجود نداشته است. از نظر بنده و به لحاظ فاکتور "طرفداران" زمینه‌ای برای بازگشت احمدی نژاد فراهم نیست. نکته اساسی که در این زمینه بشدت حائز اهمیت بوده آن است که مجلس هشتم، شش پرونده تخلف برای رئیس جمهور سابق درنظر گرفت و پرونده‌های او را با این مضمون به قوه قضاییه ارجاع داد و در حال حاضر قوه قضاییه مشغول رسیدگی به پرونده‌های اوست و معتقدم اگر به یکی از پرونده او رأی داده شود، شخص احمدی نژاد نخواهد توانست حتی کاندیدا شود اما در این صورت، شرایط، برای تبلیغ و فعالیت برای دیگران توسط او فراهم بوده زیرا او مخاطبینی در کشور دارد و ممکن است آنها از کاندیدای مورد نظر او حمایت کنند.

** مجلس هشتم پرونده‌های تخلف احمدی نژاد را به قوه قضاییه ارجاع داد اما او در دادگاه حضور نیافت علت این موضوع را در چه می‌دانید؟

احمدی نژاد تنها در برخی از جلسات دادگاه حضور پیدا نکرد. اولین احضار او به دادگاه در مجتمع قضایی تهران صورت گرفت و از آنجایی که عده زیادی از مردم و خبرنگاران در آنجا حضور داشتند و نسبت به او ابراز احترام و احساسات کردند شرایط برای بازجویی از او فراهم نبود بنابراین بازجو جلسه نخست دادگاه را بدون انجام بازجویی به جلسات آتی موکول کرد. در جلسات آتی دادگاه، احمدی نژاد از در خاصی به دور از چشم خبرنگاران و مردم وارد اتاقی خاص شد و درست در این زمان اولین بازجویی‌ و رسیدگی‌ها اتفاق افتاد اما درباره اینکه آیا پرونده او آماده صدور حکم است یا خیر، اطلاعی ندارم. معتقدم قوه قضاییه همان گونه که در تمام موارد دغدغه شفاف سازی را مد نظر دارد باید نسبت به این مقوله نیز شفاف سازی کند مردم مایل هستند از نگاه قوه قضاییه به قدرتمندان و افراد عادی آگاهی پیدا کنند. نخستین شکایت مطرح شده از رئیس جمهور سابق توسط 12 نفر از نمایندگان مجلس صورت گرفت که بنده یکی از آن 12 نفر بودم. با گذشت زمان شکایت نمایندگان مسیر خود را پیمود و سپس به مرحله نهایی رسید البته باید به این نکته اشاره کنم که شکایات صورت گرفته علیه احمدی نژاد در راستای اجرا نکردن قانون بود که در کمیسیون اصل نود و صحن علنی مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت لذا مجلس پرونده‌های مورد نظر را برای رسیدگی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع داد و به این صورت شش پرونده از رئیس جمهور سابق راهی دستگاه قضا شد بنابراین انتظارمان این است که ماحصل بررسی‌های قوه قضاییه در اختیار مردم قرار بگیرد. بررسی تخلفات احمدی نژاد در قوه قضاییه با چراغ خاموش در حال رسیدگی است که معتقدم باید با چراغ روشن صورت بگیرد.

** شاخص‌ترین تخلفی که از سوی احمدی نژاد صورت گرفت در چه زمینه‌ای بود؟

بیشترین مسئله حول محور عدم رعایت به قانون می‌چرخید. به عنوان مثال یکی از مفاد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که 50 درصد درآمدها به مردم و 30 درصد دیگر به دستگاه‌های تولیدی اختصاص داده شود. دولت سابق از ابتدا از انجام این امر سر باز زد و با درخواست‌های ما هم شرایط تغییری نکرد. با ادامه این روند، اکثر کارخانه‌ها تعطیل شد که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به این مسئله اشاره و فرمودند که 60 درصد کارخانه‌ها تعطیل و سایر آن ها هم زیر ظرفیت مشغول به فعالیت هستند. با اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان سمنان نیز 620 کارخانه به تعطیلی کشیده شد. اگر این قانون به درستی اجرا می‌شد، همه درآمدها در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت، همچنین اگر 30 درصد از درآمد، به واحدهای تولیدی اختصاص پیدا می‌کرد اکنون شاهد تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی و وضعیت نابه‌هنجار اشتغال نبودیم. در همان شکایت اولیه علیه احمدی‌نژاد، 10 قانون را لحاظ کردیم که او رسما از اجرای آنها چشم پوشی کرده، بعد از مدتی بررسی و پیگیری به این نتیجه رسیدیم که نمایندگان از کانال مجلس قادر به پیگیری و رسیدن به نتیجه در این زمینه نیستند و به عبارتی دیگر "نمی‌توانند کاری از پیش ببرند" زیرا در مجلس هشتم ما در اقلیت بودیم. البته باید بگویم تا قبل از موضع گیری رئیس جمهور سابق در برابر فرمان رهبری و 11 روز خانه‌نشینی وی، اراده‌ای جدی در این زمینه وجود نداشت و با این حال نمایندگان شکایات خود را قبل از این موضوع مطرح کردند اما پس از این اتفاق، شکایت ما و عده دیگری از آقایان، مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت و نهایتا شش پرونده برای او تشکیل و مقدمات رسیدگی به آن نیز فراهم شد.

** علت اصلی تغییر کابینه و استانداران که اخیرا شاهد آن بودیم را چه می‌دانید؟ آیا این تغییرات تاثیر گذار خواهد بود؟

تغییرات مانند تزریق خون جدید به بدن است چراکه باعث حضور نیروهای آماده به عرصه‌های مختلف شده که به دنبال آن امید و اراده بیشتری برای خدمت رسانی ایجاد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
1
0
آقای خباز نماینده اسبق مردم شریف کاشمر ، از گلکویست چه خبر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
یعنی ماست مالی شد.....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین