کد خبر: ۳۹۲۴۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

یک تصمیم جدید درباره دریاچه ارومیه

طرح فاضلاب تمامی 18 شهر حوضه آبریز مورد توجه حمایت مالی احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. این جمله عیسی کلانتری مجری طرح احیای دریاچه ارومیه است.
آفتاب‌‌نیوز :
 بیست و نهمین جلسه کمیته هماهنگی  این ستاد  با حضور عیسی کلانتری مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق  این ستاد ، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سایر مسوولین ستادی حوزه آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کارشناسان و مشاوران ستاد احیای دریاچه برگزار شد.

در این جلسه بررسی  وضعیت تصفیه خانه و انتقال پساب به دریاچه ارومیه در شهرهای حوضه آبریز مورد بررسی قرار گرفت. به گفته دبیر کارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در صورت تعهد مجریان طرح برای انتقال تمامی پساب جمع‌آوری شده طرح‌های فاضلاب 18 شهر حوضه آبریز دریاچه ارومیه، این طرح‌ها مورد حمایت مالی ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهند بود.

کلانتری با اشاره به سخنان وزیر نیرو در خرداد ماه سال جاری مبنی بر اینکه همه پساب حاصل از احداث تصفیه خانه ها در حوضه آبریزدریاچه ارومیه برای این دریاچه خواهد بود، از مدیران بخش آب و آبفای این وزارتخانه خواست در برنامه ریزی و تخصیص منابع آب این حوضه به این نکته توجه کافی را داشته باشند.

وی افزود: وضع مالی  دولت بدین صورت نخواهد ماند و دولت در سال های آتی که وضع مالی بهتری را تجربه خواهد کرد و در آن زمان می تواند تمام این طرح ها را به سرعت به اتمام برساند. 

کلانتری تاکید کرد البته پنج شنبه گذشته بعد از 15 سال تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نقده از منابع اعتباری طرح نجات دریاچه ارومیه با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. 

در این جلسه مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق اعلام کرد: برای اجرای پروژهای تامین آب از طریق تصفیه پساب  باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه اجرایی ایجاد شود و از سویی مشخص شود کدام یک از پروژه ها در شرایط مساعد نبودن منابع مالی در الویت قرار گیرند.

 تجریشی افزود: در حال حاضر 18 شهر در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در لیست اجرای پروژه فاضلاب قرار دارند و با لحاظ کلیه پساب این تصفیه خانه ها برای دریاچه ارومیه هیچ کدام از فهرست خارج نمی شوند؛ بلکه پرداخت اعتبارات به آنها بسته به میزان پیشرفت پروژه در هر مرحله از تخصیص اعتبارات و میزان آبی که می‌تواند در یک افق زمانی مشخص به دریاچه برسد توسط ستاد و سازمان برنامه و بودجه الویت‌بندی می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز تاکید کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با قدرت هر چه تمام تر در انجام وظایف خود برای تامین 300 میلیون مترمکعب از حقابه دریاچه ارومیه از منابع حاصل از پساب تصفیه شده 18 شهر حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام خواهد کرد. 

جانباز از همکاران خود در شرکت های فاضلاب شهری استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان خواست در انتخاب روش تصفیه فاضلاب های شهری و جریان انتقال پساب به دریاچه به گونه ای رفتار کنیم تا در آینده دور دریاچه را از لحاظ زیست محیطی به مخاطره نیندازد و  کارشناسان در آینده تصمیم ما را مبنی بر انتقال پساب فاضلاب به دریاچه را نقد نکنند. 

وی افزود: در حال حاضر ما نیاز به اصلاح فنی تصفیه  خانه هایمان داریم و اگر به ما پول داده شود؛ می توانیم با کیفیت مناسبی در سریعترین زمان ممکن سامانه‌های فاضلاب را اجرایی و حتی پیش از سال تکلیفی از سوی دولت مورد بهره برداری قرار دهیم. 

وی در ادامه مطرح کرد: اگرچه  طرح های فاضلاب در سطح کشور مورد حمایت  دولت است ؛ اما به جز حوضه آبریز دریاچه ارومیه هنوز نگاه ویژه روی این طرح ها نیست. 

به گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه،در ادامه جلسه، سید اسدالله اسدالهی مشاور وزیر نیرو و عضو کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه نسبت خاک به آب در این حوضه، 1.6 برابر است. از ادامه روند توسعه کشاورزی دولتی و خصوصی در این حوضه ابراز تاسف کرد و هر گونه افزایش قدرت دسترسی به منابع آب جدید را تنها منجر توسعه افقی کشاورزی دانست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
طرح بستن هشتاد چاه اطراف دریاچه
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
طرح تبدیل تحدید به فرصت است ، آفرین به طراح
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین