کد خبر: ۳۹۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

مدیریت شهر، سیاسی نیست!

آفتاب‌‌نیوز :
مدیریت سیاسی در شهر این روزها که در سال پایانی شورای شهر و شهرداری آقای شهردار قرار گرفته ایم بیش از پیش به مردم پایتخت نشین ضربه می زند.مدیریت سیاسی در شهر به گونه ای بر پیکره شهر خنجر می زند که عملا مردم پایتخت از زندگی مدرن و خلاقانه در شهر بی بهره شده اند و نمی دانند چگونه می توان در شهر خلاقانه زندگی و حتی برنامه ریزی کرد.


این روزها چهره شهر بیش از پیش سیاسی شده است و این چهره سیاسی شده شهرمان، مردم را گرفتار روزمره گی کرده و تهران نشینان لذت زندگی شهری را نمی چشند.برخی می گویند مهمترین عامل چنین رویکردی، عدم وجود عمق فرهنگی در مدیریت شهری است، در حالی که بسیاری از کارشناسان شهری، قرن بیست و یکم را قرن شهرها می دانند و مدیریت شهری یکی از مسائلی است که امروزه شهرها با آن دست به گریبان هستند. همانطور که با مدیریت مطلوب می توان موجب رشد فرهنگ شهرنشینی شد و آسایش ساکنان آن را فراهم کرد با مدیریت نامطلوب و سیاسی کردن مدیریت شهری هم می توان شهر را به سمت زوال هدایت کرد و نیازهای شهروندان را عملا به بوته فراموشی سپرد.


بسیاری از ناظران شهری معتقدند برای اینکه شهردار و شورای شهر، شهرشان را از فضای مدیریت سیاسی خارج کند مهمترین عنصر آن است که در ابتدا خودشان اتمسفر سیاسی در اطراف شهر نسازند در حالی که متاسفانه شهرداردان تهران در بیش از یک دهه اخیر از مهمترین فعالان سیاسی کشور محسوب شده و فعالیت هایی خارج از حوزه مدیریت شان را در دستور کار قرا داده بودند و نه تنها در کارزار انتخاباتی همچون انتخابات ریاست جمهوری (بدون آنکه از مسوولیت خود در شهرداری استعفا دهند) به کنش سیاسی می پرداختند بلکه حتی در انتخابات هایی همچون انتخابات مجلس و شورای شهر نیز رسما به عنوان یک جریان سیاسی عمل می کردند. به همین روی عملا مردم در شهر فراموش شده و کارکردشان انتخاباتی می شد و نیازهایی از مردم شهر مرتفع می شد که می توانست در رای آوری های انتخاباتی به شهرداری کمک نماید.


در واقع مدیریت سیاسی شهری موجب شد نیازهای شهری مردم به شیوه ای ناهمگون رشد کند و مثلا در برهه ای که باید مساله فرهنگ شهری از ابعاد زیربنایی مورد توجه قرار می گرفت و در حالی که مثلا مبلمان شهری به عنوان اولویت های اولیه زندگی شهری در تهران عملا وجود ندارد به یکباره هزینه و بودجه کلانی در آستانه انتخابات خرج ساخت سینما آزادی و فیلم های پُر هزینه سینمایی از سوی شهرداری می شد که نتبیجه ای جز بهره گیری از جامعه هنری برای پیشبرد اهداف سیاسی نداشت. ساخت سینما آزادی اساسا مثبت است اما رشد ناهمگون و نگاه انتخاباتی به این گونه فعالیت ها موجب می شود شهر در مجموع رشد نکند و بدتر از آن رشد ناهمگون را در پی داشته باد.


آنچه این روزها بیش از پیش چهره شهر را مخدوش کرده و زندگی شهری را برای مردم سخت کرده است این است که اعضای شورای شهر و شهرداری تهران با افشاگری ها صرفا به تسویه حساب سیاسی می پردازند و این رفتار مدیران شهری برای ما و افکار عمومی جامعه ثمره و سودی هم ندارد و موجب می شود به جای کار و فعالیت تا روزهای پایانی حضورشان در مسند قدرت صرفا در دعواهای سیاسی غوطه ور شوند.
منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین