کد خبر: ۳۸۹۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

سال 2016 گرمترین سال در تاریخ کره زمین خواهد بود

دمای حرارت زمین در سال جاری به سطحی افزایش یافته که حفظ میانگین «تغییرات آب و هوایی» مورد توافق رهبران جهان در نشست چند ماه پیش پاریس، بسیار دشوار به نظر می رسد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش العربیه، با توجه به تغییر آب و هوا و اوج پدیده آب و هوایی «النینو» به نظر می رسد میانگین دمای جهان امسال بالاتر از رکورد گرمترین دما در سال 2015 ببرد .
 
نمایندگان نزدیک به 200 کشور جهان، در اقدامی تاریخی در ماه دسامبر در "بورژه" شمال پاریس، طرح کنترل گرمایش زمین را تصویب کردند. این یک اقدام جهانی بی‌سابقه است.

نمایندگان کشورهای جهان در اجماعی بی‌مانند و با اقدام تاریخی خود، بر علیه افزایش گرمایش زمین که آینده انسان و محیط زیست محیطی کره زمین را تهدید می‌کند به توافق رسیدند.

این کشورها به توافق رسیدند که جلوی افزایش درجه حرارت را بگیرند به طوری که به دو درجه سانتیگراد بالاتر از مرحله پیش از انقلاب صنعتی تجاوز نکند.
 
در اجلاس سازمان ملل متحد در پاریس 195شرکت کنندگان موافقت کردند که حداقل پنج روز برای مبارزه با گرم شدن کره زمین، 2 درجه یا حداقل 1.5 درجه دمای جهان پایین تر بیاید. اما سازمان هواشناسی جهانی وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد، سال 2016 گرم ترین سال کره زمین خواهد بود بخصوص با وجود پدیده «ال نینو» که منجر به افزایش درجه حرارت آب‌های اقیانوس آرام شده است.
 
سطح درجه حرارت کره زمین در 6 ماه اول سال جاری به 1.3 درجه سانتیگراد از سطوح قبل از انقلاب صنعتی ثبت شده است.
 
الیور گیدن، کارشناس آلمانی امور بین الملل و امنیت، در این زمینه می گوید:«افزایش دمای حرارت باعث بسیاری از مشکلات خواهد بود و بحث و گفتگوی مهم آینده در باره تجاوز سطح حرارت از «اهداف» در نظر گرفته شده و میانگین تعیین شده، خواهد بود».
 
اغلب کارشناسان هواشناسی معتقدند که بحث ها در نشست‌های آینده پاریس بیشتر در باره امکان کاهش درجه دمای زمین هست یا نیست، متمرکز خواهد شد.
 
پیش بینی ها نشان می دهد میانگین دمای جهان در سال 2016، 1.14 درجه سانتیگراد بالا دمای پیش بینی شده و بالاتر از دمای زمین قبل از صنعتی شدن خواهد بود و به همین دلیل 1.5 درجه دمای هدف کشورها برای کاهش انتخاب شد.
 
در همین حال، سازمان پیش بینی آب و هوایی انگلیس اعلام کرد:«ما فقط 5 درصد شانس داریم تا میانگین دمای جهان در سال 2016 کمتر از سال 2015 شود».
 
دانشمندان تغییرات آب و هوایی قرار است در روزهای 15 تا 18 آگوست در ژنو حاضر شوند تا یک طرح بین المللی برای کاهش سطح دمایزمین به 1.5 درجه که در نشست رهبران بین المللی در کنوانسیون پاریس بر آن توافق کردند، آماده کنند. این طرح قرار است برای سال 2018 عملی شود.
 
کشورهای در حال توسعه بر این باورند که تجاوز سطح دمای زمین از میانگین مرد هدف، به دلیل عدم پایبندی برخی کشورهای پیشرفته نسبت به تعهدات خود در این زمینه است که باعث ظهور موج گرما، مانند آنچه در سال جاری خاورمیانه شاهد آن بودیم یا مانند ذوب شدن برف‌ها در گرینلند که باعث غرق شدن تعدادی از جزایر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین