کد خبر: ۳۹۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
در همایش اقتصادی ایران و شیلی

ظریف: امروز روز شروع برای روابط رو به گسترش دو کشور است/ مونیوس: از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی استقبال می کنم

همایش اقتصادی ایران و شیلی با سخنرانی وزرای خارجه دو کشور آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرنگار اعزامی آفتاب نیوز به شیلی؛ در ابتدای نشست «هرالدو مونیوس» وزیر امور خارجه شیلی در نشست مشترک اقتصادی گفت: امیدواریم امروز فصل جدیدی از روابط اقتصادی را با ایران شروع کنیم.

وی افزود: شیلی در زمینه سرمایه‌گذاری جایگاه خوبی دارد و در زمینه جلب سرمایه‌گذاری کارهای خوبی کردیم و امیدواریم در چارچوب برنامه‌های اقتصادی با ایران همکاری کنیم.

وزیر خارجه شیلی با بیان اینکه  پسابرجام شرایط را برای همکاری بیشتر مهیا کرده است افزود: اقتصادهای دو کشور می‌تواند مکمل هم باشد.

مونیوس تاکید کرد: ایران یک قدرت انرژی در عرصه بین‌المللی است،و ما از ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه شیلی با بیان اینکه دولت روحانی به دنبال حل مناقشات در منطقه است، گفت: امیدوارم در چارچوب تفاهمات به توسعه اقتصادی هم کمک کنیم.

مونیوس ادامه داد: ایران با توانمندی‌های زیاد از جایگاه بسیار خوبی در خاورمیانه برخوردار است و امیدواریم بتوانیم در سایه گسترش روابط مکمل همدیگر باشیم.

وی گفت: روابط در گذشته کم بوده و در ٢٠ سال گذشته گسترش یافته و برای ما تقویت روابط اقتصادی مهم است.

در ادامه همایش محمد جواد ظریف به عنوان دومین سخنران همایش گفت: تشکر می کنم از دوست و همکار قدیمی بابت استقبال گرم و میهمان نوازانه و اعتقاد دارم امروز روز شروع برای روابط رو به گسترش دو کشور است.

وی با بیان اینکه این اولین دیدار وزیر خارجه ایران از شیلی در ٣٧ سال گذشته است و اگر سوابقی که مطالعه کردم اشتباه نباشد اولین دیدار یک وزیر خارجه ایران از شیلی از ابتدای برقراری روابط بین دو کشور است. 

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما این را به عنوان عزم و اراده دو دولت برای گسترش روابط همراه با بازگشایی سفارت شیلی در تهران آغاز خوبی برای روابط همه‌جانبه با شیلی می‌دانیم. 

ظریف  شیلی را یک کشور بزرگ، مهم و با توسعه برشمرد و گفت: پیشرفت قابل ملاحظه در این منطقه و ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌توانند علاوه بر همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک در صحنه‌های مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل و جنبش عدم تعهد و سایر سازوکارهای بین‌المللی روابط اقتصادی مکمل یکدیگر را به صورت ویژه پیگیری کنند. 

 وزیر خارجه با بیان اینکه در سال ٢٠١٥ شاهد توسعه نسبی روابط با شیلی بودیم ادامه داد: البته همه به خاطر دارند در دوران حکومت‌های گذشته ایران و شیلی روابط گسترده اقتصادی داشتیم اما به دلیل ملاحظات اصولی ما این روابط متوقف شد و بسیار خوشحالیم که در شیلی دموکراتیک روابط ما رو به گسترش خواهد بود و روابطی بسیار خوب با دولت دموکراتیک در شیلی داریم. 

ظریف با اشاره به اینکه امکاناتی که دو کشور برای توسعه روابط دارند، بسیار گسترده است افزود: آمادگی داریم از موفقیت‌های شیلی در حوزه خصوصی‌سازی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم. در این زمینه بخش خصوصی و دولتی ما آمادگی استفاده از تجربیات خوب و موفق دولت شیلی و بخش خصوصی این کشور را دارد.  

وی افزود: آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف اقتصادی برنامه روابط منسجم اقتصادی با شیلی را آغاز کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز در قالب یک هیات بزرگ اقتصادی در سانتیاگو هستیم که نشانگر عزم ما برای گسترش مناسبات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین