کد خبر: ۳۹۳۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

لجبازی با ایران به ضرر کشورهای نفت خیز است

«قرار است که این ماه نشستی غیررسمی در الجزایر برگزار شود و روشن است که مهم ترین محور سخنان این هم نشینی کشورهای نفت خیز، «فریز نفتی» است. در چنین شرایطی است که بارکیندو هم به تهران می آید تا با وزیر نفت ایران گفت و گو کند.» این مطلب بخشی از یادداشتی در روزنامه اعتماد است.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه این یادداشت که در شماره دوشنبه 15 شهریور به قلم علی اکبر وحیدی آل آقا کارشناس انرژی انتشار یافت، می خوانیم: پیش از پرداختن به این نکته حضور او چه اثری بر موضع ایران خواهد داشت باید این موضوع را توضیح دهیم که اینگونه سفرها در حوزه کشورهای عضو اوپک چندان عجیب نیست؛ زمان تصمیم گیری های سخت و مهم برای کشورهای صادرکننده نفت، همواره رییس اوپک به این کشورها سفر می کند و سعی در تلطیف فضای مذاکرات دارد. در واقع اکنون ایران نسبت به طرح فریز نفتی موضعی خاص دارد و از همین رو است که دبیرکل اوپک به عربستان هم سفر خواهد کرد.
از این بحث که گذر کنیم به موضوع فریز نفتی و پیوستن ایران به این طرح می رسیم. خب؛ طبیعی و البته مسلم است که ایران هرگز به چنین طرحی نمی پیوندد.
واقعیت آن است که برای مدتی طولانی کشورهای دیگر سهم ما را در بازار تصاحب کرده اند؛ پذیرفتن این طرح از سوی ایران اصلا معنی ندارد. به گمان من این قصه هم مانند زمانی است که ایران در جنگ با عراق بود؛ آن روزها هرگاه ایران با مساله ای مخالفت می کرد یا اعتراضی می کرد، با وجود اینکه عراقی ها در خاک ایران بودند، از ایران می خواستند، آتش بس را بپذیرد. 
تلاش کشورهای دیگر برای اینکه ایران طرح فریز نفتی را هم بپذیرد، چیزی مشابه همان پذیرفتن آتش بس است. تا جایی که من به خاطر دارم، بارکیندو فردی عاقل است، بعید است که او هم به دنبال راضی کردن طرف ایرانی برای پیوستن به طرح فریز نفتی باشد. به گمان من تنها هدف او از سفر به تهران و ملاقات با آقای زنگنه، تلطیف فضا است؛ چرا که برای او هم واضح است که ایران فریزنفتی را نمی پذیرد.
اما این میان اگر بخواهیم در مورد اینکه دیگر کشورها چه موضعی در برابر مستثنی شدن ایران از طرح فریز خواهند گرفت سخن بگوییم، باید تاکید کنم که به گمان من کشورهای دیگر به جز آنهایی که با ایران عداوت دارند این موضوع را خواهند پذیرفت. اکنون که رییس جمهوری روسیه و وزیر انرژی اش موضعی صریح برابر این موضوع گرفته اند، ممکن است دیگر کشورها هم شجاعت این را پیدا کنند که معافیت ایران را در عضویت این طرح بپذیرند.
واقعیت این است که موضع ایران در مورد طرح فریز نفتی، موضعی سیاسی نیست، بلکه کاملا منطقی است. در واقع ایران با محرومیت از حق طبیعی خودش برای فروش نفت مواجه بود. در همه این مدت دیگر کشورها توانستند سهم ایران را در بازار نفت، از آن خود کنند. حالا ایران در پی آن است که این سهم را پس بگیرد. 
طبیعی هم است. با همه این تفاسیر بیایید فرض کنیم دیگر کشورها معافیت ایران از فریز نفتی را نپذیرند و خودشان هم وارد این بازی نشوند، آیا ایران لطمه می خورد؟ خیر. آیا ایران وظیفه دارد آنها را توجیه کند؟ باز هم خیر. به گمان من اینکه دیگر کشورها به خاطر معافیت ایران فریز نفتی را نپذیرند تنها خودشان را متضرر خواهد کرد. لجبازی در این زمینه تنها به ضرر کشورهای دیگر تمام می شود؛ چرا که امروز با طی کردن دوره ای طولانی مدت که قیمت نفت پایین است، بسیاری از کشورهای وابسته به نفت متضرر شده اند. تا همین جای کار هم این ضرر، آسیب های زیادی به کشورهای نفت خیز زده است. از این پس نیز لجبازی در مورد مساله ایران و اجرایی نشدن طرح فریز نفتی به ضرر خودشان تمام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
همیشه به نفع ایرانه و به ضرر بقیه!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین