کد خبر: ۳۸۸۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

آهنگ محسن یگانه برای «ماه عسل» جواب منفی گرفت

یک آهنگساز با اشاره به تیتراژهای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون بیان کرد که این آثار بیشتر از یکدیگر تقلید می‌کنند و به تکرار رسیده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آرمین رهبر با اشاره به تیتراژهایی که این روزها برای برنامه ها و سریال های تلویزیونی ساخته می شود، گفت: ما در وضعیت کنونی موسیقی به نوعی کما رسیده ایم دلایل زیادی هم دارد که بخشی فنی است و بخشی هم به رسانه های در دسترس مردم مثل شبکه های اجتماعی مربوط می شود که ذائقه آنها و شرایط شنیدن موسیقی را تغییر داده اند.

تیتراژ ها به تقلید از یکدیگر رسیده است

وی درباره موسیقی تیتراژ ها و سبک و ساختار این موسیقی ها عنوان کرد: در بحث فنی موسیقی تیتراژها به شرایطی رسیده است که نه مردم می دانند چه چیزی دوست دارند و نه خواننده ها سلیقه مردم را می شناسند. همچنین الگوی مشخصی هم وجود ندارد و به نوعی تعلیق و تقلید از یکدیگر رسیده ایم. 

این آهنگساز اضافه کرد: به طور مثال کارگردان و یا نویسنده در سینما می داند که آثار خانوادگی پر از تعلیق و گره برای مخاطب جذاب است اما این مدل در موسیقی هنوز مشخص نیست. از طرفی حجم وحشتناک تولید موسیقی در کشور باعث شده است که کیفیت کاهش پیدا کند. سال های پیش شرایط تولید موسیقی فرق می کرد اما اکنون دسترسی به استانداردها و مسایل فنی راحت شده است و هر کسی می تواند یک قطعه تولید کند.

او با اشاره به اینکه مردم دسترسی کمتری به موسیقی خوب دارند، اظهار کرد: باید پذیرفت شرایط موسیقی به وضعیت کما رسیده است و مردم کمتر فرصت دارند موسیقی خوب گوش دهند. کنسرت ها نوآوری ندارد و اینها باعث می شود که به مرور وضعیت بدتر شود. البته هنوز بسیاری از خواننده ها هستند که نوآور و خلاق هستند به طور مثال محسن چاوشی هنوز هم خلاق است و نوآوری های وی را می توان در موسیقی سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی دید. با این حال شرایط به گونه ای است که حتی خود او بعد از هر قطعه باید قطعه دیگری بسازد. پیش از این یک آهنگساز و یا خواننده یک آلبوم برای یک سال تولید می کرد ولی اکنون باید هر ماه آلبومی تولید کرد زیرا نمی توان آثار را بیش از چند بار شنید.

تیتراژ محسن یگانه جواب منفی گرفت

این موسیقی دان با اشاره به تیتراژ امسال برنامه «ماه عسل» که توسط محسن یگانه خوانده شد، اظهار کرد: تیتراژ «ماه عسل» همیشه جزو تیراژهای مطرح بوده است و اتفاقا همین باعث شده است که انتخاب تیتراژ این برنامه با نوعی وسواس همراه شود و این وسواس امسال جواب منفی داد و آنطور که همیشه مورد استقبال قرار می گرفت، نشد. محسن یگانه نیز آهنگساز بسیار خوش سلیقه، خلاق و کار بلد است اما موسیقی و اجرایی که برای تیتراژ «ماه عسل» داشت، تکراری بود.

رهبر با اشاره به ضعفی که در بسیاری از قطعات موسیقایی وجود دارد، عنوان کرد: ما در این سال ها از لحاظ مسایل فنی در حوزه موسیقی رشد زیادی داشته ایم اما از لحاظ محتوا رشد و پیشرفت چندانی نکرده ایم. محتواها در حوزه موسیقی تکراری است و به یک اثر خاص تبدیل نمی شوند. بخشی از این مساله همانطور که گفتم به این دلیل است که حجم ساخت تِرَک ها و قطعات زیاد شده است اواخر دهه ۸۰ که پاپ جان می گرفت الگوهای موسیقایی کمتر بود و به راحتی می شد دست به نوآوری زد ولی اکنون الگوها آنقدر زیاده شده اند که طراحی و تنظیم الگوهای جدید کار بسیار سختی است.

وی اضافه کرد: از طرفی ریسک پذیری هم کاهش یافته است. خواننده ها به الگوهایی که مردم دوست دارند توجه می کنند و همه ملودی های خود را مبتنی بر موسیقی های قبلی می سازند.

لحن موسیقی ایرانی از بین رفته است

این آهنگساز درباره این افت کیفیت در ساخت ملودی ها تصریح کرد: آهنگسازی به معنای واقعی حوزه بسیار سخت و مهمی است اما امروزه از ورق (دانش) به زمزمه رسیده است. مثل مهندسی که نقشه اش را تعریف می کند تا اینکه بخواهد المان های مورد نظرش را به دقت طراحی کند. ورق هم در موسیقی همان دانش موسیقایی است که امروزه کمتر به کار گرفته می شود. ما هزاران تکنیک برای ملودی سازی داریم تکنیک هایی که آهنگسازان بزرگ از آنها استفاده کرده اند واکنون استفاده از این تکنیک ها به زمزمه رسیده و همه اینها باعث شده است که تیتراژهای تلویزیونی به آثاری تکراری و شبیه به هم تبدیل شوند.

وی با اشاره به لحن موسیقی ایرانی در آثار یادآور شد: تکلیف آهنگسازان ما در حوزه موسیقی تیتراژها هنوز مشخص نیست و لحن ایرانی از بین رفته است. موسیقی ایرانی لحنی دارد که امروز در آهنگ ها شنیده نمی شود، به طور مثال زمانیکه موسیقی ترکی می شنوید جدا از اینکه جنس موسیقی ترکی است لحن آن هم مشخص است و این لحنی است که هر کشوری دارد اما در کشور ما هویت موسیقی ایرانی و لحن آن از میان رفته است.

رهبر در پایان گفت: زنده یاد مرتضی پاشایی از معدود افرادی بود که در تیتراژها لحن موسیقی ایرانی را حفظ می کرد. لحن موسیقی گذشته ما را به لحاظ تکنیکی در آثارش حفظ می کرد و همه کارهایش هم در تیتراژها ملودی داشت. این نکته را هم باید اضافه کرد که بسیاری از آثار مطرح دنیا از نظر تکنیکی از دانش موسیقایی بالایی برخوردار است که پایه و اساس این موسیقی ها را تشکیل داده است و بعد روی آنها هزاران نوآوری و خلاقیت انجام شده است.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین