کد خبر: ۳۹۲۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
بازدید خبرنگاران از خطوط دو و سه قطار شهری مشهد؛

حرکت به اعماق 30 متری داخل زمین/ 4 ایستگاه از خط 2 قطارشهری تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود

بازدید خبرنگاران از سه ایستگاه شهدا، طبرسی و فجر از خط دو قطارشهری مشهد که پیشرفت فیزیکی و ساختمانی 90 درصد دارد، انجام شد این در حالی است که قرار بود چهار ایستگاه از خط دو، تا مهرماه به بهره‌برداری برسد؛ مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص تاخیر به وجود آمده برای راه‌اندازی این خط گفت که کمبود بودجه و پیچیده بودن کار سبب ایجاد این تاخیرها شده‌ است.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیستم ریلی خط دو، سه و چهار شهرداری مشهد برخلاف سیستم خط یک قطارشهری، سیستم مترویی است به طوری که برای حفاری تونل‌ها و ایستگاه‌ها به میزان 25 تا 30 متر به داخل زمین وارد شده‌اند، سیستم مترویی از آن جهت مفید بوده که از عوارض شهری در این قسمت به دور بوده، شیب زمین تحت کنترل است و این قسمت می‌تواند به عنوان یک پدافند غیرعامل عمل کند.

ایستگاه‌های خط دو قطارشهری با وسعت تقریبا بیشتری نسبت به خط یک بوده و ارتباطات میان خطوط طوری برقرار شده تا یک فرد برای استفاده از دو مسیر، تنها یک بار پول بلیت پرداخت کند همچنین در این ایستگاه‌ها به علت وجود جمعیت زیاد در استفاده از قطارشهری، از پله‌برقی‌ها به جای آسانسور و در کنار پله‌ها استفاده شده است.

کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد امروز 10 شهریور ماه در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های خط دو و سه قطارشهری مشهد، اظهار کرد: ایستگاه میدان شهدا که تداخل خط سه و چهار قطارشهری را دارد و توسط یک گالری با ایستگاه شهدای خط دو مرتبط می‌شود می‌توان گفت که بزرگترین ایستگاه قطارشهری در مشهد و خاص‌ترین ایستگاه در کشور می‌شود. 

وی افزود: این ایستگاه هزینه‌ای به اندازه‌ای 70 تا 100 میلیارد تومان برای ساخت نیاز داشت که تاکنون نیز بیشتر عملیات ساخت ایستگاه انجام شده است. 

کیامرز با بیان اینکه دستگاه TBM  خط سه قطارشهری از ابوطالب عبور کرده است و هشت ماه دیگر به ایستگاه میدان شهدا می‌رسد، عنوان کرد: همچنین به زودی حرکت دستگاه TBM دوم به سمت قاسم‌آباد انجام خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور شد: خط سه قطارشهری برای 12 ایستگاه و 28.5 کیلومتر تونل نیاز به 1100 میلیارد تومان اعتبار دارد. 

وی در خصوص ایستگاه‌های خط سه قطار شهری، خاطرنشان کرد: این خط از شمال غرب مشهد یعنی منطقه قاسم‌آباد به سمت امامیه رفته و دارای ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه امام علی(ع)، بولوار معلم، میدان جانباز، میدان فردوسی، شهدا، شارستان، باب‌الجواد(ع)، پایانه مسافربری، بولوار صبا و شهرک ابوذر خواهد بود. 

کیامرز اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ساخت 12 ایستگاه مرکزی به مدت سه سال برای این خط است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص تکمیل خط دو، عنوان کرد: 14.5 کیلومتر از این خط به اتمام رسیده و برای 10 کیلومتر از آن ریل‌گذاری انجام شده همچنین چهار ایستگاه از این خط تا پایان مهر ماه به اتمام رسیده و فاز اول این خط که شامل 6 ایستگاه است تا 22 بهمن تکمیل خواهد شد. 

کیامرز ادامه داد: ایستگاه طبرسی تا راه‌آهن دارای چهار ایستگاه بوده و تا پایان مهر ماه تکمیل می‌شود همچنین از انتهای طبرسی تا میدان شهدا شامل 6 ایستگاه است که در 22 بهمن و ایستگاه‌های سعدی و شریعتی تا اردیبهشت ماه سال 96 به اتمام می‌رسد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منابع مالی خود را برای تکمیل ایستگاه‌ها تا میدان شریعتی قرار داده‌ایم؛ تجهیزات برای ایستگاه‌ها تا میدان شهدا به طور کامل آماده شده و هزینه آن نیز پرداخت شده است و قرار است تجهیزات تمام ایستگاه‌ها را تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد خریداری کنیم. 
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص هزینه تجهیزات برای خط دو قطارشهری، عنوان کرد: 400 میلیارد تومان برای تجهیزات این خط از قطارشهری هزینه می‌شود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه قطار شامل 15 واگن به طور کامل در مشهد برای خط دو قطار شهری  وجود دارد، اضافه کرد: همچنین 15 واگن دیگر در حال بارگیری هستند و بعد از ارسال به تهران و آماده‌سازی به مشهد می‌آید. 

کیامرز در خصوص اعتبار خط دو قطارشهری، خاطرنشان کرد: در مجموع 2000 میلیارد تومان هزینه اتمام این پروژه بوده که تاکنون 1200 میلیارد تومان توسط اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی، وام‌های بانکی و ...  پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور شد: پرداختی‌ها به گونه‌ای بوده که تاکنون هیچ پیمانکاری از شرکت قطارشهری طلب ندارند. 

وی در خصوص کمک‌های دولت به خطوط ریلی درون‌شهری، گفت: سال گذشته دولت وعده کمک 120 میلیارد تومانی را برای خط دو و سه قطارشهری داده بود که تنها 50 درصد از آن محقق شد همچنین برای سال جاری نیز قرار بوده 120 میلیارد تومان کمک کند، اما هنوز هیچ وجه نقدی دریافت نشده است. 

کیامرز در خصوص تاخیرها برای راه‌اندازی ایستگاه‌ها، عنوان کرد: اولا یکی از علل عنوان کردن وعده‌ها برای راه‌اندازی ایستگاه‌ها، ایجاد فشار بر روی پیمانکارهاست تا بتوانند فشرده‌تر کار کنند همچنین با بودجه‌های کمی که تخصیص پیدا می‌کند نمی‌توان از این سریع‌تر پروژه‌ها را تکمیل کرد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد  اضافه کرد: در مجموع اختصاص بودجه برای مسیرهای ریلی در کشور بسیار کم بوده و این در حالی است که عملکرد سال جاری در پروژه قطارشهری مشهد نسبت به مجموع کشور عملکردی بسیار خوب است. 

به گزارش ایسنا،وی یادآور شد: همچنین برای تامین بودجه‌ها همیشه امیدوار بوده‌ایم که آستان قدس رضوی نیز در این سیستم به ما کمک کند؛ پیشنهاد به آستان قدس داده شده است، اما هنوز مذاکره‌ای انجام نشده و امیدواریم در ایستگاه‌های شارستان و باب‌الجواد(ع) خط سه که آستان قدس نیز در این خصوص درگیر می‌شود، کمک‌های از جانب این ارگان باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین