کد خبر: ۳۹۱۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
وزیر جهاد کشاورزی:

هیچ «برنج» تراریخته‌ای به کشور وارد نشده/ از تولید محصولات «تراریخته» حمایت می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که هیچ برنج تراریخته‌ای به کشور وارد و یا در کشور تولید نشده است، گفت: قطعا از تولید محصولات تراریخته توسط شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود حجتی در نشست خبری چهارم شهریورماه با بیان این‌که مدیریت آب با وزرات نیرو است، گفت: این وزرات نیرو است که تخصیص‌های آب به مناطق مختلف را انجام می‌دهد که در طرح گرمسیری استان کرمانشاه در وهله اول این میزان تخصیص بالا بود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در سال‌های گذشته در خصوص این میزان تخصیص تجدیدنظر شد، اما با توجه به وضعیتی که در سال زراعی جاری داریم مجددا امکان تجدید نظر و افزایش تخصیص آب از این سامانه وجود دارد که پیگیر آن هستیم تا بتوانیم تخصیص بیشتری از منابع آبی برای استان بگیریم.

با همین آب موجود می‌توانیم محصول بیشتری برداشت کنیم

حجتی تاکید کرد: آنچه بیش از میزان تخصیص آب اهمیت دارد مدیریت منابع آب موجود است، زیرا معتقدیم  با همین میزان آبی که تخصیص می‌شود با بکار گیری روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری می‌‎توان بیشتر از آنچه که امروز برداشت می‌کنیم محصول برداشت کرد.

وی تصریح کرد: این افزایش بهره‌وری می‌تواند با انجام کارهای تحقیقاتی روی بذر، استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، بحث کشت نشایی و بحث کشت متراکم باشد.

حجتی افزود: قطعا افزایش بهره‌وری با این اقدامات در زمینه اشتغال نیز تاثیرگذار است و به همین جهت ما تسهیلات ارزان قیمتی را تعیین کرده‌ایم که در اختیار افرادی که تمایل ورود به این عرصه را دارند، قرار می‌دهیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می‌توانند گروه‌هایی را تشکیل داده و به این عرصه ورود پیدا کنند، به طوری که در قالب گروه‌هایی خدمات مدرن کشاورزی را به کشاورزان ارائه دهند.

مراقبت نکنیم خودکفایی «گندم» را از دست می‌دهیم

حجتی در ادامه با اشاره به خودکفایی گندم در سال‌های گذشته، گفت: پایدار ماندن این خودکفایی به مراقبت نیاز دارد.

وی افزود: همه باید در این زمینه فعال باشند و مراقبت کنند تا بتوانیم برداشت محصول در سطح بالایی را داشته باشیم به طوری‌که به‌عنوان مثال آفات را به موقع شناسایی و برخورد کرده تا محصول به خوبی برداشت شود.

حجتی اظهار کرد: گیاه موجود زنده است و باید بسیار مراقبت شود. به‌عنوان مثال باید بذر مناسب و مرغوب در اختیار کشاورز قرار داد و عملیات مراقبتی را انجام داد تا محصول مطلوب برداشت شود.

وی با اشاره به افزایش برداشت محصول گندم در سال جاری، گفت: امسال تاکنون 11 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و افزایش برداشت گندم امسال در حالی است که ما کاهش سطح کاشت داشتیم و این به‌علت افزایش بهره‌وری است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: پایداری تولیدات کشاورزی به‌ویژه گندم به پشتیبانی فنی و مدیریتی نیاز دارد که اگر مراقبت نشود قطعاً این پایداری از دست می‌رود.

اجرای سیستم آبیاری نوین در 30 هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه

حجتی در ادامه با بیان این‌که اعتبارات خوبی به استان کرمانشاه در جهت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری داده شده است، گفت: پارسال 5000 هکتار زمین زارعی با اعتبار 140 میلیارد تومان از محل اعتبارات آب‌های مرزی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شدند.

وی افزود: در سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه نیز در سال‌جاری اجرای سیستم آبیاری نوین در 30 هزار هکتار از اراضی استان در دستور کار است.

حجتی افزود: در کنار سیستم‌های نوین آبیاری تأکید ما بر استفاده از آب سبز(آب باران) است، به طوری‌که گیاه بتواند این آب را ذخیره کرده و به آب تکمیلی کمتری نیاز داشته باشد، چون میزان بارندگی استان دو برابر متوسط کشوری است و پتانسیل خوبی در زمینه استفاده از آب باران دارد.

هیچ «برنج» تراریخته‌ای به کشور وارد نشده است

از تولید محصولات «تراریخته» در کشور حمایت می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی به بحث محصولات «تراریخته» اشاره کرد و افزود: در زمینه آنچه در بحث این محصولات به وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد مربوط است مردم نباید هیچ نگرانی بابت این محصولات داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای نگرانی بیخودی در جامعه در زمینه این محصولات ایجاد کردند، در حالی که هیچ جای نگرانی نیست.

حجتی افزود: عده‌ای به‌عنوان مثال عنوان کردند فلان درصد برنج‌های وارداتی تراریخته است و این در حالی است که هیچ برنج تراریخته‌ای نه در کشور تولید و نه به کشور وارد شده است.

به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یک سری محصولات هستند که در سطح جهانی به‌صورت تراریخته تولید می‌شوند. از جمله ذرت و سویا که عمده این محصولات در آمریکای شمالی و برزیل و بخشی در هند تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: مصرف این محصولات نیز طبق مقررات بین‌المللی و استانداردهایی که سازمان بهداشت جهانی و خواروبار جهانی اعلام کرده‌اند جای نگرانی ندارد و وزارت بهداشت ما هم این محصولات را تائید کرده و گزارش‌های ما هم حاکی از آن است که جای نگرانی نیست.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید محصولات تراریخته در کشور، گفت: اگر بنا باشد محصولات تراریخته در کشور تولید کنیم باید کار دانش بنیان صورت گیرد و موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های  دانش بنیان باید این کار را انجام دهند.

وی اظهار کرد: اگر شرکت دانش‌بنیانی بخواهد این کار را انجام دهد باید تشویق شود و نباید مانع آن شد و بعد هم اگر به تولید رسید محصولات او در چارچوب مقرراتی می‌تواند تولید شده و در سبد غذایی خانوار قرار گیرد.

حجتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها تولید پنبه در کشور در سطح محدود و در چارچوب مقرراتی بصورت تراریخته در حال انجام است و تا آنجا که من اطلاع داریم بیش از این کار نشده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین