کد خبر: ۳۹۱۱۷۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
صرف‌نظر کردن بشاراسد از زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش مانع حمله آمریکا شد

کدام کشور بشار اسد را از سرنگونی نجات داد؛ ایران یا روسیه؟+دو روایت

لاوروف می‌گوید "بدون شک اگر روسیه سه سال پیش با متقاعد کردن بشار اسد به صرف‌نظر کردن از زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش مانع از حمله آمریکا به سوریه نمی‌شد، هم اکنون شاهد سطح گسترده‌تری از ویرانی در این کشور بودیم"
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در حالی که اخیراً یک روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شده بود باراک اوباما به این دلیل از خط قرمز خود در خصوص حمله به سوریه عدول کرده است که ایرانی‌ها تهدید کرده بودند در صورت حمله آمریکا به سوریه، مذاکرات هسته‌ای را ترک خواهند کرد، حالا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز مدعی شده است که مسکو با پیشگیری از حمله نظامی طراحی شده آمریکا در سال 2013 به سوریه، ضمن نجات بشار اسد از سرنگونی، جهان را هم از عواقب ویرانگر آن در امان نگه داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ «جی سالومون»، روزنامه‌نگار مطرح «وال‌استریت‌ژورنال»، در کتاب جدیدی با عنوان «جنگ‌های ایران» ادعا می‌کند ایران در زمان مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان در سال 2013، واشنگتن را تهدید کرده که در صورت حمله به مواضع «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، پرونده مذاکرات هسته‌ای خاتمه یافته تلقی خواهد شد.

کدام کشور بشار اسد را از سرنگونی نجات داد؛ ایران یا روسیه؟+دو روایت

جی سالومون همچنین با اشاره به اینکه کتابش حاوی "اطلاعات جدیدی در مورد خط قرمزی است که درست سه سال پیش... پس از استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی، اوباما تصمیم گرفته آن را زیر پا بگذارد"؛ گفته است که "آن روز تعطیلی روز جهانی کارگر بود که اوباما تصمیم گرفت که اقدام نظامی صورت ندهد. (اوباما) آن زمان گفت دلایل زیادی (برای این تصمیم) داشته و کری هم گفت که روس‌ها به ما در خلاص شدن از شر ذخایر سلاح‌های شیمیایی کمک کردند، بنابراین نیازی به اقدام نظامی نیست، اما مسأله اصلی اینجاست که... یک عامل ایرانی هم (در این تصمیم) دخیل بود." وی افزوده است: مقامات آمریکایی و ایرانی هر دو به من گفتند که این پیام ارسال شده که اگر آمریکا شروع به حمله به نیروهای اسد، نزدیک‌ترین متحد عرب ایران کند،...این مذاکرات نمی‌تواند به نتیجه برسد. اگر به نزدیک‌ترین متحد آنها حمله شود، سپاه پاسداران ایران ادامه این تعامل را نخواهد پذیرفت.

اما حالا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که "بدون شک اگر روسیه سه سال پیش با متقاعد کردن بشار اسد به صرف نظر کردن از زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش مانع از حمله آمریکا به سوریه نمی‌شد، هم اکنون شاهد سطح گسترده‌تری از ویرانی در این کشور بودیم."

لاوروف که با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت‌وگو کرده، افزوده است: تصور این که سامانه‌های دفاع هوایی سیار و تسلیحات کلاسیک باقیمانده و حتی انبار تسلیحات شیمیایی در صورت حمله آمریکا به دست چه کسانی می افتاد، واقعا وحشتناک است. هیچکس نمی‌داند این سامانه‌ها هم اکنون در اختیار کدامیک از گروه‌های تروریستی است که خطر بزرگی برای پروازهای هواپیماهای مسافربری به شمار می‌آیند. چه بسا این سامانه‌ها هم اکنون در اختیار داعش یا جبهه النصره و یا القاعده است و هیچکس نمی‌داند که این تسلیحات چه وقت و کجا بار دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بحران سوریه که از 5 سال پیش و با آغاز اعتراضات خیابانی مردم به دولت بشار اسد آغاز شده تا کنون بیش از هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. گروه‌های مختلفی در این کشور در حال جنگ با یکدیگر هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
3
4
کدام کشور آل سعود را آل سقوط میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
ان شاع الله مقاومت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
8
تشخيصش زياد سخت نيست ، آن كشوري مردمش صبور تر ، و البته فقير تر است جواب سوال شماست
سامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
9
روس ها کاملا غیر پیش بینی میباشند.بارها و مکررا،در طول تاریخ این همسایه به کشور ما ظلم کرده است.شاید اگر روزی بخواهیم منصفانه در خصوص استفاده غرب و روسیه از ایران قضاوتی انجام بدهیم بدون شک به آنجا خواهیم رسید که روسیه اگر بیشتر سود نبرده است ولی کمتر از غرب هم نبوده است.سوء استفاده روسیه از برگ ایران در 20 سال گذشته تا الان سیر صعودی داشته است، تا جائیکه که نیاز به مثال نمی باشد.
ولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
1
چرا مطالب خارجی تون انقدر کم هستند؟ سایتون جذاب نیست خیلی خشکه
مرز واقعی ایران امروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
دیگه مرزهای جغرافیایی فقط مرز نیست. .....................
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
نجات سوریه هم به دست ایران و هم به دست روسیه . نه در عرض هم بلکه در طول هم . چه ایراد دارد . هر کشوری هم باشه دوست داره این افتخار خداپسندانه و مردمی را به خودش نسبت بده.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین